Quin aspecte formidable se li ha posat a la Temporada d’Òpera! I això que fa tan sols tres mesos l’incendi que va devastar el vestíbul del Centre Cultural i va inutilitzar temporalment el Claror no augurava res de bo. Doncs tot el contrari. A la Tosca que obrirà el 4 de febrer el cartell i al Rigoletto a la plaça de la Germandat que el tancarà a l’estiu cal afegir-hi ara l’Stabat Mater de Pergolesi, un dels monuments de la música sacra occidental.
La cita serà el 7 d’abril a l’arxiprestal de Sant Esteve, difícilment trobar-hi una data més adequada, i constituirà la primera col·laboració de la Temporada d’Òpera i el festival internacional d’orgue: “Estem especialment satisfets perquè unim esforços en una sobreestrena: programem per primera vegada un oratori i també per primera vegada tindrem l’oportunitat d’escoltar un contratenor”, diu la directora artística de la Temporada, Jonaina Salvador. El contratenor serà el català Oriol Rosés, i la mateixa Salvador completarà el repartiment d’aquesta versió per a orgue (Ignacio Ribas, director del festival i organitzador titular de Sant Esteve) i quartet de corda (de l’Orquestra Barroca de Barcelona).
No direm que serà el plat fort, però sens dubte sí que serà el més exquisit. I una raresa absoluta perquè l’oratori era (fins ara) un dels deutes pendents de la Temporada. El cartell arrencarà com estava previst la setmana que ve a la parroquial de Sant Julià, que s’estrena com a escenari líric amb una oportuníssima Tosca: el primer acte, recordin, transcorre íntegrament en una església. Serà en l’habitual funció doble (4 i 5 de febrer) i amb canvis respecte a l’elenc que havíem anunciat setmanes enrere: el paper de Cavaraodossi el cantarà finalment el tenor italià Dario Ricchizzi. Continuen el baríton italià Feruccio Rinetti, que ja van poder escoltar a Il barbiere di Siviglia i a Don Pasquale), en el paper de Scarpia, i de nou Salvador en el paper protagonista.
Tosca serà també el primer Puccini de la Temporada, i el que tindrem l’oportunitat d’escoltar a Sant Julià n’és una adaptació que conserva les àries dels solistes però que prescindeix de les parts corals excepte del Te Deum, que cantaran tres alumnes de l’escola d’òpera: David González, Elisenda Gallardo i Xavi Tomàs. La versió laurediana retalla el muntatge de dues hores a 90 minuts respecte a la versió original en italià però incorpora una narradora, la mezzo catalana Claudina Vallès (la Thérése de La Val d’Andorre).
La tercera i última cita del curs serà Rigoletto, inicialment el títol que havia d’obrir la Temporada i que l’incendi del Centre de Congressos va obligar a reorientar: serà a l’estiu, abans o durant la festa major, i a la plaça de la Germandat, en la primera funció a l’aire lliure de la programació. El repartiment es tancarà quan es confirmi el calendari.
I hi ha més novetats: ja estan disponibles els volums de Lamda, la cantata estrenada al concert de Nadal a Les Fontetes, i els llibrets per al concurs d’on sortirà la del Nadal que ve es poden presentar fins al 24 de febrer. El guanyador es coneixerà el 15 de març, i s’obrirà aleshores el concurs per escollir la composició i cantants.