El pla Engega 2021 comptarà amb una dotació de 750.000 euros, 250.000 més que el programa del 2020, i amb algunes novetats no només encaminades a fomentar el vehicle elèctric sinó també amb el compliment de les disposicions de la Llei d’impuls i de transició energètica i del canvi climàtic (Litecc) i els objectius del pla Horitzó 23 que busquen també la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle.
Així ho han exposat el secretari d’Estat d’Economia, Èric Bartolomé, i el director del departament d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport, Josep Pujol, que han avançat que el nou programa sortirà publicat aquest dimecres al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra (BOPA) i que ja s'està en contacte amb els punts de venda per tal de "poder signar ja els contractes" corresponents i arrencar de forma imminent.
Pujol, que ha destacat que les sol·licituds es podran presentar fins i tot fora de termini o amb la dotació ja esgotada ja que es guardaran durant un any a l'espera de la següent convocatòria en què tindran prioritat, ha detallat que, a diferència d'anteriors convocatòries on eren gratuïtes, a partir d'ara les sol·licituds tindran un cost de 49,31 euros a fons perdut, una mesura que s'adopta després de contatar que algunes de les demandes que es presentaven a vegades només pretenien bloquejar la partida i per mirar d'assegurar així que "totes les sol·licituds són perquè el client ja està decidit" i s'acabarà formalitzant l'adquisició del vehicle.
Una altra de les novetats és la modificació a l'alça del preu màxim del vehicle subvencionat en el cas de les motocicletes, que passa dels 4.500 euros de l'edició 2020 als 7.000 en aquest nou programa. Pujol ha explicat que s'ha constatat que "no hi havia massa interès perquè el cost era justet”, motiu pel qual s'ha fet aquest canvi. Així mateix, l'import de la subvenció per a l'adquisició de motocicletes elèctriques es manté en els 1.750 euros, si bé els concessionaris n'aportaran 250 enlloc dels 500 de l'anterior convocatòria i el Govern assumeix aquesta diferència i passa de 1.250 a aportar-ne 1.500.
El director d’Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport ha destacat que es manté també l'ajuda per al desballestament dels vehicles, que serà de 500 euros en el cas dels turismes i de 750 per a camions i furgontes, si bé es deslliga aquesta ajuda de l'adquisició d'un vehicle. Si caldrà que el vehicle que es pretengui desballestar hagi estat matriculat al país durant com a mínim 15 anys i s'exigirà també que el titular l'hagi d'haver tingut al seu nom un mínim de sis mesos.
Bartolomé i Pujol han aprofitat per fer un balanç del pla Engega 2020, programa que ha facilitat l'entrada al parc mòbil de fins a 76 vehicles de mobilitat elèctrica a la vegada que s'han retirat del parc 27 vehicles més contaminants, 24 turismes i 3 furgonetes. Concretament s'han atorgat 103 ajudes per un import global de 499.736,65 euros. També han remarcat que des de l'inici del programa Engega s'han atorgat subvencions per a la compra de 707 vehicles de mobilitat elèctrica, 549 dels quals turismes. En aquest sentit, han fet una valoració "positiva" si bé han admès que "queda camí per recórrer". Amb tot, s'han mostrat convençuts que la demanda de subvencions del programa "serà superior" a la de l'any passat i també que hi haurà un increment progressiu els propers anys ja que els tipus de comprador i les persones que sol·liciten el pla "tenen clar que s'ha d'anar cap aquest camí".
Pujol, que ha remarcat que el pla va arrencar el 3 de juny i el 15 de novembre ja s'havia esgotat la partida pressupostària prevista, ha detallat que les ajudes per a l'adquisició de vehicles es van distribuir en 37 turismes elèctrics, 20 híbrids endollables de gasolina, 11 motocicletes elèctriques pures i 8 furgonetes elèctriques pures, mentre en el cas dels desballestament 20 van ser per a l'adquisició de vehicles eficientment energètics de gasolina, 5 per a elèctrics purs, 1 per a híbrid no endollable i 1 per vehicle eficientment energètic dièsel.
D'altra banda, i interpel·lats per la demanda de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants (Asidca) perquè se subvencioni també la compra de vehicles més eficients de gasolina i gasoil per reduir les emissions, el secretari d'Estat ha apuntat que les ajudes al desballestament ja van "una mica en aquesta línia" ja que serveixen per retirar de la circulació els "vehicles més contaminants".