El segon trimestre del 2023 s’ha tancat amb un total de 12.066 establiments actius inscrits en el Registre de Comerç i Indústria, la qual cosa representa un increment de 276 establiments en relació amb els 11.790 establiments registrats a finals del primer trimestre de l’any 2023; és a dir, un augment del +2,3%, segons indica el departament d'Estadística. Respecte al mateix període del 2022, l'augment és del +7,6%, amb 854 establiments més.

Segons el sector d’activitat econòmica, destaca el nombre d’establiments que desenvolupen la seva activitat principal en l’àmbit dels sectors del Comerç a l'engròs i al detall i reparació de vehicles de motor i motocicletes (3.187 establiments), Activitats professionals, científiques i tècniques” (2.538 establiments) i Hostaleria (1.043 establiments).

L'evolució anual del nombre d'establiments inscrits al Registre de Comerç i Indústria mostra un canvi de tendència a partir del 2012, quan hi havia 7.178 establiments (el valor mínim dels darrers anys), i comença a créixer fins als 12.066 actuals.

Pel que fa a la ubicació territorial, es detecta una concentració del 64,9% dels establiments entre les parròquies d’Andorra la Vella (4.189 establiments), Escaldes-Engordany (2.018) i la Massana (1.624). Per la seva banda, la parròquia d’Ordino mostra l’increment trimestral més elevat amb el 3,4% (630 establiments a finals del segon trimestre), en un context generalitzat de creixements en totes les parròquies durant el segon trimestre del 2023.

L’augment general registrat el segon trimestre del 2023 s’explica pel balanç positiu que durant aquest període ha presentat la creació neta d’establiments (+276), identificada com la diferència entre les altes i les baixes, en inscriure’s 399 nous establiments i registrant-se 123 baixes, explica Estadística. Els sectors que més han contribuït a aquest augment han estat les Activitats professionals, científiques i tècniques (+4,2% i +102 establiments nets), Informació i comunicacions (+6,9% i +67 establiments nets) i Comerç a l'engròs i al detall; reparació de vehicles de motor i motocicletes (+1,4% i +45 establiments nets).

En termes comparatius amb el trimestre anterior en el que es van registrar 364 nous establiments, augmenta el ritme d’altes durant el segon trimestre del 2023, experimentant així una variació trimestral positiva del +9,6% (+35 establiments). En canvi i a diferència del que passa amb les altes, les 123 baixes d’establiments registrades són inferiors als registres observats el trimestre anterior (150 establiments) i va representar una variació trimestral negativa del -18,0%.