Diari digital d'Andorra Bondia
Ana Cerezo, presidenta de l’Associació de Comerciants del Centre Històric.
Ana Cerezo, presidenta de l’Associació de Comerciants del Centre Històric.

Ana Cerezo: “Si el centre històric pogués ser per a vianants seria molt positiu”


Escrit per: 
M .P. A. / Foto: Facundo Santana

Fa un any que encapçala la nova junta de l’entitat. Durant aquest temps han estat endreçant les idees i parlant amb la seixantena d’associats. La intenció és fer una gestió de continuïtat perquè es considera que la junta anterior va fer les coses bé i el Pla estratègic segueix en vigor tot i que volen canviar algunes de les accions. 

En quin moment es troba l’associació?
Aquests mesos ens estan servint per ressituar-nos a nivell intern perquè hi ha hagut la pandèmia pel mig i alguns comerços han tancat i altres han obert. Ara volem endreçar les idees i estem parlant amb els associats. El que tenim clar és que volem aprofitar la feina feta per la junta anterior. Això vol dir que els que hi havia abans ho van fer molt bé.

Ha parlat de continuïtat. El Pla estratègic del centre històric segueix vigent? 
En línies generals el pla continua sent actual i hi ha accions que s’han de seguir treballant, ara bé, hi ha algun aspecte al qual se li haurà de donar una volta perquè la pandèmia ha canviat moltes coses i s’hauran de refer algunes de les accions. 

Per exemple?
Ara no hi ha pràcticament locals buits a la zona. Aquest és un punt a canviar. Per això no és una prioritat. Local que es queda buit, local que es torna a llogar. A més, tot i que no estàs a primera línia, com a Vivand, hi ha oportunitat de lloguer a la zona a uns preus raonables.

I a nivell urbanístic i de comunicacions, com està?
Bé, hi va haver un trasbals quan van treure les línies de bus regular, però després alguna va tornar. Tot i que per estructura no es pot, si el centre històric pogués ser de vianants seria molt positiu.

Quins creu que són els reptes a curt termini?
Com a mínim, posicionar-nos com estàvem abans de la pandèmia, que el comerciant tingui un retorn com el que tenia. La restauració treballa moltíssim i està satisfeta, però al comerç li costa, potser no hi ha molta oferta i el nostre és un comerç més especialitzat, però volem que la que hi ha rutlli.

El client de país ens coneix molt i ens freqüenta, però no tot el turisme ens arriba a visitar. Per això, hem de fomentar que ens coneguin. Els que s’acosten se sorprenen molt gratament. Sé de gent que fa 20 anys que venien i no coneixien el centre històric i ara que el coneixen, quan tornen sempre venen.

Què fa atractiu el centre històric?
Urbanísticament té molt bon potencial: té tres places, placetes, hi ha bon ambient i això agrada molt al turista: poder implicar-se amb la gent del país. I això és el que troben quan el descobreixen.

Molts cops des de les associacions es valora que tot i que hi ha visitants “no porten bosses” a les mans.
Aquesta és una expressió que es diu des de fa molt de temps. Són tòpics. Quan ve gent sempre s’acosta algú i compra, però potser no és el volum que s’esperava. Haurem de canviar la mentalitat i ens haurem de reinventar a nivell país perquè el que passava fa 30 anys ja no tornarà mai més.

Què en pensa de l’aposta per un turisme de qualitat?
No m’agrada massa l’expressió. Hem d’acollir tots els turistes donant ofertes diferents, més prèmium i més populars. Al final, d’una manera o altra deixen aquí diners.

Els han contactat per treballar el Pla estratègic de comerç?
Encara no, però el que demano és que no es quedi en un document guardat al calaix. Per això volem donar continuïtat al nostre. Està molt bé fer plans però perquè es puguin portar a terme. 

Quins considera que són els principals problemes del sector comercial?
Els mateixos que a tots els sectors: la mà d’obra. Sobretot hi ha manca de treballadors. A això se li suma la carència d’habitatge assequible que puguin pagar aquests treballadors.

Una manca de personal qualificat? 
Qualificat? No només. Aquí fins ara no havíem tingut centres de formació. Ara n’hi ha alguns. Abans els formaves tu a casa teva, però és que ara no en trobes. La classe treballadora que va venir al país fa anys potser ara no vindria perquè pensaria quina oportunitat he de trobar aquí si em costarà més l’habitatge. Per una persona treballadora no té cap atractiu venir a guanyar-se la vida. Pot venir gent més acomodada pel tema de la seguretat. El problema és més greu del que sembla. No sé si a nivell de Govern són plenament conscients de la gravetat de la situació.

Ja heu tingut alguna reunió amb el Comú, quines línies d’acció volen impulsar?
Per a nosaltres és molt important fer del centre històric un centre comercial a cel obert, més competitiu respecte d’altres zones comercials. També  donar impuls i més visibilitat al comerç, convertint el centre històric en un referent en oferta comercial, gastronòmica i turística. Pel que fa a les relacions més institucionals, volem reprendre amb noves forces la col·laboració publicoprivada en benefici de la dinamització del centre històric defensant els interessos dels associats i convertint el centre històric en un pol de noves iniciatives comercials.

Quina valoració fan de l’Oficina d’atenció al comerç?
Ens dona suport i informació. Ha estat un encert perquè ens dona un cop de mà on no arribem com a associació. És  un reforç, i si tenim una iniciativa ho comentem i ens repartim les visites als comerços. Estem molt contents amb la iniciativa.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte