El seguiment dels protocols de control intern que tenen implementats bona part de les entitats del sector de proveïdors de serveis a societats i fideïcomisos per tal prevenir i mitigar el risc de blanqueig de capitals i de finançament de terrorisme té deficiències importants.
Si més no, així ho alerta la Unitat d’Intel·ligència Financera d’Andorra (Uifand) en la nota informativa adreçada als subjectes obligats del sector, una nota elaborada a partir de les conclusions de les diverses inspeccions temàtiques que es van portar a terme durant l’any passat, focalitzades essencialment en la identificació i verificació del beneficiari efectiu i en les cerques en llistes de persones exposades a sancions internacionals, i en fonts públiques i fiables i independents.
En la nota, on es recorda que el sector de proveïdors de serveis a societat i fideïcomisos té un “risc mitjà” segons va determinar l’Estudi Nacional de Riscos del 2021, es posa de manifest que hi ha subjectes obligats “que tenen poc coneixement de les obligacions respecte a la determinació del beneficiari efectiu i les persones amb sancions internacionals. Així, entre les mancances detectades s’incideix en el fet que un gran nombre de subjectes obligats “no deixen constància” de les cerques efectuades a les llistes de persones amb sancions internacionals i, en el cas de fer-ho, “en moltes ocasions les dades són insuficients”.
Així mateix, s’alerta que el coneixement dels clients es basa en les manifestacions d’aquests, sense fer-ne cap més comprovació, i es posa de manifest que malgrat que la majoria de subjectes obligats tenen establert en els procediments interns, com a mesura de diligència deguda, l’obligació d’identificar i verificar la identitat del beneficiari efectiu, no es descriu enlloc com s’ha de dur a terme aquesta pràctica.
A més, la Uifand també ha detectat que un elevat nombre d’empleats dels subjectes obligats sol·liciten la informació o documentació per inèrcia, sense tenir coneixement ni dels motius reals ni de la necessitat en funció de la relació de negoci pels quals estan obligats a sol·licitar-la.
Per tot plegat, des de la Uifand es fa tot un seguit de recomanacions al sector. Així, en el cas de les llistes de persones amb sancions internacionals, s’insisteix en la necessitat que es dissenyi un procediment relatiu a com fer aquestes cerques, i en aquells casos que es facin de forma automatitzada es recorda que cal implementar sistemes de control per detectar qualsevol actualització de les llistes.
Quant al beneficiari efectiu, es recomana també dissenyar un procediment pràctic i adaptat a la grandària de l’entitat, i es remarca la conveniència de poder obtenir còpia del document d’identitat oficial d’aquest beneficiari proveït d’una fotografia.