La Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra va rebre fins a 48 declaracions de sospita l’any passat, un 21% menys respecte a les que va gestionar l’exercici 2023, segons es desprèn de la Memòria d’activitats 2024 feta pública aquesta setmana per la Uifand, on es posa de manifest que a la vegada les demandes de cooperació internacional s’han incrementat en un 35%.
Així, de les declaracions de sospita rebudes, 39 corresponen als bancs, catorze menys respecte a les 53 que van presentar el 2023, mentre que financeres, notaris, advocats i proveïdors de serveis a empreses en van trametre dues cadascun i la darrera correspon a un comptable. A aquestes xifres cal afegir-hi un expedient més obert a iniciativa pròpia de la Uifand, un menys dels que va obrir l’any anterior.
En el cas de la cooperació internacional, es van tractar fins a 58 dossiers, quinze més que el 2023, dels quals 27 van correspondre a peticions d’altres Unitats d’Intel·ligència Financera i 31 a sol·licituds trameses per part de la pròpia Uifand, vint més que les que va enviar l’exercici 2023. Cal ressaltar que van ser quinze les jurisdiccions internacionals que es van dirigir a la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra, mentre que el regulador andorrà va demanar col·laboració a altres disset països.
Finalment, cal posar en relleu que el temps de resposta continua sent molt baix, amb un termini de 9,25 de mitjana (catorze van ser l’exercici del 2023), “la qual cosa representa un grau d’efectivitat extraordinari del nostre sistema”, s’assenyala a la memòria de la Uifand.
Quant a les peticions de cooperació nacional rebudes l’any passat per la Uifand, el total va ser de 28, el mateix nombre que l’any anterior. D’aquestes, 25 van ser trameses per l’Autoritat Financera Andorrana (AFA), dos pel Govern i una per la policia.
D’altra banda, la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra va trametre 28 expedients al Ministeri Fiscal, un 20% menys respecte dels 35 enviats l’exercici 2023. D’aquests, un dels dossiers correspon a treballs iniciats el 2022, nou a afers de l’any següent i els divuit restants són pròpiament de l’any natural de l’exercici 2024. Dels expedients, 22 estan relacionats amb entitats bancàries, un amb una entitat financera, un més amb un proveïdor de serveis a societat, un altre amb un comptable, un més amb una altra UIF i els dos restants són els oberts a iniciativa pròpia per la Uifand.
El valor dels expedients tramesos a la Fiscalia amb possibilitat d’embargament judicial es va enfilar fins als 12,9 milions d’euros, 2,4 milions més en relació amb els 10,5 milions de l’any 2023. Així mateix, es van arxivar fins a 81 expedients, xifra molt similar a la de l’any anterior quan se’n van arxivar 89. També l’any passat es van investigar 189 persones físiques i 156 persones jurídiques, xifres sensiblement inferiors a les de l’exercici 2023, quan les persones físiques investigades van ser 297 i les persones jurídiques, 236.
Inversió estrangera
La Uifand va rebre l’any passat per part del ministeri d’Economia 24 peticions d’anàlisi de demandes d’inversió estrangera. Són dues menys de les enviades el 2023, si bé tenen la particularitat, a diferència de l’exercici anterior, que totes van ser per inversió directa. El regulador va analitzar les 24 peticions rebudes i no va emetre cap avís desfavorable. Sí que va fer tretze avisos perquè la policia investigués. Les persones analitzades en el marc de la inversió estrangera van ser 42 físiques i 33 jurídiques. En total 75, un nombre molt inferior a les 155 (80 físiques i 75 jurídiques) de l’exercici 2023.
D’altra banda, i en relació amb l’obertura d’expedients administratius sancionadors per possibles incompliments de la Llei de prevenció i lluita contra el blanqueig de diners o valors i el finançament del terrorisme, la Uifand va incoar l’any passat fins a sis procediments, un dels quals encara en fase d’instrucció, i cinc que van acabar en sanció.
Concretament es va sancionar amb una multa de 6.000 i 1.500 euros, respectivament, i una amonestació escrita a un advocat i un comptable per una infracció lleu, i amb una amonestació i multa de 5.000 euros a un proveïdor de serveis a societats per dues infraccions lleus i una de greu, com va ser l’incompliment de l’obligació d’efectuar un estudi de risc individual adequat.
Dues societats més de proveïment de serveis a empreses van ser sancionades per infraccions greus amb multes de 41.500 i 862.000 euros.