Diari digital d'Andorra Bondia
El Fargo el 15 de desembre del 2018 a Fontaneda, on l’últim propietari l’havia aparcat en un solar..
El Fargo el 15 de desembre del 2018 a Fontaneda, on l’últim propietari l’havia aparcat en un solar..
El Fargo la setmana passada al taller, ja amb la capa d’emprimació i esperant la mà de pintura que li ha de tornar els colors originals.
El Fargo la setmana passada al taller, ja amb la capa d’emprimació i esperant la mà de pintura que li ha de tornar els colors originals.

Tres anys de Fargo


Escrit per: 
A. L. / Fotos: Velles Cases

El 15 de desembre del 2018 es va extreure el vehicle del solar de Fontaneda on agonitzava. Benet ja veu el final feliç d’aquesta història.

D’acord: les coses potser no han anat tan ràpides com Claude Benet augurava a finals d’octubre. Velles Cases acabava de firmar amb el ministeri de Cultura i el Comú d’Escaldes el conveni que desencallava l’operació Fargo i que en garantia els fons per a la fase final, i el president de l’entitat s’atrevia a posar data a l’alta del Fargo, que des de fa dos anys i mig està en tractament al taller Catalunya de la Comella: Benet deia que al Nadal en sortiria rumb al box del Prat Gran que ha cedit el Comú escaldenc. Com altres vegades, va pecar d’optimisme perquè al Fargo li queden tres mesos ben bons de taller.

Ho admetia ahir amb una mica més de realisme però amb l’entusiasme de sempre, el que ha portat el Fargo fins aquí. El que falta, diu, és la fase més agraïda d’aquesta història; aplicar-li la capa de pintura que li tornarà els colors originals, el blau corporatiu de la Hispano-Andorrana en què el Fargo es va enrolar a principis dels anys 50. Hi va prestar servei fins a principis dels anys 70, quan el va adquirir Josep Fernández, l’últim propietari, per explotar el negoci de les excursions motoritzades –sembla que no va funcionar– i a qui devem que el Fargo hagi sobreviscut fins avui, perquè va ser ell qui el 1978, una vegada el va donar de baixa, en lloc de desballestar-lo el va aparcar definitivament al solar de Fontaneda on Benet el va descobrir ara fa un lustre. 

“Segur que el bon Josep estaria content de veure com està quedant el seu Fargo”, diu el president de Velles Cases.   “I no et dic res quan el tinguem pintat, quan hi tornem a muntar les rodes, els vidres i el  quadre de comandament, i quan trobem els seients, que no seran els originals perquè no es van conservar, pensa que durant tres decennis la cabina va servir primer de galliner i finalment de magatzem de fusta.” 

Benet passa revista a un periple llarg (tres anys!)  i que ara sembla clar però que els últims temps, fins que el Comú d’Escaldes s’hi va implicar a fons, va ser més que incert: s’havien acabat els diners del micromecenatge i la restauració estava encara a mitges. Però Escaldes va dir que sí, i de seguida li va seguir el ministeri de Cultura: en total, 30.000 euros que han de donar per tancat de moment el projecte. En una fase ulterior Benet somia a posar-li un motor que li permeti circular de forma autònoma. Però de moment no serà possible: “Deixa’m dir que si hem arribat fins aquí és per la implicació de persones, empreses i institucions que han entès que no es tracta només d’un vell vehicle, de fet l’autobús més antic que es conserva al país, sinó d’un tros de la nostra història perquè explica els inicis del boom turístic i de la transformació d’Andorra en el que és avui”. Es refereix així a la línia de l’Hospitalet que el Fargo va cobrir als anys 50, quan s’omplia de les primeres onades d’esquiadors. El més difícil d’aquesta aventura? “No tenir pressa, perquè sabíem que seria llarg i hi hauria moments d’incertesa. Ho hem anat superant, i és un èxit de tots els que hi hem participat, i de tants que ens han animat a no llençar la tovallola”.

Fabricat el 1945 al Canadà per la casa Dodge, i adquirit a París el setembre del 1948 per Casimir Arajol i Robert Cassany, el Fargo va ser matriculat amb la placa AND 402 a, rematriculada el 1950 (AND 194) i donat de baixa el 1978. A banda de l’últim propietari, ja traspassat, Benet ha localitzat l’últim conductor de la Hispano-Andorrana que el va conduir, Josep Pérez. Com tants altres, ell també forma part d’aquesta història.

Andorra
Fontaneda
Velles Cases
Benet
Dodge
Fargo

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte