Estranyament pervertit aquest món en què les figuretes del pop-rock s’enduen caixets astronòmics per escalfar nits de festa major mentre que músics de la talla de Masaaki Suzuki, un dels més grans experts vius i en actiu de la música de Johann Sebastian Bach, podrien passar mediàticament inadvertits. Per fortuna, la comunitat dels aficionats a l’orgue, potser petita però indubtablement activa, està ben informada i és bastant “fanàtica”, reia el mestre mateix, en conversa amb el BonDia minuts abans del concert. Sant Esteve d’Andorra la Vella el va rebre amb els bancs pràcticament plens i el va acomiadar amb sonors aplaudiments. El públic es va aixecar com si portés un ressort per agrair-li la interpretació, un diàleg entre composicions de Bach i tres autors del barroc hispànic: Correa de Arauxo, Juan Bautista Cabanilles i Pablo Bruna. Tot i que és més conegut com a director del Bach Collegium Japan, l’orgue va ser l’instrument primigeni: “D’adolescent em tornava boig, visitava tots els orgues que podia”, confessava.
El festival Orgue&nd iniciava d’aquesta manera brillant la programació estiuenca. “Ha estat una sort haver-lo pogut portar aprofitant que tenia dos concerts a Espanya i les dates li anaven bé; d’una altra manera hauria estat molt més difícil”, comentava el director artístic del cicle, Ignacio Ribas. El mestre japonès havia passat prèviament pel Festival de Granada i el cicle Bachcelona. Per Andorra, per cert, és el segon cop que s’hi atansa: del primer cop en fa dues dècades, recordava ell mateix.
Segona cita per a aquells que volen conrear el gust per la música antiga i de qualitat: el FeMAP encisava anit Sant Julià de Lòria amb Missa Regalis, en un escenari ja per se enlluernador com ho és l’església de Sant Julià i Sant Germà, amb la seva profusa decoració. L’obra, interpretada per l’Ensemble Lisboa 1740, és la producció pròpia del festival en l’edició passada: cada any en fa una. Enguany li ha tocat a la interpretada per la soprano Marta Mathéu, que va inaugurar el cicle el dia 7 passat al Seminari de la Seu d’Urgell. Per Missa Regalis −que ve tot just d’interpretar-se a Anvers i es va coproduir amb el festival Pasqua de Cervera− desfila l'obra de Francesc Valls, que va ser mestre de capella a Santa Maria del Mar. També al programa original hi ha les d’Antonio Tedeschi, un napolità contractat pel rei Joan V de Portugal. Justament aquesta figura reial és la que lliga el programa interpretat anit, recordant la prodigalitat del monarca amb la música en un temps en què al seu regne afluïen l’or i la plata del Nou Món, acabat de descobrir. No obstant, Tedeschi va caure del programa. Feliçment substituïdes per Johann Sebastian Bach, que sempre és plat de gust.
Encara hi haurà una tercera cita aquesta setmana: l’escenari natural d’Engolasters acollirà la proposta de La Regalada, El Camí de Sant Jaume pels Pirineus. Atenció, que prometen una tarda joiosa i dinàmica.