El Col·legi d’Advocats d’Andorra i la Cambra de Comerç ja estan treballant perquè l’aplicació de la Llei d’arbitratge, que va ser aprovada el 19 de desembre de l’any passat, sigui una realitat. Totes dues instàncies van ser impulsores d’aquesta regulació per resoldre conflictes en l’àmbit mercantil i estan interessades a posar en marxa un tribunal arbitral. A més, les dues entitats consideren que s’ha de treballar perquè Andorra pugui ser també en un futur a mitjà i llarg termini seu per dirimir litigis en l’àmbit internacional, possibilitat que preveu la mateixa llei. Segons determina aquest text legal, les parts poden encomanar l’organització de l’arbitratge i la designació dels àrbitres a una institució arbitral, que pot ser la Cambra de Comerç o qualsevol altra corporació de dret públic o entitat pública que pugui exercir aquesta funció segons les seves normes reguladores.
El degà del Col·legi d’Advocats, Francesc Badia, va recordar que aquest col·lectiu sempre ha tingut “molt interès” per afavorir els mitjans alternatius per a la resolució de conflictes. “S’ha fet una llei en què hem col·laborat i en la qual s’ha tingut en compte tant l’àmbit domèstic com l’internacional”, va explicar Badia. D’aquesta manera, la justícia pot veure alleugerit en gran mesura l’important volum de feina que desenvolupa en aquest àmbit. Segons el degà dels advocats, es tracta d’un sistema per posar fi a controvèrsies que té certs avantatges, com és la seva rapidesa i discreció, i també pot resultar més barat “tot i que no necessàriament”. Badia va explicar que el col·legi intentarà que hi hagi un sol tribunal arbitral que sigui “fort”, amb la qual cosa obre les portes perquè es pugui arribar a un acord per fer-lo conjuntament amb la Cambra de Comerç. “Tenim una bona llei tant per a l’arbitratge nacional com per a l’internacional i ara del que es tracta és de crear un tribunal arbitral que amb el temps tingui prestigi, però això és un procés llarg”, va indicar Badia. “Ens agradaria que no fos només el col·legi el que fes el tribunal arbitral, sinó que el fes amb altres entitats com la Cambra de Comerç, però si això no és possible el farem sols”, va recalcar el degà dels advocats.
Per la seva banda, la directora de la Cambra de Comerç, Pilar Escaler, va explicar que ja estan estudiant com posar en funcionament un tribunal arbitral igual que han fet moltes altres cambres de l’entorn europeu perquè es puguin resoldre també a Andorra no només conflictes nacionals, sinó també internacionals. L’objectiu, segons va dir, és que el país es vagi coneixent arreu del món com a seu neutral per abordar els litigis que poden sorgir entre les empreses, i en aquest sentit va destacar també la importància de disposar d’àrbitres de prestigi.  Escaler va assenyalar també que aquesta és una bona via per reduir el nombre de casos d’aquest tipus que arriben a la justícia.

Demanda perquè es reguli per llei la mediació

El Col·legi d’Advocats impulsarà que aquesta legislatura també es reguli per llei la mediació. A diferència de l’arbitratge, amb la mediació són les mateixes parts les que arriben a un acord, sense necessitat de tribunal. Perquè hi hagi professionals especialitzats en aquest àmbit, el col·legi ja ha posat en marxa un postgrau, juntament amb la Universitat d’An­dorra (UdA) i el consell de col·legis d’advocats de Catalunya. “Volem tenir mediadors formats per poder començar a afavorir la mediació”, va indicar el degà dels advocats andorrans, Francesc Badia. Aquesta és, segons Badia, una alternativa més per resoldre litigis que també pot fer que la justícia  no acumuli tants casos.