Diari digital d'Andorra Bondia
El president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, en una compareixença anterior.
El president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, en una compareixença anterior.

La Cambra demana digitalitzar i simplificar els tràmits duaners


Escrit per: 
Redacció/Foto: BonDia

“La digitalització de les tramitacions duaneres comportaria avantatges en l’economia andorrana, esdevenint més àgil, dinàmica i competitiva. Entre d’altres, permetria incrementar les transaccions de comerç internacional de forma organitzada i s’eliminaria el requeriment per a les empreses andorranes d’instal·lar-se fora del país per poder oferir venda per Internet”. 

Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi impulsat per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) en el marc dels treballs que porta a terme per mirar d’impulsar el comerç electrònic, una modalitat que “és essencial en una situació com l’actual, ja que permet l’obertura de noves vies cap a l’exterior”, segons assegura el president de l’entitat, Miquel Armengol, que afegeix que la proposta “ajudaria a controlar la competència il·legal, que deriva en l’impagament d’impostos, i contribuiria a posar ordre a la situació actual del comerç andorrà”.

El treball posa de manifest  que l’optimització de la gestió duanera ha de passar per la reducció dels processos i la digitalització dels tràmits amb l’aprofitament de les noves tecnologies sense encarir el procés. D’aquesta manera, s’aposta per un procediment simplificat en el qual la factura comercial esdevé l’element clau de la declaració duanera.
Així, l’estudi, que pren com a marc de referència on desenvolupar les eines per cercar vies d’agilització del comerç electrònic l’acord d’unió duanera, incideix que la simplificació reclamada pels operadors econòmics d’aquest àmbit està basada en una minimització de les tramitacions.

També es remarca que la tramitació de documents per mitjans digitals ha de ser per a tots els tràmits en general, tant d’entrada com de sortida de mercaderies, un fet que representaria un “canvi significatiu” per a les empreses del país.

S’aposta també per uns continguts de mínims de les declaracions duaneres. D’aquesta manera, es planteja la reducció dels tràmits duaners a un únic document, la factura comercial. D’aquesta manera, tant des de la UE cap a Andorra com des del Principat cap a la UE s’hauria de procedir a efectuar declaracions duaneres que continguin les dades de les factures comercials i d’altres àmbits a nivell duaner.

Per simplificar el procés, l’estudi apunta a, fins a determinades quanties, la factura comercial com a element de declaració duanera, si bé aquesta factura hauria d’incorporar tots aquells elements clau tant des del vessant fiscal i tributari com duaner. 

Des de la Cambra recorden que en aquesta mateixa línia, es troba en curs l’estudi d’altres projectes estratègics relacionats amb el comerç electrònic. Així, la comissió de l’entitat que lidera aquesta iniciativa, treballa actualment sobre possibles eines per ampliar el mercat de venda en línia, tant amb noves formes de pagament segur per internet com amb la creació d’un marketplace de país, que agrupés un ampli conjunt d’empreses andorranes oferint els seus productes per a la venda en línia.

Proposta de model
El treball conclou que un model per implementar al país podria ser el de l’anomenada finestreta Vexcan, el model existent entre el territori duaner de la Unió Europea i les illes Canàries. Considerant la problemàtica actual derivada de la tramitació duanera, es planteja com a alternativa, sempre que es reuneixin una sèrie de requisits, efectuar la declaració duanera sustentada en la factura comercial, sense que s’incorpori un tràmit duaner específic.

Liderat per la Cambra i amb la col·laboració d’Actua, ActuaTech i Duana l’estudi ha estat realitzat per l’Institut Català d’Investigació Logística (ICIL), una consultoria de referència especialitzada en l’assessorament sobre logística i cadenes de subministrament. En aquest projecte també han participat els experts en matèria jurídica i duanera Antonio de la Ossa, soci i director de DelaOssa Consultors i Medalla del Govern Andorrà per mèrits especials l’any 2012, i Marta Torrents, sòcia i directora de Torrents Law & Customs.

cambra
demana
digitalitzar
simplificar
Tràmits
duaners
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic

Voleu rebre alertes de les darreres notícies?