Finalment hi ha data perquè la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) presenti els estudis sobre les comunicacions, tant ferroviàries com aeroportuàries. Serà el pròxim 19 de juny i tot apunta que la viabilitat de les dues connexions serà positiva. Una altra cosa serà la voluntat política i inversió privada per tirar-les endavant. El president de la CCIS, Miquel Armengol, va explicar ahir que s’han esperat fins ara a presentar els estudis de les connexions perquè diu que encara queda un dels estudis del futur aeroport per lliurar. Tot i això, Armengol es va mostrar optimista i va dir que “és molt possible que sigui viable”. En aquesta presentació també exposaran la ubicació estudiada com a idònia per al futur aeroport.
Els estudis formen part d’un pla de desenvolupament que la Cambra durà a terme els pròxims mesos, segons va avançar la directora, Pilar Escaler. Tant Armengol com Escaler van fer aquestes declaracions en el transcurs d’una roda de premsa que va reunir ahir al migdia tots els expresidents i president de l’ens per commemorar el 25è aniversari. A excepció de Ramón Cierco, que va excusar la seva absència per temes familiars, hi van ser presents, per ordre cronològic de la Cambra, Jordi Marquet, Francesc Pallàs, Marc Pantebre i l’actual president així com la directora.
Va ser Escaler qui va anunciar aquest pla de desenvolupament i altres línies d’acció futures de la Cambra, com ara “la creació del Tribunal d’Arbitratge amb el Col·legi d’Advocats que es preveu que sigui una realitat a finals d’aquest any i el primer semestre del 2020”. El foment de la CCIS com un òrgan de mediació serà un altre eix. La transformació digital i l’e-comerç es van apuntar com a quart punt a desenvolupar. Finalment Escaler va destacar l’elaboració de l’estudi de la zona franca i el segell de qualitat. Armengol va destacar que totes aquestes accions van destinades sobretot “a convertir el tipus de turisme, a atreure clients o inversors d’alt nivell”.
Aquestes línies aportaran, segons va remarcar Armengol, unes noves competències a l’ens. El president va manifestar que tant l’aeroport o la connexió ferroviària com també la zona franca com a noves infraestructures seran dirigides directament per la Cambra. Per altra banda, la mediació i l’arbitratge també ampliaran el ventall de funcions d’un ens que durant 25 anys ha sabut adaptar-se als temps i representar el teixit empresarial, segons van explicar tots els que han estat al capdavant d’ell.
Un quart de segle
Marquet, president més veterà, com es va definir ell mateix, va remarcar que “la Cambra ha estat des del seu inici el parlament de l’empresa privada”. Va recordar els primers passos de la institució i va remarcar la paritat que sempre ha estat present en ella, amb una directora “que va formar un equip de dones”, fent referència a Escaler, que ha estat dirigint la CCIS des del seu inici.
Per la seva banda Francesc Pallàs, que va ser president del 2005 fins al 2009, va recordar aquells anys on “ja es plantejava un canvi de model fiscal” i on la situació de l’economia andorrana també era difícil. Per tot, va dir que “cal ser optimista de cara al futur perquè ja hem passat un tràngol important” fent referència a aquella crisi. Pallàs també va remarcar que hem de “vigilar el futur i ser conscients que l’economia és un cicle”.
Li va seguir en el torn de paraula qui ha estat el penúltim president, Marc Pantebre, que va presidir l’ens des del maig del 2009 fins a l’any passat. Pantebre va destacar cronològicament els canvis econòmics pels quals ha passat Andorra durant aquests anys, amb la finalització del secret bancari, el nou marc fiscal, l’acord monetari, i els convenis per evitar la doble imposició. També va destacar el treball fet per la Cambra en formació i el programa d’atenció al petit empresari, entre altres iniciatives. Però sobretot, Pantebre va destacar “l’adaptació de la cambra a tot l’ingent volum de canvis en matèria econòmica i fiscal”, va dir. A més, va destacar “l’impuls al procés de peatonalització de l’eix central”. Com a tercera cosa destacable va remarcar la tasca realitzada per donar suport a associacions comercials que “són fortes i capaces de poder parlar”.
Valoració del tripartit
L’actual president de la Cambra va fer ahir les primeres valoracions del nou Govern tripartit encapçalat per Xavier Espot, després que ahir jurés el càrrec a Casa de la Vall. Segons Armengol, “ja coneixem el nou cap de Govern, i el tenim tractat”. Va definir Espot com una persona “centrada i que escolta a més de ser una persona treballadora”. Armengol també va remarcar que “l’equip que formarà al voltant, pel que sabem, serà un bon equip”. El fet que sigui un govern amb tres tendències polítiques “ho veiem positiu”, va dir l’actual president de la Cambra.