Diari digital d'Andorra Bondia
El director del Comitè d’Andorra per l’Unicef, Albert Mora.
El director del Comitè d’Andorra per l’Unicef, Albert Mora.

Albert Mora: “Convé reforçar l’atenció a les famílies monoparentals, han patit més”


Escrit per: 
M.P.A. / Foto: Facundo Santana

Fa 20 anys, diu, hi havia 300 milions d’infants que no rebien cap vacuna i ara són entre 15 i 20. Queda molt a fer però també s’ha progressat molt. L’ONG vol continuar avançant en els drets dels infants i joves amb un únic objectiu: que arribin a assolir una vida plena dei-xant enrere tota necessitat, violència i falta de recursos.

Com afronta el repte de liderar el comitè d’Unicef?
A nivell personal em sento privilegiat de poder formar part d’aquest projecte. Estic molt content d’agafar la responsabilitat de liderar un comitè molt consolidat que existeix des de l’any 1994. Procuraré mantenir aquest nivell que ja hi havia amb la col·laboració de la junta, a la qual vull agrair la feina que fan sempre tan desinteressada. Treballo amb un equip molt motivat, competent i que coneix molt bé la seva feina.

Quin balanç fa d’aquest darrer any marcat per la pandèmia?
La pandèmia ha deixat al descobert totes les desigualtats i les pitjors conseqüències recauen sobre els infants i les comunitats més vulnerables, a Andorra i a tot el món. Ha revelat que els impactes més forts són la discriminació, l’exclusió social, la fragilitat i el conflicte. Unicef treballa a 190 països i ha desplegat tota la seva capacitat de logística i mitjans per mirar de pal·liar aquesta situació. Ha subministrat 600 milions d’equips de protecció a 138 països, ha sigut part del mecanisme Covax, ha distribuït serveis de subministrament i serveis essencials de l’aigua a 306 milions de persones. A 3.000 milions, informació i riscos, és a dir, dubtes sobre la vacuna. Unicef té un programa molt treballat sobre com explicar a la gent que les vacunes no són perjudicials. Hem distribuït a 2,6 milions de persones equips de protecció personal i hem ofert capacitació sobre prevenció i control d’infeccions a 4 milions de treballadors. Unicef com a organització global, quan ve una pandèmia surt de seguida amb tots els seus recursos com ara a l’Índia o al conflicte a Israel.

Quins projectes es financen des d’Andorra?
Un al Buthan per aportar recursos per afavorir la integració escolar dels infants amb discapacitats. L’altre, a la República Centreafricana per ajudar els infants que surtin de l’activitat de nens soldats, que tinguin una formació passant per un període de transició abans de retornar a les seves famílies. A Zàmbia, promovem una xarxa de centres de paternitat i maternitat responsable: registrar el nen, portar-lo a l’escola.

Quines línies d’actuació s’han marcat?
Volem ampliar la nostra base de donants per poder arribar a més països. Voldríem agafar un quart projecte. Arribar a més fundacions, famílies i empreses. Volem que es plantegin un programa de responsabilitat social corporativa perquè puguin tenir un espai de retorn a la societat, que associïn els seus valors als d’Unicef. Poder expressar amb donacions el propi sentiment de l’empresa de pertànyer a la societat. També volem avançar en la digitalització de comitè, volem llançar campanyes digitals més completes i començar a utilitzar tots els recursos multimèdia. També sortirem als cinemes.

A nivell global quines són les prioritats?
La primera és construir un moviment global a favor de les vacunes que s’articula en tres eixos: que siguin assequibles, disponibles i igualitàries, que no hi hagi cap discriminació per factors socials, econòmics o nacionals. Unicef és el major comprador i distribuïdor de vacunes a nivell mundial. Entre 2.000 i 2.500 milions de vacunes, tenim les infraestructures de fred per tractar-les a països on no tenen aquestes cadenes de fred. No volem que la pandèmia sigui un obstacle per continuar amb les campanyes de vacunació de les malalties més clàssiques. 
També volem redreçar l’aprenentatge dels infants. N’hi ha que  han estat un any sense anar a l’escola. Hem de sensibilitzar la societat sobre això i proporcionar els mitjans per pal·liar aquest impacte. Un altre aspecte és donar suport a les famílies i les comunitats per tot l’impacte que ha tingut la pandèmia en la salut mental. El que volem és que tots els nens del món tinguin aquesta vida plena i puguin realitzar els seus somnis. Ser actius a redreçar el deteriorament ambiental i el canvi climàtic. Fa la vida dels infants molt més difícils.

