La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis troba a faltar en el nou Pla estratègic de comerç que es va presentar aquest dilluns algunes de les accions que s’estan portant a terme precisament des d’aquest organisme en l’àmbit del comerç amb els comuns i el petit comerç. Unes accions que s’han anat desplegant aquests darrers sis anys com a resposta al Pla estratègic del turisme de compres del 2015. Així es manifesta la directora general de la Cambra, Pilar Escaler, citant com a exemple el segell de qualitat. “Sap greu que no es reculli en aquest programa”, declara, i més tenint en compte que des de fa dos anys no s’ha pogut desenvolupar aquest certificat de comerç excel·lent “perquè no havíem tingut subvenció del Govern”. 

En aquest sentit, insisteix que aquest ha de ser un pla estratègic “de tots, no només del Govern”. Tot i que considera que les accions presentades en el nou pla encara s’han d’acabar de treballar, “se’ns podria haver esmentat”, remarca. I posa un altre exemple: tota l’oferta formativa que la Cambra ha anat elaborant al llarg d’aquest temps s’hauria d’haver inclòs. El que sí considera molt encertat Escaler és la diagnosi i les propostes que s’apunten al document.  

També la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) creu  que l’anàlisi de la situació del comerç al país “és bona”. Així ho declara el director de la CEA, Iago Andreu, per a qui “la part de la feina que havien de fer els privats s’ha fet”, en referència amb el canvi que s’ha produït en el teixit comercial del país  els darrers sis anys. Al seu parer, a partir d’ara és fonamental incidir en dos aspectes. D’una banda, en les reunions que fan periòdicament amb les cònsols majors d’Andorra la Vella i Escaldes Engordany i l’associació de l’eix central per treballar l’encaix del comerç en les accions que es porten a terme a aquestes parròquies, i de l’altra,  seguir abordant “el club de producte” per definir bé el que es vol promocionar i la seva interrelació amb l’oci i l’esport. En aquest sentit, Andreu posa l’accent en la importància d’enforcar-se en les compres com a complement de l’experiència d’oci que ofereix Andorra. En relació amb això reclama més presència del comerç en el que es fa des d’Andorra Turisme. Per Andreu un dels aspectes més positius d’aquests darrers temps és la fusió d’associacions perquè “el sector estava molt atomitzat i ha unit esforços amb l’associació, que és un bon interlocutor del Govern”.

“Anem pel bon camí”
Les associacions de comerciants creuen que la diagnosi de l’estat del sector del comerç en el moment actual “és pròxima a la realitat i marca una línia de treball clara”. Així ho valora la presidenta de l’eix central, Sònia Yebra, que Creu que ara és el moment de “reprendre i rellançar el pla estratègic perquè amb la Covid havia quedat tot una mica estancat”. Yebra subratlla que tot el que està relacionat amb la comunicació sempre ha estat un aspecte molt important, com també ho és el de la professionalització del personal i treballar l’experiència de compres.

Per la seva banda, la presidenta de l’associació de comerciants de Riberaygua i Travesseres, Rosa Pascuet, assenyala que un dels aspectes que en la presentació del nou pla es va apuntar que calia treballar, l’atenció al públic, els comerciants de la seva associació “ja estan molt ben posicionats”. Recorda que en primer pla estratègic del 2015 ja van tenir “la millor puntuació en tracte al públic”. També reivindica que el secret per aconseguir-ho és que “els mateixos propietaris estiguem al capdavant de les botigues que hi ha al barri”. De tota manera, reconeix que això no vol dir que no hagin de millorar. Segons Pascuet, en el seu cas “ens hem de guanyar els clients perquè no ens passen per davant de la botiga com a Meritxell o Carlemany”.

Darrerament, a més, han fet un notable esforç de comunicació a través del web i de les xarxes socials i apunta que la zona ha millorat molt amb la peatonalització de Callaueta”. Ara bé, reconeix que “ens falta comunicació per a la gent de fora”, ja que els agradaria que el visitant que passeja per l’eix central “gaudeixi del nostre barri”. Finalment, Pascuet també espera que totes les associacions de comerciants siguin convidades a la primera reunió anunciada per al dia 2 de febrer per posar fil a l’agulla al pla presentat. 

Un terç dels comerços canvia la proposta
En sis anys, un 33% de l’oferta comercial de l’avinguda Meritxell ha canviat de proposta. Ho destaca com a aspecte molt positiu el director de la CEA, Iago Andreu. Segons diu, suposa una renovació important del sector en aquesta part de l’eix comercial que a més presenta canvis en els operadors, noves incorporacions, reformes i millores en els seus establiments. 
També cal tenir en compte l’augment de la restauració. A més, la  moda continua essent el sector capdavanter, amb un 27% d’establiments. Així ho posa de manifest la diagnosi del nou Pla estratègic de comerç que es va presentar aquest dilluns i que mostra l’evolució des del 2015.