Les empreses que han contractat especialistes en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) representen quasi un 18% del total per a l’any 2022 i les que han proporcionat activitats formatives per desenvolupar o millorar coneixements sobre les TIC és prop del 14%.

Principalment les funcions TIC, durant l’any enquestat, han sigut assumides per proveïdors externs a l’empresa, explica el Departament d'Estadística.

En termes generals, les empreses han utilitzat ordinadors i altres TIC en un 94,4% durant el 2022. El percentatge del personal d’aquestes empreses que ha utilitzat TIC és del 78% i el 93,8% de les empreses han disposat d’accés a Internet.

Pel que fa a la connexió a Internet la majoria d’empreses han tingut una velocitat d’entre 500MB/s i 1 GB/s i gairebé un 21% ha tingut una connexió superior a 1 GB/s. Les empreses han considerat, en més del 96%, que la seva connexió a internet ha sigut suficient per a les seves necessitats.

L’anàlisi dels resultats mostra una despesa total en TIC al llarg de l’any, incloent despeses en ordinadors i equips perifèrics, programari, serveis, consulta i telecomunicacions, d’uns 121 milions d’euros.

 

Una de cada quatre empreses s'anuncia a Internet
Pel que fa a les empreses que han pagat un servei per anunciar-se a Internet representen el 25,1% (una de cada quatre) i les empreses que han utilitzat signatura digital en alguna comunicació amb agents externs representen el 61,5%, majoritàriament per a relacions amb l’Administració pública.

En termes globals, una de cada dues empreses enquestades han tingut pàgina web.

En quant als serveis de computació al núvol, quasi el 30% de les empreses han utilitzat núvol de pagament on destaca el sector de la indústria amb el 51,7% de les empreses.


 

Factures i comandes
Pel que fa al format de les factures enviades durant l’any 2022 el 22,9% s’ha fet en suport paper, el 65,2% en format PDF o similar i la resta en format electrònic que permeten el seu processament informàtic automàtic.

Les empreses que han rebut comandes i/o reserves de béns o de serveis a través d’una pàgina web o d’aplicacions mòbils, l’any 2022, han representat el 16,6% i destaca el sector dels serveis amb un 18,8%. Per tipus de client, i específicament en el sector dels serveis, les llars han representat el 68,7% i geogràficament el 51,8% s’ha fet a Andorra, el 33,4% a la Unió Europea i el 14,8% a la resta del món.

Globalment, s’observa que el 17% aproximadament de les empreses d’Andorra han fet comandes i/o reserves de béns o serveis a través d’una web o d’aplicacions mòbils i un 82% s’han realitzat a fora del territori (amb un 69,3% a la Unió Europea i un 12,9% a la resta de països per a l’any 2022, tots els sectors inclosos).


 

Big Data i robots
Quant a les empreses d’Andorra que han utilitzat o facilitat l’accés a grans fonts de dades equival a gairebé un 6%. De les empreses que han utilitzat Big Data, l’anàlisi de dades massives més important s’ha fet a partir de sensors o utilitzant dades procedents de dispositius intel·ligents (50%).

Quant a les empreses que han utilitzat robots industrials han representat un 1,7% i les que han utilitzat robots de servei han representat un 2,3%. Els robots de servei s’han utilitzat majoritàriament per a tasques de vigilància, seguretat o inspecció, per a tasques de neteja i eliminació de residus i per a sistemes de gestió de magatzem.



Internet de les coses i intel·ligència artifical
Pel que fa el internet de les coses (IoT) les empreses que han utilitzat sistemes o dispositius interconnectats que recullen i intercanvien dades i poden ser monitoritzats o controlats remotament a través d’Internet han representat gairebé un 11%. La majoria d’aquests dispositius són comptadors intel·ligents, llums intel·ligents, termòstats intel·ligents per optimitzar el consum d'energia en les instal·lacions de l'empresa (59,2%) i sensors, etiquetes d'identificació per radiofreqüència o de protocol internet (IP) o càmeres controlades per Internet per tal de millorar el servei al client, fer un seguiment de les activitats dels clients o oferir una experiència de compra personalitzada (51%).

Quant a les empreses que han utilitzat tecnologies d'intel·ligència artificial durant l’any 2022, han representat un 8,1%. D’aquestes empreses que utilitzen IA, el 45,2% ho fan per l’optimització de processos o equips mitjançant intel·ligència artificial.
 


Seguretat i teletreball
Pel que fa a la seguretat en TIC al llarg de l’any 2022, les empreses que apliquen autenticació mitjançant contrasenya segura com a mesura de seguretat TIC representen el 62,3% i les empreses que fan còpia de seguretat (backup) de dades en una ubicació separada són el 65,8%.

Respecte a les empreses que permeten fer teletreball als empleats, l’any 2022, representen el 30,6%. D’aquestes empreses el 33,2% dels empleats teletreballen regularment i de mitjana els empleats teletreballen 1,7 dies a la setmana.



Disminució del consum de paper
Pel que fa a les empreses que apliquen mesures per influir en la disminució de paper utilitzat per imprimir i copiar, l’any 2022, representen el 72,7% del total. Les empreses dipositen els equips TIC en un contenidor de recollida/reciclatge d'aparells electrònics quan deixen de ser útils en un 72%, l’equip es manté en l’empresa en un 39,1% d’empreses i es ven, es retorna a una empresa d'arrendament o es dona en el 23% dels casos (una mateixa empresa pot optar per diferents opcions).