Diari digital d'Andorra Bondia
El 5% del parc són vehicles elèctrics i consoliden Andorra al top 5 europeu
El 5% del parc són vehicles elèctrics i consoliden Andorra al top 5 europeu

El 5% del parc són vehicles elèctrics i consoliden Andorra al top 5 europeu


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: SFGA

Les darreres dades d’Estadística mostren un increment del 22% en les matriculacions en els primers set mesos de l’any, fins a recuperar els nivells del 2007 (no així els dels anys anteriors, com el 2005, que encara eren superiors). Els vehicles de tipus industrial són els que més es compren,  un 42% més,  la qual cosa “constata una recuperació econòmica”, segons va explicar ahir el ministre d’Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya. El mateix ministre va reconèixer però que a curt termini un nombre més elevat vehicles no ha d’anar lligat amb una evolució econòmica, perquè la tendència ha de ser un canvi de concepte en la mobilitat i apostar per sistemes més sostenibles, com el vehicle compartit, que està sobre la taula del Govern, la bicicleta elèctrica compartida, que l’any vinent tindrà el servei concedit, i el vehicle elèctric, que es vol que proliferi. En aquest sentit, Saboya va destacar que la penetració del vehicle elèctric a Andorra es troba al voltant del 5% i, per tant, consolida Andorra en el top cinc europeu en aquest aspecte. 
Concretament, des de gener fins a juliol d’enguany ja s’ha adjudicat 70 ajudes per a la compra de vehicles elèctrics purs, un 63% més respecte de les 43 ajudes que es van donar en tot l’any passat. A més, se n’ha atorgat un 17% per als híbrids endollables, amb un total de 34 vehicles. Saboya destaca a més la pèrdua de lideratge del vehicle dièsel, que és més contaminant i que se situa en el seu mínim de quota de mercat des del 2000. 
“L’històric del programa Engega és una evidència científica”, va manifestar ahir Saboya, que va remarcar que aquest any s’ha potenciat l’ajut per als vehicles elèctrics purs, amb una subvenció de 8.000 euros, el doble que per als híbrids. En aquest sentit, els 650.000 euros atorgats fins ara s’han repartit en 470.750 euros per a la compra de vehicles elèctrics purs, 136.750 euros per als vehicles híbrids endollables i 39.750 per al desballestament. Saboya també va destacar que la partida s’ha incrementat dels 700.000 euros pressupostats per a aquest any fins a 850.000 euros avançant 150.000 euros del milió pressupostat per al 2018. Per tot, des d’ara i fins al novembre encara queden disponibles 200.000 euros per continuar atorgant ajuts a la mobilitat elèctrica. 

Canvi de concepte
Que hi hagi més vehicles no ha de suposar a curt termini una millora en l’evolució econòmica. La mobilitat canvia els paràmetres cap a una sostenibilitat que no implica tenir més motors a les carreteres. Saboya, però, va manifestar que el Govern no es planteja, com ho han fet algunes ciutats, cap mesura de restricció per a la circulació de certs vehicles que contaminen més. El ministre va manifestar que aquesta mesura és difícil d’aplicar en un país turístic com el Principat, on cada dia hi ha milers d’entrades d’automòbils de turistes. “S’ha de pensar més en mecanismes d’incentius”, va puntualitzar. En aquest aspecte, el ministre va apuntar possibles solucions, totes en estudi i sense cap projecte concret. Una és el vehicle (elèctric) compartit o carsharing, i també potenciar la xarxa de carregadors elèctrics (cosa que sí que s’està fent). 
Amb tot, el ministre va manifestar que la reflexió s’ha de fer més àmplia i va indicar que la mobilitat del turisme també ha de canviar. Saboya va posar com a exemples una gestió de visites turístiques amb bicicleta elèctrica o fer una reflexió sobre els aparcaments perquè els usuaris sàpiguen on són les places i establir una xarxa de carrils complementaris un cop s’instal·li la bicicleta elèctrica compartida i que se sàpiga el seu ús per les carreteres del país. 

A finals d’any FEDA doblarà els punts de càrrega per als vehicles elèctrics fins a arribar a divuit

FEDA disposa actualment, en la xarxa de carreteres, de nou punts de recàrrega amb dues places. Es tracta de punts de recàrrega accelerada on un vehicle pot trigar cinc hores a carregar-se totalment, tot i que la mitjana d’estada és de dues hores. En aquests nou punts cada mes s’executen entre 400 i 600 descàrregues, 5.500 des del setembre del 2016. El conjunt de descàrregues suposa un total de 25.000 quilowats per hora, la qual cosa és equivalent a 170.000 quilòmetres. D’aquí a finals d’any FEDA té previst instal·lar nou punts de recàrrega més, set de dues places i accelerats i dos de ràpids, que són punts d’una sola plaça però que recarreguen el vehicle en mitja hora. Saboya, però, també va manifestar que continua sobre la taula l’establiment de més punts fronterers en altres regions veïnes.  

vehicles elèctrics
top 5
Europeu
matriculacions
Gilbert Saboya
Número de vots: 546
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic