Diari digital d'Andorra Bondia
Compradors adquirint les darreres joguines abans de la nit de Reis, ahir.
Compradors adquirint les darreres joguines abans de la nit de Reis, ahir.

Les vendes de joguets es ressenten de la pèrdua de clientela forana


Escrit per: 
Mireia Suero Comellas / Foto: Facundo Santana

Les restriccions de mobilitat per la Covid-19 que han deixat pràcticament sense turistes el Principat s’han fet notar també en la campanya de Reis. Si bé el consum intern en joguines ha crescut aquest any, no ho ha fet prou per compensar la davallada de les compres dels turistes. La caiguda de les vendes varia segons l’establiment, però pot arribar a representar el 80% respecte de la campanya anterior. Això en un any en què el mercat del joguet no ha vist gaires novetats.

El responsable de Tic Toc Joguets, Joan Saurí, es mostra satisfet perquè “la gent d’Andorra ha respost com cada any”. Però si es té en compte que el consum intern només representa un 20% o 30% de les vendes, la disminució en relació amb l’any passat oscil·la entre el 60% i el 70%. I si es fa el balanç de tot l’exercici 2020, la caiguda pot arribar al 80%. Saurí explica que “no hi ha alegria de compra” i que en alguns casos es pot haver vist reduïda la despesa mitjana de la clientela. 

Des de Pyrénées, el comprador de la secció de joguines, José Antonio Molina, afirma que l’establiment havia anat amortint una tendència a la baixa en les vendes que es dona des de fa uns anys al mercat de la joguina a nivell general. Dos motius principals comporten aquesta disminució: la baixa natalitat registrada des de fa uns cinc o sis anys (no sols a Andorra, sinó també a Espanya) i la competència dels productes electrònics,  que fan que els infants abandonin el món de la joguina aviat (si abans s’adreçava a infants de fins a nou o deu anys, ara als sis o set ja estan aficionats a les consoles i videojocs).

Les restriccions de mobilitat a les fronteres i la no-entrada de turistes, però, ha fet que la campanya de Reis no tingui “res a veure” amb la de l’any passat, diu Molina. Per a l’establiment, les vendes als turistes sol representar entre un 55% i un 60%, i en aquesta ocasió, encara que el consum dels clients del país hagi crescut no ha pogut equilibrar la pèrdua que s’ha generat per l’altra banda. 

Amb tot, la incertesa generada per la crisi del coronavirus no s’ha deixat notar en la despesa mitjana que ha fet la clientela en joguines. Tampoc han optat per articles més econòmics. “No hi ha hagut una reducció considerable”, apunta Molina. El tiquet mitjà se situa per sobre dels 40 o 50 euros, una xifra que s’ha d’agafar com a orientativa, tenint en compte que això no vol dir que tots els clients hagin desemborsat aquesta quantitat per Reis. 

Els més venuts
Encara que no hi ha hagut cap joguet estrella aquest any, els més venuts han estat Beyblade, Patrulla canina (inspirada en la sèrie Paw Patrol), Na Na Na Surprise (unes nines maniquí a les quals se’ls pot posar complements) i L.O.L. Suprise. Molina explica que també ha funcionat Harry Potter i Baby Yoda d’Star Wars, i com a productes nacionals hi ha el peluix de la mascota del MoraBanc Andorra, Brut, i Las Ratitas, de les youtubers residents Gisele i Clàudia. Així mateix, els jocs de taula han crescut aquest any un 20%, un fenomen que pot estar relacionat amb la situació de confinament. Saurí coincideix que els jocs de taula han patit un repunt. Quant als més venuts per Tic Toc hi ha els clàssics: Lego, Playmobil, Bola de drac, cotxes dirigits, i els productes de la sèrie Cars. Joguets tots ells no gaire diferents als de l’any passat.

Escaldes-Engordany
El Comú d’Escaldes-Engordany donarà unes 80.000 joguines a Càritas i a les escoles bressol comunals i l’espai lleure. La corporació les ha adquirit en una recent subhasta judicial, en la qual les administracions tenen accés i poden postular. El preu final del lot de joguines va ser de 6.000 euros, tot i que el seu valor “és molt més elevat”, va dir el Comú.

Claus per no perdre’s en la nit de Reis: poques joguines i de qualitat
Quin tipus de joguines hem de regalar i quantes? És una pregunta que les mares i pares es poden fer a l’hora de comprar els regals de reis. El primer aspecte a tenir en compte és oferir-ne pocs i de qualitat, aconsella la psicòloga clínica i coordinadora de grups de mares i pares d’infants i adolescents Assumpció Lluís. L’experta lamenta que malgrat que no tenim diners estem en l’època de l’hiperconsum i també de la hiperestimulació. Davant d’això planteja que per als infants de 0 a 3 anys, una etapa en què fins fa un temps era impensable comprar regals, tan sols s’adquireixin un o dos articles. Per als més grans, i en el cas que “no es pugui frenar les famílies”, assenyala que una bona opció és guardar-los. Quant a la hiperestimulació, remarca que a l’hora d’adquirir una joguina cal que sigui adequada a l’edat de l’infant. “És important no avançar-se”, indica, i afegeix que volent que els petits adquireixin coneixements al més aviat possible el que estem fent és “matar la infància”. A més, exposa que fins als tres anys no han d’entrar a casa joguines tecnològiques. Posar dibuixos animats a infants d’aquesta edat, per exemple, els sotmet a un ritme que el seu cervell no pot processar. En el cas que es faci, recomana valorar el contingut, utilitzar-lo poca estona i estar sempre amb la criatura. A banda, hi ha l’atribució de rols a través del joc a nens i nenes des de ben petits. Lluís remarca que és a través del joc que s’aprèn i si hi ha un patró preponderant segons el sexe de l’infant ja es fa una divisió. Així doncs, els jocs ajuden a transmetre prejudicis, sovint inconscients, com ara que els nens són forts i que les nenes tenen cura de les persones. L’experta també considera nociu que les joguines aviat s’acabin: als 8 anys ja volen videojocs. I les últimes claus: oferir regals compartits o regals immaterials. Perquè, com remarca, els infants no demanen sempre el que desitgen, que és estar amb els progenitors.

vendes
joguets
clientela
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic