Diari digital d'Andorra Bondia

El Comú de la capital regula les hores extres i millora la flexibilitat horària


Escrit per: 
Redacció

El Comú de la capital va desplegar a principis de desembre el Reglament de sistemes de compensació, una norma elaborada conjuntament amb el Sindicat dels Treballadors d’Andorra la Vella (Sitca) amb la vocació de regular les hores extres i millorar la flexibilitat horària del personal.

La normativa unifica criteris, com ara el caràcter no consolidable de les compensacions o les condicions que regeixen les formacions, les dietes i la resta de circumstàncies que generen una compensació. El text també estipula les xifres concretes amb què es compensa en cada cas. En aquest sentit, la corporació dóna preferència a “l’atorgament del temps de descans corresponent”, tret d’alguns casos concrets en què es permetrà la retribució monetària, com ara en el desenvolupament del Pla neu.
La cònsol major, Rosa Ferrer, va afirmar ahir que la normativa posa sobre paper directrius que “a la pràctica, ja s’aplicaven”, si bé va admetre que ha de servir per “racionalitzar la mala repartició de les hores extres”, per evitar “que es reprodueixin situacions injustes”. En aquest sentit, Ferrer va explicar que fins ara hi ha hagut diferències entre departaments, que s’haurien d’acabar a través de la unificació de criteris que estableix el reglament. Així, el text especifica que “les hores extraordinàries es repartiran, sempre que es pugui, de manera rotatòria i justa entre tots els treballadors del departament, per tal que tots puguin fer-les si així ho desitgen”.
La mateixa norma demana el compromís per a tot el personal de la corporació, sobretot per als seus comandaments i caps de departaments, que “han de vetllar” per la correcta planificació, amb l’objectiu d’evitar que es generin més hores extres de les convenients. D’aquesta manera, el text limita l’autorització de les hores extraordinàries “per necessitats urgents, emergències, irregularitats imprevisibles o l’acabament d’un treball immediatament després de la finalització de la jornada laboral ordinària”.
Quan no es produeixin aquestes circumstàncies, la norma estableix que el personal haurà de treballar amb disposició horària quan la planificació es vegi alterada per les necessitats del servei de cada departament. En aquest cas, el treballador haurà de tenir la planificació de la seva jornada laboral com a mínim amb un mes d’antelació, tot i que el reglament estableix la possibilitat d’alterar aquest termini “per raons d’urgència”.
Finalment, el reglament fixa que, sempre que s’avisi amb una antelació mínima de 48 hores, es podran autoritzar hores programades “per augment temporal programat de l’activitat de servei, quan de manera planificada s’estructuri un servei, per a la realització, la conclusió o l’acabament d’un treball, o bé per participar en alguna activitat relacionada amb el lloc de treball, sempre que s’hagi previst per avançat”.
El reglament també estableix les compensacions per al treball en dies festius, l’assistència a actes i a cursos de formació i les guàrdies localitzables, que almenys donaran dret al cobrament de mitja hora de treball. Finalment, fixa les compensacions per als conceptes organitzatius no salarials, consistents en els desplaçaments, dietes i àpats, despeses d’allotjament i primes.

Flexibilitat horària
Pel que fa a la conciliació de la vida familiar i laboral, la norma estableix que, sempre que no hi hagi raons de servei públic que ho impedeixin, els funcionaris podran obtenir flexibilitat en la jornada laboral per maternitat o paternitat, fins a l’edat de 10 anys de l’infant, o bé per tenir cura d’un familiar directe afectat d’una discapacitat greu o malaltia molt greu. El redactat afegeix que les autoritzacions es revisaran anualment i que tindran prioritat els casos de famílies monoparentals.

El Sitca valora positivament l’aprovació del reglament, però creu que alguns punts són ambigus
El Sindicat de Treballadors del Comú d’Andorra la Vella (Sitca) es va mostrar molt satisfet perquè s’hagi aprovat el Reglament de sistemes de compensació, si bé va matisar que “s’haurà d’anar modificant o bonificant amb el temps”. En aquest sentit, el tresorer del sindicat, Jaume Linol, va lamentar que la descripció de la disponibilitat horària i de les hores programades és “una mica ambigu” i podria suposar “malentesos” segons l’aplicació que es faci del reglament, en el cas que hi hagués un abús de la disponibilitat horària.
No obstant això, Linol va valorar de forma molt positiva la regulació de la flexibilitat horària, especialment el fet que s’hagin inclòs més facilitats per als empleats amb familiars directes afectats d’una discapacitat greu o malaltia molt greu. Així mateix, el representant dels treballadors espera que el reglament possibiliti una planificació “més estructurada”, ja que “cada departament unificarà els criteris en el moment de planificar”. Pel que fa a la formació, Linol va explicar que “fins ara hi havia gent que no podia recuperar les hores, mentre que ara esperem que tothom en pugui gaudir”.
Finalment, el tresorer del Sitca va sostenir que aquest reglament hauria de ser igual per a tots els comuns, i que el Govern “hauria de fer complir la llei” per garantir que les compensacions estipulades també s’apliquin al sector privat.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte