Els transportistes valoren positivament els ajuts per l’augment del combustible aprovats pel Govern a finals de maig i amb caràcter retroactiu, però igualment consideren que aquesta ajuda “no és suficient”. Per aquest motiu, i de manera semblant al que plantegen els contractistes pel que fa a la revisió de les clàusules vinculades al preu, s’està estudiant de quina manera aquesta variable “que hem patit tots per increment de gasoil es pugui desglossar i reflectir a la factura”. Així ho va explicar la gerent de l’Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d’Andorra, Mònica Dalmau. I és que l’augment del gasoil ha tingut “un impacte molt significatiu” en les empreses del sector. Per això, creuen que s’han de buscar “altres mecanismes i altres possibles ajuts” per al sector. Un sector per al qual el carburant “és vital”. 

La gent és coneixedora de l’augment dels preus dels carburants que s’ha produït els darrers mesos, segons Dalmau, d’aquí que consideri “totalment transparent que tu puguis demanar un increment a l’import que hagis consensuat per aquell transport”. I posa un exemple: el cas d’un transport contractat el mes de gener, per exemple, però que no es realitza fins al març, cosa que fa que el preu del carburant hagi canviat a l’alça. Per això demanen “la revisió de preus” i estan treballant en aquesta línia. 

El cost del gasoil pot arribar a representar un 30% dels costos en el cas d’algunes empreses, va assegurar Dalmau. Així, qualsevol canvi de preu a l’alça fa que l’increment de despeses sigui exponencial. D’aquí que posin damunt la taula la necessitat de “visualitzar aquest diferencial, ser transparents i que es pugui cobrar”. De tota manera, va exposar, que cal veure com evolucionen els preus i com acaben l’any.

Els combustibles baixen entre un 11 i un 12% en un mes i mig

Fre a l’apujada dels preus dels carburants el mes de juliol. Això és el que reflecteix l’anàlisi de les dades que ahir va  publicar el departament d’Estadística. Així, el mes passat es va aturar l’augment del preu mitjà de tots els carburants respecte al juny, a excepció del gasoil de calefacció, que es va pagar a 1,390 euros de mitjana, el que suposa un augment del 2,9%. En canvi, el gasoil de locomoció i el de locomoció millorat es van pagar a 1,709 euros i 1,740 euros de mitjana, mantenint-se d’aquesta manera a preus del juny. Pel que fa a la benzina sense plom de 95 octans i la benzina sense plom de 98 octans es van pagar a 1,761 euros i 1,821 euros de mitjana, el que equival a una disminució del 2,5% i del 2,4%, respectivament.

El president de l’Associació d’Importadors i Distribuïdors de Carburants, David Porqueres, confirma aquesta “tendència a la baixa”. Així, apunta que des que es va arribar als preus més alts dels carburants, la setmana del 18 al 25 de juny, fins ara hi ha hagut una davallada d’entre un 11 i un 12% en els preus dels carburants. En concret, “les benzines estan al voltant del 12% i el gasoil, al voltant de l’11%”. Des de llavors hi ha hagut cinc o sis baixades de preu consecutives que han anat portant el preu fins al que hi ha ara, va assegurar. Ara bé, de la mateixa manera que quan s’anava incrementant es feia difícil preveure què passaria, ara estem en la mateixa situació. La tendència fins a dia d’avui és a la baixa, i el que passi a partir d’ara és “més difícil de preveure” perquè qualsevol esdeveniment a nivell econòmic que tingui a veure amb el conflicte bèl·lic a Ucraïna “pot fer  canviar les coses”. Pel que fa al preu del barril de petroli, Porqueres va apuntar que està baixant i si a finals de juliol estava al voltant dels 110 dòlars ara està a 94. Això marca aquesta tendència a la baixa d’aquestes darreres setmanes. Amb tot, va fer notar que el del barril no acaba de ser el preu de referència exacte perquè el que es compra és “el producte acabat”, fins al punt que encara que baixi el petroli, el producte refinat pot pujar. 

Tornant a les dades d’Estadística, si es compara amb el mes de juliol de l’any passat, els preus mitjans de tots els carburants han augmentat. El que més ho ha fet és el del gasoil de calefacció, que s’ha apujat un 80,3%, el de locomoció un 60,9% i el de locomoció millorat un 59,2%. Quant a la benzina sense plom de 95 octans ha augmentat un 43,9% i el de la benzina sense plom de 98 octans, un 41,9%.