Amb un 20% menys de vendes, els concessionaris preveuen agrupacions
Les matriculacions de vehicles es troben avui entre un 20% i un 25% per sota de les registrades fa dos anys, quan encara no havia esclatat la crisi del coronavirus. Unes xifres que “no són bones” i que el sector espera capgirar. “Venim de molt avall”, i ara “cal que al carrer s’hi instal·li la confiança”, diu el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa. L’entitat adverteix, però, que una de les conseqüències de la pandèmia pot ser l’agrupament de marques.
Sansa explica que la tendència global ja va en aquest sentit, però afegeix que la Covid-19 “pot ajudar a prendre decisions”. Així, no descarta, a hores d’ara, el risc que algun concessionari pugui decidir abaixar la persiana i que s’avanci més ràpidament cap a un escenari en què la majoria d’establiments comercialitzin vehicles de més d’una casa.
El president de l’AIVA afegeix que tampoc ajuda a frenar aquesta concentració les “lleis laxes” en importació de vehicles vells. Aquesta és una antiga queixa del sector que encara no ha trobat resposta per part de l’administració. Sansa remarca que si de 50 unitats matriculades cinc són cotxes vells això ja suposa un 10%. I aquesta xifra és important tenint en compte que en el context actual es venen molts pocs cotxes. Per l’AIVA, la possibilitat d’importar vehicles de cinc, sis o set anys d’antiguitat és contradictòria amb les mesures que s’estan potenciant des del Govern per promoure un “parc mòbil net” i no ajuda a assolir aquest objectiu.
Agrupació de marques vol dir eliminació de llocs de treball en el sector. Sansa explica que en compartir estructura es prescindeix d’empleats, “una llàstima”, ja que “a Andorra hi ha personal molt ben format, que ha fet cursos i té acreditacions dels fabricants”. “És una llàstima perdre valor”, afegeix. Aquesta tendència a l’agrupació de marques ve donada per la disminució de les vendes de vehicles.