Diari digital d'Andorra Bondia
El mes de juliol les matriculacions han disminuït, però els set primers mesos de l’any mostren una tendència positiva.
El mes de juliol les matriculacions han disminuït, però els set primers mesos de l’any mostren una tendència positiva.

El dièsel, el més “criminalitzat”


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: Bondia

L’aposta per una mobilitat més sostenible i els increments de preus dels carburants han afectat directament les matriculacions de vehicles dièsel. Segons les dades fetes públiques pel departament d’Estadística, el darrer any (entre l’agost del 2021 i el juliol 2022) s’han matriculat un total de 963 vehicles de gasoil, el que suposa una caiguda del 19,3% (-230) en comparació amb el mateix període d’un any abans, quan s’havien matriculat 1.193 vehicles dièsel. 

La situació la confirma el president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Carles Sansa, que reconeix que “el vehicle més castigat segueix sent el dièsel, que està criminalitzat”, amb tot assegura que els vehicles de combustió fòssil “se segueixen matriculant i molt bé, molt menys el de gasoil i bastant més el de benzina”, si bé “l’elèctric en totes les seves versions segueix sent una aposta clara”. Les dades recollides per Estadística i fetes públiques ahir mostren que els darrers 12 mesos s’han matriculat 2.606 vehicles de gasolina (+0,3% respecte d’un any abans, 252 elèctrics 100% (+125%), 147 híbrids de gasolina endollables (+14%), 431 híbrids de gasolina no endollables (+71%), 1 híbrid de gasoil endollable quan havien estat 5 l’any abans (-80%) i 95 híbrids de gasoil no endollables (+75,9%).

Aquesta tendència s’aprecia també en les dades mensuals així com les dels primers set mesos de l’any. Durant el mes de juliol passat es van matricular 76 vehicles de gasoil, un 27,6% menys que el mateix mes del 2021, quan en van ser 105. Des del gener, la caiguda és de pràcticament el 20%. Pel que fa als vehicles de gasolina, al juliol se n’han matriculat un 7,1% menys, passant de 223 aquest any a 240 de l’any passat, però en canvi des del gener la tendència és positiva, amb un augment del 3,8%, passant de 1.539 el mateix període del 2021 a 1.597 enguany.

Els elèctrics, en canvi, incrementen les matriculacions. Durant el juliol se’n van matricular 31, 15 més que un any enrere (+93,8%). En el cas dels híbrids de gasolina endollables se’n van matricular 14, un menys que ara fa un any, d’híbrids de gasolina no endollables se’n van matricular 31, set més que el juliol del 2021, mentre que els híbrids de gasoil reculen, amb cap vehicle matriculat el mes de juliol (el 2021 en va ser un) pel que fa als endollables, i 9 no endollables, 2 menys que un any abans.

D’altra banda, i pel que fa a les dades globals de matriculacions del mes de juliol, se n’han registrat 399, fet que suposa una disminució del 5,9% respecte del mateix mes de l’any passat. Segons Estadística, el grup que ha tingut una variació més negativa és el de “camions i camionetes” amb una caiguda del 36%, després que aquest juliol s’hagin matriculat 16 vehicles d’aquesta tipologia quan un any abans en van ser 25. Pel que fa als turismes, se n’han matriculat 255, 21 menys que ara fa un any el que suposa una caiguda del 7,6%. Quant a motocicletes i ciclomotors, s’ha passat de 108 el juliol del 2021 a 104 el mes passat, per tant, una reducció del 3,7%. Només millora el grup “altres”, que creix un 60%, passant de 15 matriculacions a 24. Si les dades es comparen amb el mateix mes de fa 2 anys, quan es van matricular un total de 506 vehicles, suposen una caiguda del 21,15%, mentre que en comparació amb el juliol del 2019 (390 vehicles matriculats), es registra un increment del 2,31%.

Sansa assegura que la reducció del 6% no és massa significativa i recorda que les estadístiques mes a mes a vegades no acaben de mostrar la realitat de les operacions de compra-venda perquè “els terminis d’entrega són els que són i pot ser que ara s’estiguin matriculant vehicles venuts la tardor passada”. Amb tot, si es mira el conjunt dels set primers mesos de l’any la tendència de matriculacions és positiva. Entre gener i juliol del 2022 s’han matriculat 2.831 vehicles, 220 més que els 2.611 del mateix període d’un any enrere, per tant, el creixement és del 8,4%. La dada també és pràcticament un 53% més alta que els set primers mesos del 2020, un període completament condicionat per la pandèmia, i un 8% superior als set primers mesos del 2019.

Des de l’AIVA asseguren que no hi ha hagut cap frenada en les vendes i que en tot cas pot ser que la davallada d’aquest juliol sigui atribuïble al fet que un any enrere “no era tan fàcil viatjar i hi havia altres opcions on destinar els diners. Ara el turisme s’ha recuperat amb força i potser part del pressupost de les famílies tornarà a anar a les vacances, cosa que seria coherent”. De fet, Sansa va deixar clar que “la línia de treball és bona, s’ha tornat a les xifres prepandèmia, fins i tot millorades”. Igualment destaca el bon comportament dels vehicles industrials, lligats a la recuperació de l’activitat econòmica. “Som un esglaó més i si el país en general es comporta bé, a nosaltres també ens toca”.

dièsel
més
“criminalitzat”

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte