El pla d’inversions per al proper quinquenni previst per Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA) suma 163,57 milions d’euros, el gruix més important del qual se l’emporten el transport i la producció d’energia, amb 70,2 i 63,9 milions respectivament. Les inversions en infraestructures de serveis generals sumen 20,2 milions entre el 2026 i el 2030, i la distribució, 9 milions més. Així s’especifica en el pla d’inversions 2026-2030 que s’inclou en el projecte de pressupost de la parapública.
Pel transport, una de les principals obres és la nova xarxa de 225 kV de connexió amb Espanya i que ha de permetre una capacitat de transport molt superior i més segura, i que “hauria de ser suficient per garantir el subministrament d’energia elèctrica a llarg termini”. El cost total previst en l’actualitat del projecte és de 30,5 milions, i la inversió prevista per a l’any vinent, de 15 milions.
També s’inclouen en aquest apartat les inversions per a la construcció de l’Estació Transformadora Repartidora a Borda Vidal, on arribarà la nova línia espanyola a 225 kV i que connectarà amb les línies actuals de 110 kV així com amb la xarxa de distribució de 20 kV. Aquest projecte té un import estimat de 20,4 milions i aquest 2026 ja es preveu començar els treballs per adequar el terreny, per 1,5 milions d’euros.
En el concepte de subestacions, la previsió és invertir 7,3 milions d’euros l’any vinent, incloent-hi millores a l’ETR d’Encamp, l’ampliació de potència de l’ETR de Grau Roig i millores també a l’ETR de la Margineda.
En l’àmbit de la producció, tot va a energies renovables, i és el projecte del parc eòlic del Pic del Maià el que s’emporta gran part del pastís. Per aquest, s’instal·laran quatre aerogeneradors que produiran uns 44 GWh/any. La previsió és començar aquest projecte, que es calcula que tindrà un cost de 25,8 milions, durant el 2026 amb una inversió de 19,8 milions. La resta es farà els següents anys.
FEDA també preveu la construcció d’un parc fotovoltaic propi a partir del 2028, que representarà una inversió de 17,3 milions d’euros.
De cara als següents anys, 2029 i 2030, està prevista la renovació dels grups 1 i 2 de la central hidràulica d’Encamp, per 10 milions d’euros.
Reformes a la Bartra
D’altra banda, el pla d’inversions de FEDA contempla 9 milions per a millores a la xarxa de distribució pròpia, focalitzant-se en els punts on “s’ha d’ampliar o millorar la xarxa per respondre a criteris de qualitat de servei, de seguretat i de creixement”. Per aquest any vinent estan previstes millores de la xarxa de la ETR d’Encamp a Racons, el soterrament de línies de mitja tensió de distribució a clients, l’eliminació d’una antena, la millora de la xarxa de l’ETRotonda i noves ET amb cessió d’espai públic.
Així mateix, s’incrementa la inversió per a galeries tècniques fins als 450.000 euros, d’acord amb les previsions del pla d’obres del ministeri d’Ordenament Territorial.
Més enllà de les inversions en programari i mòduls de telecomanda, FEDA també planteja reformes a l’edifici de serveis, de la Bartra, com del Museu de l’electricitat i el magatzem. Pel que fa al primer, els treballs havien de començar enguany, però finalment es preveu començar l’any que ve. Amb un cost de 9 milions d’euros, s’allargaran fins al 2028 i inclouen la substitució del mur cortina i la renovació de la façana i de les instal·lacions, complint amb el que estableix la Llei d’Impuls de la Transició Energètica i del Canvi Climàtic (Litecc) i amb l’objectiu d’ampliar la capacitat per ubicar més estacions de treball.
Al Museu es preveu una inversió d’un milió d’euros, la meitat aquest 2026, i l’altra meitat l’any següent, per adaptar la infraestructura i el contingut del museu amb l’objectiu de “cobrir les necessitats de sensibilització dels diferents públics en matèria de transició energètica i sostenibilitat i de difusió de l’activitat i història de FEDA”.
En el magatzem s’invertiran 700.000 euros l’any vinent.
43,7 milions per a la compra d’energia, un 11,7% menys
El pressupost de FEDA reserva una partida de 43,7 milions a la compra d’energia. Una partida un 11,7% inferior a la pressupostada per a l’actual exercici i que inclou tant la importació com la compra d’energia nacional, així com la compra de la generació fotovoltaica dels clients de FEDA i la compra de calor a Ctrasa, que FEDA després revèn a Capçalera d’infraestructures energètiques SAU (FEDA Ecoterm) per a la seva distribució. Ara bé, malgrat preveure una davallada de la partida per a la compra d’energia, FEDA també preveu un increment de la demanda al voltant del 2% en comparació amb el pressupostat per al 2025 i que arribarà als 581 GWh.
Per fer front a aquesta demanda, la parapública calcula que el 74,95% de l’energia s’haurà d’importar i la resta, gairebé un 25%, serà producció interna, un 3% més del previst per a l’exercici 2025. La compra als països veïns tindrà volums similars. A França es compraran 219.683 MWh, un 1,5% menys que en el pressupost d’enguany, i a Espanya, 216.038, un 2,1% menys. En canvi, la producció interna arribarà als 145.606 MWh, un 16,4% més del que es pressupostava per al 2025 i un 10,4% més del que es preveu tancar l’actual exercici.
El preu de compra d’energia per a l’any vinent s’estima al voltant dels 86,48 euros el MWh. En aquest punt, el projecte de pressupost de FEDA contempla la compra de 65 GWh de Gas natural liquat, per a la qual es dota una partida de 2,8 milions, un 16% menys que l’any passat. Aquesta rebaixa s’explica per la previsió d’un preu mitjà del gas més baix que l’any en curs, que passa dels 60,70 euros actuals als 43,64 l’any que ve.
Per a la compra de calor a Ctrasa es compta amb un import de 687.000 euros, un 2% més que l’any anterior, i es destinen 104.000 euros per a la compra de certificats d’origen renovable.
Finalment, es preveuen 2,5 milions, un 0,9% superior a la previsió de l’any anterior, per fer front a la despesa que li suposa a FEDA la contractació dels serveis de transformació d’energia de FEDA Ecoterm.