El desenvolupament d’un programa formatiu per al sector del comerç i un fòrum del retail al novembre per debatre i analitzar les tendències de compra i on participaran talent local i internacional són les dues accions estrella del nou pla de comerç que aquest vespre s'ha presentat en societat de la mà del ministre de Turisme i Comerç, Jordi Torres, del director d’Andorra Turisme, Betim Budzaku, i de la consultora d’Intueri, Maria Segarra. Unes accions que s’emmarquen dins la nova Llei de turisme i de la nova marca per al sector al país: Shop in Andorra, Experts en compres.

El ministre ha emfasitzat que aquest pla d’accions s’ha desenvolupat tenint en compte com està el comerç a Andorra i quines són les noves tendències en el sector. Serà precisament la nova llei del turisme la que donarà el marc necessari per tirar endavant aquestes mesures, comptant amb l’aliança entre Andorra Turisme, la consultoria Intueri, que ja va elaborar el pla del turisme de compres, i l’empresa WGSN, líder mundial en tendències de consum. Amb quin objectiu? “Acompanyar el sector del comerç perquè millori la seva oferta i el preu mitjà”, ha remarcat Torres.

Formació “obligatòria” 
El ministre ha explicat que “les formacions vindran a ser d’alguna manera obligatòries”. En aquest sentit, ha anunciat que ja s’ha parlat amb el ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats i també amb empreses dedicades a la formació per dibuixar com hauria de ser aquest programa formatiu. Torres ha recalcat que s’hi destinaran recursos públics per fer-les possibles, és per això que part de la recaptació de la taxa turística les finançarà. Aniran adreçades a tots els treballadors del sector del comerç. Segons Torres, hi haurà empreses que potser ja tenen els seus plans de formació propis que es podrien  validar. També ha posat en relleu la tasca formativa de la Cambra de Comerç, però va defensar la necessitat d’oferir formacions específiques enfocades a petits establiments “que potser no tenen la capacitat d’organitzar aquests cursos”. 

Torres ha previst que cap a la tardor podríem estar en disposició d’implementar els primers cursos. Considera, a més, que això suposarà un valor afegit, ja que “aquí a Andorra pot tenir molta sortida la gent que es formi en el món del comerç”.

I per què formacions obligatòries? El ministre ho té clar: “si es vol millorar l’experiència de compres, hi ha d’haver una formació mínima per ser excel·lents”. I encara va anar més enllà, “si es vol conservar el turista de classe mitjana-alta els hem de donar un plus, els hem cuidar i atendre bé. Han de veure que el país els vol”.

Encara sobre la formació en el sector del comerç, Torres ha insistit en el fet que “ha de ser continuada” per poder “innovar més i ser més professionals”. Perquè tot i que la gent té una bona experiència en aquest àmbit, segons les enquestes qualitatives que s’han fet cada vegada hi ha una competència internacional més gran.  

La creació d’un observatori del comerç “per tenir dades recurrents sobre el comportament del client” serà una altra de les accions que es portaran a terme. Igualment, Torres ha explicat que al web d’Andorra Turisme s’ha creat una secció específica de compres que ja està activa i on es poden trobar totes les zones comercials que tenen les set parròquies. A més, també s’obrirà una línia d’informació als empresaris a través d’un butlletí de notícies periòdic.

Marca
En relació amb la nova marca, el ministre ha defensat que el que es vol posar en valor és que “a Andorra som experts en compres, amb tot el retail que tenim aquí al país, fent noves experiències”. Un dels canvis més immediats que suposarà la nova marca serà que l’Andorra Shopping Festival, que se celebrarà en principi del 8 al 24 de novembre, es dirà Shop in Andorra Festival. 

Preguntat precisament sobre per què es manté el nom de la marca en anglès, el titular de Comerç ha assenyalat que d’aquesta manera es recupera “el que fins ara coneixíem com el Shopping Festival, una marca ja consolidada a l’estranger”. I si es volen fer campanyes de difusió a l’exterior, “s’han de poder entendre”, ha argumentat.