Els preus van augmentar un 0,9% a l'agost i la inflació interanual es va incrementar novament fins al 5,6%, segons els dades fetes públiques avui per Estadística, que ha atribuit aquest augment de la variació anual al creixement dels preus dels productes dels grups transport (amb una variació del 2,3%), habitatge, aigua, gas, electricitat i altres combustibles (1,0%) i aliments i begudes no alcohòliques (0,7%).

Amb el nou increment dels preus del mes passat, la inflació acumulada en els primers vuit mesos de l'any se situa al 3,6%, mentre la inflació subjacent, la que no té en compte ni els productes frescos ni els petroliers, s'ha situat al 6,5%, nou dècimes per sota de l’IPC registrat. Pel que fa a la resta dels grups especials, cal destacar el creixement de la variació anual de l’índex de preus dels productes petroliers que passa del -22,5% del juliol passat, al -10,8% de l'agost.

Així, en termes mensuals, els grups que han fet pujar més la inflació són transport, amb un augment del 2,3% degut a l'increment dels preus dels carburants i lubricants; habitatge, aigua, gas, electricitat i altres combustibles, que creix un 1% degut a l’augment dels preus de les despeses comunitàries, el combustible per a la calefacció i del lloguer de l’habitatge principal; i aliments i begudes no alcohòliques, amb un increment de set dècimes a causa del creixement dels preus dels llegums i verdures i, en menor mesura del pa i cereals, la carn, la llet, formatge i ous, i els olis i grasses.

Si s'observa l'evolució de l'índex en termes anuals, el grup amb una tendència més inflacionista ha estat el del transport, amb un creixement de quatre punts i sis dècimes, degut al creixement dels preus dels carburants i lubricants enfront de la disminució que es va produir al mateix mes de l’any passat; habitatge, aigua, gas, electricitat i altres combustibles,q ue augmenta un punt i una dècima; i vestit i calçat, que registra un auggment d’un punt i set dècimes, a causa principalment del comportament dels preus de la roba.

Pel que fa a l'IPC dels països veïns, a Espanya l'índex de preus al consum de l'agost va situar-se al 2,6%, tres dècimes més respecte a la variació registrada el mes de juliol com a conseqüència principalment del comportament dels preus del grup del transport, sis punts i mig per sobre del mes anterior per la pujada de preus de carburants i lubricants. A França, la inflació del mes d'agost es va situar en el 4,9%, sis dècimes més de la registrada el mes anterior, un increment que es deu essencialment al repunt dels preus de l'energia.