El cine AND no deixa de donar bones notícies. Més que bones, òptimes. Només han de recordar que Elisabet Terri recollirà avui a Màlaga el Biznaga de plata per Llana negra, que Josep Pozo es va endur dissabte un Roel al millor curt de la secció La Otra Mirada, a Medina del Campo, que Hèctor Romance roda a partir de dissabte a Lleida el curt Quiet, i que els dos llargs subvencionats des del ministeri de Cultura, El fred que crema i 42 segundos, estan a punt, a punt: el primer s’estrena a finals d’abril al BCN Film Fest; el segon arribarà al setembre a la pantalla gran.
Un xup xup molt saludable en què no podia faltar Álvaro Rodríguez Areny. I naturalment amb més bones notícies. El tercer curt del director encampadà, Under the Ice, va rebre el camp de setmana una menció especial al festival de cine de terror de Sabadell, que s’afegeix als dos premis amb què va arrencar al novembre el periple festivaler: millor curt del Golden Knight de Malta i una altra menció especial, ara a l’Isla Calavera de Tenerife. Però el millor de tot potser sigui fins al moment les dues seleccions que li acabaven de confirmar ahir mateix: el Fantaspoa de Sao Paulo, on ha va concórrer amb Wolves i amb Le Blizzard, i que és el principal festival llatinoamericà de gènere (una mena de Sitges del con sud) i el FANT de Bilbao, que potser no és Sitges ni Sao Paulo, però que és un dels festivals de gènere amb més pedigrí del circuit europeu, i on també va participar amb Le Blizzard.
En total, fins a la data suma tres guardons en una quinzena de festivals. Lluny encara dels números de Le Blizzard (una vintena d’estatuetes, un centenar de seleccions) però amb molt de recorregut per endavant: “No el vam començar a moure fins després de l’estrena a Sitges, quan ja s’han tancat quasi totes les seleccions, i ara començaran a caure les d’aquest any”.
Perquè no oblidem que Under the Ice també va desfiar per Sitges, com els seus dos primers curts. Espera resposta d’alguns dels grans noms del circuit mundial, des de l’Scream Fest de Los Angeles, on es va estrenar amb Le Blizzard, fins al Fantasia de Mont-réal, el festival de Bucheon, a Corea del Sud, i el Fantastic Fest d’Austin (Texas), que conformen junt amb Sitges el Top-5 universal del cine de gènere. Més a la vora, també s’ha inscrit a Haapsalu (Estònia), Brussel·les i Molins de Rei. I aquí està ell. El llarg que tenia entre cella i cella? “Idees les tinc. Però ara el que toca és gaudir de les seleccions. De moment no m’hi he posat a treballar”.
No creu Rodríguez Areny que el xup-xup actual sigui fruit de la casualitat: “Hi ha una generació de cineastes que portem ja un temps treballant, i el que és millor encara, per darrere nostre en puja una altra amb molt de talent: vaig veure Estatua de sal, de Marc Bordons, i és molt bo”. Però tot això, diu, s’ha de regar: “Les ajudes ja hi són. Ara falta resoldre la barrera de la duana, un autèntic fre.”
Després de l’aturada per obres, el Cineclub torna amb ‘Shiva Baby’
Després de l’aturada provocada per la Covid-19 i les obres al Teatre Comunal d’Andorra la Vella, torna el cineclub el dimecres 30 de març amb la projecció de Shiva Baby, de la jove directora Emma Seligman, una comèdia d’embolic irreverent, mordaç i incòmoda situada a un velatori jueu que va guanyar el premi de la crítica a la darrera edició de l’Americana Film Festival. Shiva Baby retrata les problemàtiques identitàries de les famílies jueves de Nova York. Seguint amb la col·laboració amb l’Americana Film Festival, el 18 de maig es projectarà el thriller ple d’estil i d’atmosfera contemporani Poser, amb l’escena musical com a teló de fons.
El 6 d’abril, amb col·laboració amb l’Aula de Teatre, es projectarà Birdman, que construïda a partir d’un fals pla seqüència des de l’inici fins al final, és una sàtira sagnant sobre l’star system, la volatilitat de la fama i l’ofici d’actor.
El 27 d’abril podrem veure Sis dies corrents de la vallesana Neus Ballús, que va ser la gran guanyadora en la darrera edició dels Premis Gaudí. El 4 de maig es projectarà el drama bèl·lic de la directora bosniana Jasmila Zbanic Quo Vadis Aida, que malauradament tracta d’un tema de rabiosa actualitat: la guerra i els camps de refugiats.
Per acabar el trimestre, el 25 de maig hi haurà una col·laboració amb Ull-Nu, el festival audiovisual d’Andorra, amb la projecció de l’òpera prima de Clara Roquet, Libertad, que ha signat un coming of age mediterrani.
La programació del trimestre destaca per les col·laboracions amb l’Americana Film Festival, el festival de cinema independent nord-americà i amb dos col·lectius del país, Ull-Nu i l’Aula de Teatre d’Andorra la Vella, que aquest any celebra el 30è aniversari.