Diari digital d'Andorra Bondia
El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra, Carles Sansa.
El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra, Carles Sansa.

Carles Sansa: “El vehicle híbrid és el gran triomfador perquè dona la solució completa”


Escrit per: 
Redacció

L’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra confia mantenir els bons nivells de vendes assolits durant el primer trimestre, tot i el context de pujada de preus i de llargues esperes per accedir a un cotxe nou. Els turismes de gamma alta són els més venuts i les ajudes estatals contribueixen al bon comportament del mercat elèctric.

Com valora el moment que viu el sector?
Podríem dir que són moments de canvis. Hi ha canvis d’hàbits dels consumidors, on ja no el 100% dels conductors són propietaris, han aparegut noves tecnologies, sistemes elèctrics, híbrids, èpoques en què s’ha condemnat el gasoil... I més recentment, hem viscut una pandèmia, canvis de sistemes de treball, molta digitalització, menys tracte personal i més recentment augments de preus, dificultats de proveïment... 

La pandèmia ha provocat que s’hagin perdut negocis?
No s’ha perdut negocis, però sí que és cert que tothom ha hagut d’aprendre a conviure amb diferents escenaris, diferents maneres de fer negoci. Un tracte menys personalitzat, més distant, hi va ser i vam sobreviure. Però negocis que s’hagin quedat pel camí, no. Sí que s’ha hagut de reaprendre la feina i hi ha hagut una  major tendència a la concentració de marques en un sol negoci, és a dir, el que vindria a ser optimitzar els recursos.

El primer trimestre d’aquest any ha sigut el millor dels darrers 5 anys pel que fa a vendes. Esperen que la tendència es mantingui?
Esperem i desitgem que es mantingui. Si més no tots els indicadors econòmics apunten cap aquí. Tornen a treballar amb força el turisme, la construcció, tenim un perfil de nou resident amb un poder adquisitiu considerable, amb allò bo i allò dolent que això comporta, i al final tot ajuda. El sector de l’automòbil és un reflex de tot. No preveiem que vagi a la baixa i estarem contents de mantenir el creixement i si més no, estabilitzar-lo perquè són unes bones dades.

El context d’increment de preus pot afectar?
L’augment de preus és en tots els sectors i àmbits, i és cert que això també comporta que el vehicle d’ocasió també pugi de preu. S’ha de mirar amb una mica més de cura, valorar diferents opcions, diferents models i a efectes de tenir el vehicle que agrada, potser es compensen les apujades renunciant a l’equipament que havíem previst. També és veritat que les entitats financeres posen de la seva part i són més sensibles a l’hora dels finançaments.

En gammes mitjanes afecta més?
El preu el mira tothom, no hi ha diferències. Hi ha per a qui és més fàcil tenir accés a un vehicle nou, però sí que per a qui no ho és tant s’ho mira amb més cura i ha passat a tenir una consideració especial aquell vehicle no nou. Hi ha un cúmul de factors, com ara les dificultats que tinguem aquell model que un vol, que arribi en unes dates més o menys dignes, que entri en l’expectativa de preu que tenia triada... són molts factors que s’han d’alinear per arribar a tancar una operació. I sí, es presta més atenció al preu, però la dificultat per obtenir un producte o haver de sacrificar part de l’equipament es pot extrapolar a totes les marques.

Com deia, també s’ha reactivat el mercat de vehicles d’ocasió.
Sí, és un cúmul de coses. El vehicle que ens agradava potser s’ha apujat, potser ens arriba tard o no arriba, tot i l’esforç dels concessionaris per tenir productes, el vehicle d’ocasió ha passat a tenir una consideració especial, sobretot si té alguna garantia del fabricant. Aquest podríem dir que és el vehicle estrella. Dit això, si no hi ha una bona venda de vehicle nou, no hi ha un bon mercat de vehicles d’ocasió. I és clar, vehicles en bon estat, amb demanda forta, també pateixen apujades de preu.

Quins són els terminis d’espera per a un vehicle nou?
És ampli i variat. Pateix sempre més aquell model que és l’estrella en vendes i ens podem moure entre 2 o 3 mesos per a vehicles amb característiques similars al que volíem, tot i que no sigui el mateix, fins a 9 o 12 mesos si és el més venut.

Déu-n’hi-do.
Hi ha un rebombori important, però hem de recordar que els concessionaris tenen productes, no hi ha concessionaris amb l’aparador buit. Per  tant, pensem que poca gent es queda sense vehicle. El que sí que és cert és que s’han de fer certes concessions. De la mateixa manera que els concessionaris porten allò disponible i han de fer la feina de convèncer el client que veient el context no és una mala opció aquell que es pot tenir en un termini curt, el consumidor respon bé i les vendes ho reafirmen.

Quin és el tipus de vehicle que té més sortida?
El turisme de gamma alta. Dit això, amb una empenta forta de la construcció el vehicle industrial també està treballant bé i ara que anem de cara al bon temps la motocicleta també. I tot el vehicle elèctric o híbrid. Aquest àmbit s’està comportant molt bé amb el benentès que les ajudes estatals són adequades i molt ben valorades.

El canvi de tarifes pot afectar les vendes de vehicles elèctrics?
Pot afectar, però a hores d’ara la relació entre el cost per quilòmetre d’un vehicle elèctric i el d’un de combustió segueix sortint favorable a l’elèctric. A més, les revisions mecàniques són poc rellevants respecte a un de combustió. I més enllà d’això podríem parlar de la responsabilitat corporativa, què transmetem al carrer? Que som una empresa neta i aquesta línia és la correcta.

Com a consumidora, tinc dubtes. No tinc clar si un elèctric respon a les meves necessitats de mobilitat.
El que planteges ho planteja bona gran part del mercat. I hi ha una resposta per a això i les matriculacions la mostren de manera molt clara: el vehicle híbrid és el gran triomfador. 

Híbrid o híbrid endollable.
Qualsevol. Aquesta figura ha aparegut i és la gran triomfadora perquè dona la solució completa a la família. És a dir, en mobilitat interna podem funcionar de manera 100% neta, si parlem en termes de l’híbrid endollable, i de manera molt eficient si parlem de l’híbrid convencional. I si volem sortir de viatge, no ens hem de preocupar d’on hi ha o no carregadors. No és el més afavorit per les ajudes, no és el més net, però és una opció a considerar.

Fins i tot es pot entendre que algú prioritzi un vehicle de segona mà per esperar com acaba aquesta transició.
És una opció, però cada cop hi ha millor informació i ha desaparegut la por. Qui opta per un elèctric té molt ben estudiat què està comprant, com funciona, què requereix... Si ha de ser per a una família, l’elèctric 100% encara té limitacions, però l’híbrid és net i dona una solució fiable per no preocupar-se per un canvi de vehicle en un termini curt.

Carles Sansa: “El vehicle híbrid és el gran triomfador perquè dona la solució completa”

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte