La xarxa viària, que avui dia ja presenta problemes importants, especialment a les hores punta, arribarà al col·lapse total el 2030 si no s’adopten mesures que permetin aparcar el cotxe i desplaçar-se amb mitjans de transport alternatius. Aquesta és una de les conclusions a les quals arriba l’estudi encarregat pel Govern sobre la viabilitat d’un sistema de transport segregat de la xarxa viària ordinària i que el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, ha presentat aquesta tarda davant la comissió legislativa d’Economia. En un principi l’estudi havia de centrar-se només en el transport per cable, és a dir, el telefèric, però finalment s’ha vist que una alternativa realista i que donés resposta a bona part de la mobilitat dels dies feiners passaria per un tramvia entre Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany i dos telefèrics: un d’Escaldes-Engordany a la Massana i un altre d’Escaldes-Engordany a Encamp. 

L’estudi demostra que la possibilitat d’implementar un sistema de transport segregat és tècnicament viable. Una altra qüestió és la manera de fer front al cost que això tindria: 270 milions d’euros si es fan les tres infraestructures esmentades i 381 milions d’euros si s’hi afegís un telefèric entre l’aeroport de la Seu d’Urgell i Sant Julià de Lòria. Amb els càlculs de costos i ingressos anuals els dèficits per any serien de 5,66 milions d’euros i 11,94 milions d’euros respectivament, calculant que el preu del viatge se situés en els 0,90 euros i amb una utilització òptima d’aquests sistemes de transport. En qualsevol cas, el ministre Gallardo està convençut que els pressupostos de l’Estat podrien assumir la inversió si així es volgués, encara que es podrien trobar altres fórmules de finançament. La fórmula clàssica seria la concessió, i en aquest punt el titular d’Economia va dir que hi hauria possibles inversors interessats en el projecte. Més enllà d’aquesta possibilitat, Gallardo ha apuntat que també es podria buscar el finançament d’organismes internacionals com ara el Banc europeu d’inversions o el Banc de desenvolupament del Consell d’Europa.

El ministre ha insistit en el problema de mobilitat i s'ha sustentat en les xifres que recull l’estudi: l’any 2020 el nombre total de desplaçaments diaris era de 337.021, dels quals 224.537 (el 67%) es feien en vehicle privat. Tenint en compte les tendències de mobilitat dels darrers anys i la previsió que la població d’Andorra passi de 78.000 habitants a 90.000 habitants d’aquí al 2030, l’estimació és que els desplaçaments diaris augmentin fins als 402.248, dels quals 267.994 serien en vehicle privat.

Gallardo ha recordat que la voluntat política del Govern és reduir les emissions de CO2 produïdes per la mobilitat interna en un 50% d’aquí al 2030 i assolir la neutralitat de carboni a l’horitzó 2050. Per tot plegat “és necessari trobar alternatives de transport”. De fet, l’objectiu seria portar cap al transport públic un total de 60.000 viatgers al dia, cosa que només amb l’optimització del sistema actual d’autobusos no seria factible. En canvi, amb la implementació del tramvia i els telefèrics es podrien arribar a transportar 21 milions de viatgers a l’any, és a dir, més de 57.000 viatgers al dia. El trajecte entre Sant Julià i Escaldes tindria una durada aproximada de 15 minuts, tenint en compte que hi hauria parades intermèdies, el trajecte d’Escaldes a Encamp seria d’uns  14 minuts i el trajecte d’Escaldes a la Massana seria de 6 o 7 minuts, segons les estimacions dels responsables dels despatxos d’enginyeria que han realitzat l’estudi, Suport i Euroconsult.

Fa quatre setmanes, Gallardo va presentar l’estudi als companys de l’Executiu. Aleshores es va crear una comissió interministerial amb els ministeris implicats (Finances, Medi Ambient, Territori i Economia) que es reunirà a començament d’any per iniciar l’anàlisi de la proposta. El plantejament fet per Suport i Euroconsult podria veure’s modificat pel que fa als traçats concrets i també perquè el Govern podria decidir tirar endavant el projecte per fases. En aquest cas, la prioritat seria amb tota probabilitat la construcció del tramvia. Aquesta infraestructura seria la que tindria un cost més elevat (170 milions d’euros enfront dels 52 milions per al telefèric d’Encamp i els 48 milions per al telefèric de la Massana), però també seria la que donaria resposta a un major volum de desplaçaments diaris. El cost elevat s’explicaria per la necessitat d’algun túnel i la catenària. “Pot semblar car, però més car seria construir més carreteres i això només portaria a tenir més cotxes”, ha reblat Gallardo.

Els grups parlamentaris estan d’acord que cal una solució 

Més enllà de la proposta concreta, els diferents grups parlamentaris presents a la compareixença han estat d’acord que hi ha un problema de mobilitat al país i que cal trobar una solució. A partir d’aquí hi ha hagut matisos. La presidenta de la comissió, Mònica Bonell, ha demanat pel fet que no s’hagi plantejat un telefèric fins a Canillo i un altre fins a Ordino tenint en compte el pic de trànsit dels mesos d’hivern, a la qual cosa Gallardo ha respost que “no és que no hi hagi la voluntat” d’arribar fins a les parròquies altes, sinó que de moment l’estudi s’ha centrat allà on hi ha més volum de trànsit.  De la seva banda, el conseller socialdemòcrata Roger Padreny s'ha interessat per l’impacte ambiental i paisatgístic, que de moment no s’ha estudiat en detall, i el president suplent de Terceravia, Joan Carles Camp, ha insistit que, a més de la mobilitat interna, cal pensar també en els accessos al Principat.