Diari digital d'Andorra Bondia
Carme Moles.
Carme Moles.

Carme Moles: “Amb el confinament no han variat els temes de desacord amb la CASS”


Escrit per: 
M.S.C. / FOTO: Facundo Santana

La defensora de l’afiliat de la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS), Carme Moles, fa balanç de l’activitat registrada durant el confinament. Explica que si bé van caure les consultes, els motius d’aquestes seguien sent les pensions de jubilació, les pensions d’invalidesa, els graus d’incapacitat i els no reemborsaments d’algunes despeses. Avisa que ara podrien créixer els usuaris.

Som en temps de pandèmia. Com ha afectat el servei?
Les primeres setmanes del confinament ningú es va interessar pel servei de defensor de l’afiliat. Estàvem sota el xoc del que ens estava passant i era més important com es gestionava la crisi sanitària. A partir de l’aprovació de la llei que deixava clar que els terminis quedaven suspesos, la gent es va quedar més tranquil·la perquè les resolucions de la CASS també quedaven aturades. El servei el vam donar telefònicament –que era la via més fàcil per a l’usuari– i va funcionar bé. Ara, però, ja atenc de forma presencial i telefònica durant tot l’estiu, els dimarts de les 8 a les 12 hores.

Quantes consultes hi va haver durant el confinament?
Unes 15 des del dia 10 de març. Hi va haver molt poc servei i això no és normal.

Normalment quantes en rep?
Vaig rebre una persona per setmana quan normalment en són quatre o cinc.

Podríem pensar que la crisi sanitària va fer créixer les queixes i consultes.
Un cop es va decretar parcialment la fi de l’emergència sanitària els terminis dels processos judicials i administratius es van reprendre. Ara pot ser que vingui el gruix. La reducció en les consultes crec que va venir motivada pel fet que hi va haver la parada del còmput dels terminis.

Durant el confinament va canviar el motiu de les consultes? Podria fer-ho ara?
No. Els motius crec que seran els mateixos de sempre, com va ser durant el confinament. El perfil de la gent durant aquest temps va ser similar al que tenia i els temes sobre els quals no s’estava d’acord amb la CASS solien ser els mateixos: les pensions de jubilació, les pensions d’invalidesa, els graus d’incapacitat, no reemborsaments d’algunes despeses. Tot això ha anat sortint durant el confinament i crec que ara serà el mateix perquè com que els terminis es reprenen tot el que s’ha anat notificant durant el confinament, si no hi estan d’acord, ho voldran tirar endavant o fer una consulta.

Les noves mesures aprovades durant el període d’emergència sanitària han generat dubtes o neguits?
No he tingut consultes d’aquests temes. Els temes no són diferents dels que veia... de moment. Potser d’aquí unes setmanes podria haver-hi un regruix dels temes que fins ara no tocava i que venen implementats per les lleis amb mesures econòmiques.

I tampoc se li han queixat assalariats perquè el seu patró no té regularitzada la seva situació?
No, no n’he rebut cap. Sempre dic que pel volum que es mou a la CASS jo en rebo pocs. Però també cal valorar si el servei és poc conegut...

Hi ha por de la gent de preguntar?
No. La gent que ve ho fa molt convençuda.

Ha rebut més homes o més dones durant el confinament?
Dira que són meitat i meitat.

I des de principis d’aquest any, quantes consultes ha tingut?
Fins al 10 de març portava unes 60 consultes i els motius eren els mateixos que els registrats l’any passat.

Han crescut les consultes des que va començar la seva tasca com a defensora?
Puntualment.

La figura de la defensora de l’afiliat ha permès reduir la judicialització dels casos?
En la mesura del possible crec que és el que faig. Perquè si la resolució és conforme a llei intento explicar-ho i argumento per què crec que és justificada –encara que la persona és lliure de fer el recurs–. Que el meu parer sigui escoltat i redueixi la conflictivitat pot passar. És veritat que també, en els casos que no s’està d’acord, recomano sempre la intervenció del metge tercer quan fan el recurs.

Per quin motiu?
Això redueix la conflictivitat judicial perquè tens un informe mèdic d’un metge tercer que és el que acabaràs tenint en un procediment judicial però el tindràs abans. T’estalvies el procediment judicial depenent de les conclusions del metge tercer. A més, també explico que els graus d’incapacitació, i per tant les pensions d’invalidesa, sempre evolucionen. El 90% en els casos de pensions d’incapacitat o de valoració de graus d’invalidesa la gent es pensa que allò és definitiu, però la salut evoluciona. I malauradament evoluciona a pitjor. I per tant, ells poden anar demanant la revisió. Quan explico això crec que la gent es queda tranquil·la perquè no és una resolució definitiva que tenen.

En l’últim informe va fer algunes recomanacions al consell d’administració.
Una era de l’altre filtre mèdic d’informe mèdic, però respecte d’aquest tema, de moment, no he tingut cap cas. És cert que venim d’una parada forta i llarga. Crec que les properes setmanes seran decisives, tot i que ve l’estiu.

Un dels punts recurrents que vostè assenyala és la necessitat de millorar l’atenció a l’afiliat.
No sé com anirà ara perquè durant el confinament només he rebut reclamacions –quan no s’està d’acord amb una decisió– però cap queixa –quan es vol queixar del tracte donat per la CASS–. De queixes sempre en tinc molt poques. També he de dir que la meva figura s’ha convertit en un punt d’informació. Em venen a veure per saber què poden fer. I de vegades quan no hi ha res a fer, hi ha altres petites sol·licituds que es poden fer, que són drets que tens, que acaben oferint altres possibilitats. Això passa amb els complements no contributius, les demandes de reemborsament del cent per cent... tot això lligat a la baixesa d’una pensió, a la situació econòmica precària d’algunes persones... Majoritàriament la gent surt contenta del servei, sobretot pel tracte més empàtic.

 

 

Carme Moles
cass
defensora afiliat
defensor de l'afiliat

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte