Les vendes de tabac van a la baixa. Després de viure una situació “molt crítica” durant la pandèmia de la Covid-19, aquest any la recuperació “ha sigut bona”, però tot i així, l’acumulat dels 8 primers mesos de l’any es troba un 10% per sota que el mateix període del 2019. Així ho explica el president de la Unió de Comerciants Andorrans de Tabac (UCAT), Raül Calvo, que té clar que “la tendència a mitjà o llarg termini no és anar a vendre més”.

Calvo destaca que l’estiu ha “anat bé” i durant l’agost s’ha assolit una xifra de vendes “per sobre de la de l’any passat”. Malgrat la voluntat de poder recuperar la línia de vendes d’abans de la Covid i assolir els mateixos números, amb les dades a què ha tingut accés Calvo es veu difícil. “Tot i que l’agost ha sigut molt bo, en l’acumulat estem un 10% per sota que a tancament d’agost del 2019”, detalla.

En aquest sentit explica que la tendència a la baixa en les vedes ja es va començar a notar del 2018 al 2019, amb l’entrada en vigor de la llei de preus mínims de venda de tabac, que va tenir afectació perquè “la dinàmica promocional dels comerciants va quedar limitada” i la facturació ja va quedar entre un 8 i un 10% per sota.
Calvo reconeix que aquesta tendència és atribuïble a diferents factors, com tots aquells aspectes lligats a la salut que cada vegada es valoren més. “Procurar que el nivell de vendes sigui l’òptim pel comerç de tabac d’Andorra seria l’ideal, però la tendència és a disminuir vendes”, exposa.

En aquest sentit no es pensa que el recent increment aprovat de les taxes del tabac tingui massa repercussió. L’augment del 6% en les taxes afecta la matèria primera, la importació de fulla per elaborar tabac, fet que afecta “directament” els costos de producció dels fabricants. En aquest sentit, indica que pel que fa al preu, un cop estigui en vigor l’increment comportarà un encariment d’un euro per cartó, és a dir, uns 10 cèntims per paquet.

“És veritat que estem augmentant un preu quan al mercat més proper i de més baix preu, que és l’espanyol, fa molt temps que no toquen el preu de venda al públic”, assenyala Calvo, afegint però que “és una petita variació que en termes absoluts no és massa rellevant”. I conclou: “no ha d’afectar perquè el diferencial es manté gran”.

Tot i així, sí que apunta al “factor psicològic” en un comprador que veu com els preus d’Andorra en diferents productes, com el tabac o la benzina “es van ajustant” i que a llarg termini pot repercutir.

Finalment, i veient les dues estratègies adoptades a França i Espanya pel que fa al tabac, i amb el Principat al maig amb uns diferencials reduïts amb el veí del sud i molt grans respecte a França, explica que “un client francès pot tenir un incentiu relativament pròxim d’anar a comprar a Andorra o a Espanya, i aquí sí que afecta la competitivitat”.