Diari digital d'Andorra Bondia
Turistes fent-se fotografies davant de l’escultura de Dalí, a la plaça de la Rotonda.
Turistes fent-se fotografies davant de l’escultura de Dalí, a la plaça de la Rotonda.

El turisme xinès no aixeca el vol


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Andorra fa anys que s’ha fixat en la Xina com a potencial mercat turístic. Malgrat tot, la temporada d’hivern passada, el país asiàtic va representar tan sols el 0,1% dels clients de les agències de viatges receptives del Principat. En números rodons, 125 persones. Una xifra baixa, accepta l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra (AAVA). La vicepresidenta de l’entitat empresarial, Maica Terrones, ho atribueix a les mancances existents en l’accessibilitat al país. “Per a determinats mercats, ens falla el tema infraestructures”, diu, i assenyala que un aeroport proper seria la solució.

El fet és que els clients que provenen de països llunyans (en aquest cas del continent asiàtic) han de fer tretze o catorze hores d’avió com a mínim per arribar a Europa. I si un cop a l’aeroport de destí encara han de viatjar tres hores més per carretera, això representa una limitació. “És molt diferent de quan arriben a la destinació i tenen, a molt estirar, una hora de desplaçament per arribar al seu lloc de vacances”, remarca.

Terrones posa en relleu que països com la Xina són mercats que busquen noves destinacions, i apunta que Andorra seria una d’aquestes. La vicepresidenta de l’AAVA destaca que el Principat agrada al turisme xinès i que és una destinació que reuneix totes les condicions per ser elegida per als períodes de vacances. Així, explica que el comerç és un factor d’atracció important, ja que “agrada molt” a la comunitat xinesa. Com també el paisatge. “Crec que ho tenim tot i l’única cosa que potser ens acabaria de faltar és millorar l’accessibilitat al país”, exposa. “Tot el que és continent asiàtic, Emirats Àrabs... són clients potencials que serien molt importants per al país, però un dels hàndicaps és aquest”, les infraestructures de comunicació per arribar al Principat.

Els treballs per obrir-se camí al mercat xinès fa anys que ocupen declaracions institucionals i fòrums empresarials. A finals del 2015, el Govern va anunciar la voluntat de fer una gran aposta per aquest país amb una visió a llarg termini. Aleshores es va fixar com a objectiu proper la captació d’entre 1.000 i 2.000 turistes.

En un acte organitzat el maig del 2018, la directora d’operacions de Ctrip/Asialink Spain, una plataforma utilitzada pel 80% dels xinesos a l’hora de viatjar, va explicar que s’havia començat a promocionar Andorra en aquest mercat en col·laboració amb el Govern. Aquell era el segon any que l’empresa i l’executiu duien a terme aquest treball conjunt, però ja va advertir que per obtenir algun resultat s’estimava un període més llarg de temps, d’uns tres anys. La tasca de promoció del Principat consistia a posar a l’abast de la clientela xinesa informació sobre Andorra, com accedir-hi a través de les xarxes socials, i la posada en marxa d’una microsite del Principat que permetia tenir presència permanent a la plataforma de Ctrip.

La directora de Ctrip/Asialink Spain ja va exposar en aquella ocasió que les principals barreres per atraure turisme xinès a Andorra eren la poca informació disponible en aquest país sobre el Principat, els problemes de transport i les dificultats per obtenir el visat, ja que calia fer-lo a Espanya o França, tenint en compte que no forma part de l’espai Schengen i que no té aeroport internacional. Tot això a banda de la distància entre els dos països.

Tot i així, la directora de Ctrip/Asialink Spain va destacar el potencial que tenia Andorra per atraure clientela d’aquest país. En aquest sentit va assenyalar que Europa era aleshores el tercer destí per al turisme xinès i que estava en creixement. De fet, l’any 2018 només un 10% dels ciutadans tenia passaport, però la previsió era que el 2015 s’arribés als 220 milions de persones amb aquest document.

125.000 turistes el 2019
La temporada d’hivern passada, les empreses que formen part de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra van portar al Principat 125.635 turistes que es van estar una mitjana de sis nits al país. Al voltant del 40% d’aquests provenia d’Espanya, el 20% del Regne Unit, el 15% del nord d’Europa (és a dir de països com Bèlgica i Holanda, entre d’altres), el 10% de França, el 5% de Portugal i el 4% de Polònia. La Xina, com s’ha comentat anteriorment, va suposar un 0,1% dels turistes totals. 

Si comparem aquestes dades amb les registrades pel sector la temporada d’hivern 2018-2019, el volum de clients que va portar a Andorra va ser de 77.665, també amb una estada mitjana de sis nits. Observem, doncs, que les agències de viatges receptives van portar l’any passat un 61,7% més de turistes que un any enrere. En aquest cas, els clients que van arribar al país la temporada d’hivern 2018-2019 provenien dels mateixos mercats que els de la temporada passada.

turisme xinès
Comentaris: 1

Comentaris

Si volem atraure el turista xinès, cal adaptar-se a les seves canals de RRSS, com Wechat i Alipay. Andorra ha de promocionar-se a ells i que els comerços andorrans tinguin Wechat Pay i Alipay com solucions de pagament alternatives a les que ja tenen. És un primer pas d'un camí molt llarg, però és adaptar-se o no.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic