De moment és tan sols una rara estructura metàl·lica que es bifurca en dues branques que s’enfilen cap al cel, coberta amb draps i col·locada just davant de l’entrada principal de l’edifici El Diamant, a l’avingda Meritxell de la capital. Demà a la tarda es resoldrà el petit misteri, en la inauguració oficial del complex, però ja els avancem que és un conjunt escultòric de bronze i acer Corten que du el títol Pioners d’Andorra i modelat per Àngel Calvente, que amb aquesta ja va per la mitja dotzena d’obres en espais públics. Pioners d’Andorra és exactament el que proposa el seu nom: un homenatge als homes i les dones que van fer possible el país d’avui. Els pioners són els personatges i els rostres que s’enfilen per les dues columnes de la peça, coronada per un diamant en brut, elaborat amb resina d’epoxi –especialment resistent a la intempèrie– que simbolitza l’Andorra que s’ha de “polir, tallar i cuidar”, diu l’artista. La peça fa 3,80 metres d’alçada i pesa 960 quilos, i es tracta d’un encàrrec de l’empresària Rosa Pons, la impulsora de El Diamant. La ubicació és “immillorable”, diu Calvente. Una obvietat: és probablement un dels trams més transitats de la part alta de Meritxell. El contrast entre les formes orgàniques i les línies geomètriques del bronze, d’una banda, i el vidre de l’edifici, de l’altre, generen un diàleg “molt potent”, i el reflex a la façana permetrà a més contemplar-la des d’una rara perspectiva zenital. Pioners d’Andorra, ho comprovarem fins demà, conté per acabar algunes claus interpretatives: el diamant que la corona té la forma aproximada del mapa d’Andorra, i tots els rostres són anònims. Tots menys un, un retrat de Pons. Aquesta és la sisena escultura de Calvente a la via pública. Les altres són el bust de Rizal al Parc Central; l’al·legoria del Rotary, a la terrassa de l’hospital; Vincles, a la plaça de la Germandat; Fills de la terra, a Encamp, i La dama de gel, a quatre mans amb Philipe Lavail, a Escaldes.