I les accions concretes al país?
Volem treballar la captació d’herències i llegats  a favor d’Unicef. La campanya anual que vam presentar l’altre dia de regalar futur. Dona la possibilitat de fer un regal concret per una necessitat concreta. A la nostra web es poden comprar per exemple pastilles potabilitzadores o una capsa concreta amb productes. Aquesta comanda se’n va al centre logístic de Copenhaguen i es fa arribar al país que ho necessiti en 72 hores. Així, enllacem amb el comerç electrònic. Qui fa l’aportació és l’heroi que porta la capsa allà on es necessiti. N’hem definit algunes. Ens agradaria també recuperar els esdeveniments: els encants, la subhasta d’art i els concerts quan la situació ho permeti. 

Continuaran promovent la implicació dels joves al projecte d’Unicef?
En els darrers dos anys hem fet un esforç per acostar-nos a la gent jove estudiant. Hem signat convenis amb la Universitat d’Andorra, Vatel, l’escola andorrana de batxillerat i amb el centre de formació professional. És una estratègia que seguim perquè els joves han de ser part del canvi. Durant la pandèmia hem rebut moltíssimes sol·licituds d’estudiants i de gent jove amb ganes de col·laborar. Hem tingut voluntaris molt joves. Per Sant Jordi vam tenir la col·laboració d’un alumne de l’escola andorrana de batxillerat i va ser fantàstic. Ens agradaria més implicació.

Què poden fer?
Per exemple, col·laborar en les campanyes digitals. Darrerament van subtitular un vídeo d’Unicef al català gràcies a un voluntari que sabia editar vídeos. Als esdeveniments quan els recuperem, a la campanya de captació de socis a supermercats que engegarem, amb traduccions de les campanyes al català. Ens han ajudat a fer tallers sobre els drets de la infància. A vegades són ells els que proposen coses, els hem d’escoltar i donar-los espai. El Dia de la infància van fer un vídeo. Aprenem molt dels joves.
 
Quines necessitats tenen els infants a Andorra?
En el darrer Observatori de la infància que presentarem abans de l’estiu hem vist les mancances que ha suposat la pandèmia i el confinament. Les famílies monoparentals han patit molt per aquesta situació. Per això, una de les recomanacions que ens agradaria fer és que convé reforçar l’atenció a aquestes famílies perquè han patit més que les altres. També hem detectat els problemes de salut mental. Necessitem una estratègia a curt i llarg termini. Nosaltres col·laborem amb el Col·legi de Psicòlegs per treballar aquestes qüestions i reforçar el benestar dels infants i joves.  La pandèmia ha posat de relleu les diferències socials relacionades amb l’accés als mitjans digitals. L’Observatori es complementarà amb un estudi fet amb el CRES sobre el tema de l’habitatge per saber de quin espai han disposat els infants a casa durant el confinament. També farem un informe addicional  sobre l’ús responsable de les tecnologies, ja que la pandèmia ha exagerat que els infants i joves hagin estat exposats més hores a qualsevol aparell digital. El farem juntament amb el comitè espanyol i el ministeri d’Educació. Complementarà l’Observatori del 2021. S’hauria de desenvolupar també la llei del voluntariat. I com no podria ser d’una altra manera, un dels nostres reptes és que hi hagi una execució real del Pla nacional de la infància. Haurem de fer seguiment. 

Sobre el Pla nacional de la infància i la joventut, en quin punt es troba?
S’estan bolcant les idees, propostes i inquietuds de tots els que hem participat. Una de les nostres tasques és oferir propostes concretes per donar solució a aquestes necessitats. Nosaltres hem treballat en l’eix campanyes i formació i una de les mancances és que no arriba informació de les campanyes de sensibilització que s’estan fent. Per exemple, s’ha detectat que no tothom coneix el telèfon  175, al qual qualsevol persona pot trucar per informar sobre un possible delicte o la situació de violència que estigui patint un company. Hem aportat que s’hauria de fer més present a xarxes i fer una app per consultar inquietuds i problemes. La previsió és que a l’estiu el pla estigui tancat per poder presentar les propostes finals a la comissió, que decidirà quines  es portaran a terme segons possibilitats i pressupost. Des de l’octubre de l’any passat que hi treballem. És un pla a 4 anys.

Albert Mora: “Convé reforçar l’atenció a les famílies monoparentals
han patit més”
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic