Diari digital d'Andorra Bondia
El gros de la feina del planxista ja està acabada: només falta per sorrejar i muntar el morro, posar vidres, terra i rodes i pintar la carrosseria amb el blau de la Hispano-Andorrana.
El gros de la feina del planxista ja està acabada: només falta per sorrejar i muntar el morro, posar vidres, terra i rodes i pintar la carrosseria amb el blau de la Hispano-Andorrana.
La marca del vehicle, que data del 1948, a l’eix de les rodes davanteres.
La marca del vehicle, que data del 1948, a l’eix de les rodes davanteres.

Velles Cases negocia amb Cultura el traspàs de la propietat del Fargo


Escrit per: 
A. Luengo / Foto: Màximus

A canvi, el ministeri assumiria la fase final de la restauració i decidiria on exposar el vehicle.

Advertia Velles Cases ara fa un mes que perillava la fase final de la restauració del Fargo perquè se li havien acabat els fons. Un crit d’alerta perquè s’ha superat llargament la meitat de la intervenció, “el punt de no retorn”, en opinió del president de l’entitat, Claude Benet. Es veu que el crit va arribar fins a l’hotel Rosaleda, perquè just la setmana passada va rebre la trucada reglamentària que obre les portes a un possible acord. Es tracta, diu Benet, de cedir la propietat del vehicle al ministeri, que es faria càrrec de l’última fase de la restauració. Velles Cases ha insistit des del minut 1 que l’operació Fargo era un projecte de país, que no té cap intenció de patrimonialitzar-lo i que l’únic que pretén és preservar un dels últims testimonis materials del primeríssim boom turístic. Que no faria cap cavall de batalla de la propietat del vehicle, “l’autocar de ningú, el projecte de tots”, i que l’única condició que posaria a l’hora de cedir-lo, preferiblement a una institució, és que s’exhibís en un lloc preferent.

Les negociacions acaben de començar i ja es veurà com evolucionen. De fet, el ministeri ja fa mesos que periòdicament gira visites d’obra al taller de la Comella on el planxista Ramon Moreno hi ha enterrat més de mil hores de feina des que s’hi va posar, el juliol del 2019. Tantes, que va haver de retardar mig any la jubilació per no deixar-la a mitges. La part més delicada, diu Benet, ja està llesta, i només falta per sorrejar i muntar el morro de l’autobús. La resta és feina de detall: muntar els marcs, els vidres de les finestres (els originals de la històrica casa Currus, de París, que es van poder salvar) i també les rodes. El motor haurà d’esperar, perquè tot i que el somni de Benet és veure el Fargo circular de nou, és conscient que canviar-li el cor dispararia el cost d’aquesta aventura. L’objectiu és que d’aquí a uns mesos el Fargo surti del taller Catalunya amb l’aspecte del pioner que va ser, amb els blaus corporatius de la Hispano-Andorrana on va prestar servei a partir del 1950 i fins i tot amb els seients, dinou, que tenia quan exercia. Això sí, demana prudència i davant de l’excessiu optimisme d’altres ocasions adverteix que difícilment veurem el Fargo acabat abans de fi d’any.

De moment, cal trobar un cavaller blanc que assumeixi els 68.000 euros que falten per completar la restauració. Continua naturalment oberta la subscripció popular, i per Sant Jordi confia a obrir paradeta a la plaça del Poble per començar a distribuir les litografies amb el Fargo de Sergi Mas que corresponen als que ja hi han fet aportacions.

Andorra
Velles Cases
Fargo
Claude Benet
Moreno
Riva
Llovera

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte