Diari digital d'Andorra Bondia
 En la presentació de l’estudi i diverses ponències sobre la transformació digital van participar-hi directius i responsables de grans empreses i petites empreses del país.
En la presentació de l’estudi i diverses ponències sobre la transformació digital van participar-hi directius i responsables de grans empreses i petites empreses del país.

Només el 12% de les empreses tenen un pla de transformació digital


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

Ahir es va presentar el primer estudi sobre l’índex de maduresa digital de les empreses andorranes que ha dut a terme MoraBanc i la Cambra de Comerç amb els experts de l’empresa Iniced.  L’estudi està basat en l’enquesta realitzada a 100 directius de companyies de 10 o més treballadors de diferents sectors. La primera conclusió és que només el 12% d’aquestes empreses estan desenvolupant o han abordat la digitalització i ja disposen d’un full de ruta digital. El 34% tenen la voluntat d’iniciar-lo i el 54% no s’han plantejat ni definir-lo. Aquestes i altres dades donen a Andorra una nota d’un 2,8 sobre 10 en la transformació digital. Una qualificació molt baixa que els experts apunten que només s’ha de tenir en compte per saber on estem i cap a on hem d’anar. 
Marc Pons, director de la Fundació Actua Tech, va apuntar que “l’alineació estratègica de país és el que manca” per desenvolupar aquesta transformació digital. Una opinió compartida per altres experts que van intervenir en la jornada d’ahir.   
Si mirem per l’esforç pressupostari les dades són més encoratjadores. El 31% de les empreses ja està assignant entre un 11% i un 30% del pressupost a tecnologies i a transformació digital. El 60% hi destina entre un 0,1% i un 10%. 
Els experts van indicar que els  quatre pilars bàsics per la transformació digital són la visió, organització i lideratge, com el primer;  els clients, les persones i el negoci digital, com l’últim. 
Si mirem en matèria de persones, només un 5% utilitza apps digitals per a gestions internes de comunicació i de recursos humans. I tan sols un 13% utilitza les xarxes socials per reclutar talent i un 7% està adaptant els seus webs a l’ocupació.
Davant d’aquestes i altres dades, els experts opinen que la nota de suspens “és una dada i el més important és saber on estem com a punt de partida”, va explicar Fernando Ramoneda, director general d’Iniced. Ramoneda va remarcar que “no és un resultat dolent, perquè molts dels empresaris ja tenen aquesta visió i volen començar a implementar els processos d’aquesta transformació digital. El problema és que molts cops la mida de les empreses no ho permet  però són les persones, i qualsevol d’elles pot canviar la direcció de l’empresa aplicant els coneixements”.
Per la seva banda, Ignasi Martín, director d’Innovació Comercial i Banca Digital de Morabanc, va manifestar que la nota ha de servir per marcar-se com a objectiu per l’any vinent poder arribar a un 3,3. (Cal destacar que a Espanya aquest estudi es va fer i la nota és d’un 4,1 amb empreses amb més de 5.000 empleats). “Vivim en el canvi i ens hem d’adaptar com a empreses i com a país a aquesta quarta revolució”, va dir Martín. El directiu de Morabanc va remarcar la voluntat existent al Principat i va dir que a Andorra “tenim una oportunitat perquè pot ser un entorn de múltiples iniciatives que tenen a veure amb la transformació digital”.
El president de la Cambra, Miquel Armengol, va ser més crític i va dir que cap a la “digitalització estem fent tard”. Armengol, però, va voler destacar que també és l’Administració qui va lenta en aquesta transformació. Tot i això, va concloure que “el repte és recuperar el temps perdut i és un tema que hem de conscienciar i impulsar”. 
Qui va donar l’apunt en aquesta presentació   del primer estudi sobre l’índex de maduresa digital va ser Judit Hidalgo, directora d’Actua, que va recordar que el 70% de les empreses andorranes són de menys de 10 treballadors. Per tant, aquestes dades serien molt inferiors o pessimistes si s’estudiés el teixit empresarial majoritari, ja que l’estudi només es basa en empreses de més de 10 treballadors. 

 

El canvi digital “no és una opció, és una necessitat”

Jordi Nadal com a CEO d’Andorra Telecom, altres responsables de Morabanc, i representants d’Actua i d’Actua Tech van parlar d’experiències sobre el canvi digital, com el teletreball a la parapública o el big data. Així van deixar cadascú un titular o tuit sobre què és la revolució digital. Judit Hidalgo ho va dir contundentment: “No és una opció, és una necessitat”. Nadal, completant aquesta idea va dir: “No és una opció, cal abordar-la de manera ordenada i al més aviat possible”. Bárbara Queizán, de Morabanc, va titular “la transformació digital no és un tema tecnològic sinó un tema de persones”. Per la seva banda, Marc Pons va concloure: “la transformació de la societat andorrana passa per la transformació digital”. 

pla
transformació
digital
empreses
12%
nomes
tenen
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic