Diari digital d'Andorra Bondia
Cristina Canut.
Cristina Canut.

Cristina Canut: “Els hotels tornem a apuntar una mica a la baixa i això ens fa por”


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: C. C.

"La presidenta d’Autèntics Hotels d’Andorra (AHA), Cristina Canut, explica que aquest hivern s’ha trencat la tendència i el sector ha caigut en ocupació i facturació. Destaca la necessitat que Andorra Turisme inverteixi en la diversificació dels turistes per reduir l’estacionalitat. També defensa que cal aprovar un pla nacional de turisme i diu que l’entitat està d’acord amb la taxa turística “però no de qualsevol manera”.

Ha estat una temporada d’hivern fluixa?
En general, l’any 2018 ha estat més fluix que l’anterior, tant a nivell d’ocupació  com de facturació. De vegades amb menys ocupació factures més, però no és el cas de l’any 2018.

Altres sectors, com les pistes, sí que han aconseguit créixer en facturació.
Les pistes i els apartaments turístics han aconseguit facturar més, però malauradament al sector hoteler no està passant. L’ocupació mitjana anual no arriba al 40%. Amb la crisi econòmica  vam caure tots en picat i vam haver de fer servir molta tresoreria per subsistir. Després ens vam estabilitzar durant uns anys i el 2018 ens ha sorprès perquè no ha seguit la tendència iniciada el 2015. Els hotels tornem a apuntar una mica a la baixa, i això ens fa por, perquè pensàvem que la recuperació es consolidaria el 2018 i, a més, no portem prou anys positius. A més, l’exministre ens anunciava que aquest estiu no seria gaire bo... Tot apunta que hi ha una baixada.

A què l’atribueix?
La gent, en general, ve a Andorra amb pocs diners. No només ens queixem els hotels, sinó que també ho fa el comerç, ja que per molta gent que hi hagi amunt i avall es veu poca gent amb bosses. Els canvis d’hàbits han afectat el comerç i l’estacionalitat cada vegada és més marcada, és a dir, la temporada baixa se’ns fa llarga i potser a l’hivern no fem el coixí que hauríem de fer.

I el turisme rus?
Està pràcticament desaparegut. Va a menys cada any i és força residual. A més, el que queda no té res a veure amb el que teníem els primers anys, que no mirava preus. Des d’AHA creiem que encara hi ha molt a fer amb el turista de proximitat, amb França, per exemple. Aquí hi ha molt a fer perquè la imatge que té el mercat francès d’Andorra no respon a la realitat. Per això han anat bé aquestes Copes  del Món d’esquí. Són esdeveniments que esperem que tinguin un retorn, ni que sigui a llarg termini. També als restaurants costa notar els residents passius. Fan part dels consumidors d’Andorra i han de moure aquesta roda. Els comencem a veure però no els notem gaire. Esperem que en vinguin més. 

Què caldria per revertir la situació de l’hostaleria?
Des d’Autèntics Hotels, la sensació que tenim és que es compten molt els cotxes i vianants però des del ministeri i Andorra Turisme s’aposta des de fa anys per un turisme molt massificat, low cost, encara que al senyor Budzaku no li agradi que fem servir aquesta paraula. Creiem que hi ha d’haver turistes de tot tipus de poder adquisitiu, que l’oferta d’allotjaments ha de ser àmplia, però potser no s’està invertint el suficient a diversificar el turisme i tenim un turisme que no ens va bé als que volem mantenir els preus, les empreses i reinvertir. 

Els preus no s’han aconseguit apujar?
Hi ha de tot, i lluitar per mantenir els preus és dur. Hi ha ofertes d’algunes cadenes i grups importants que juguen molt amb el preu. A veure si la nova classificació ajuda. Perquè fins ara no teníem una eina que ens ajudés a mesurar la qualitat i podies tenir hotels molt ben decorats però amb un servei no gaire bo, i això no et penalitzava en la classificació. Fins ara podies tenir un nivell de servei inferior al que exigia la teva categoria, amb menys personal, perquè a Andorra això no et feia perillar les estrelles. Arran d’això s’han fet pràctiques una mica deslleials. Se suposa que la nova classificació servirà per revertir tot això i apujar els preus de venda de les habitacions perquè per tenir estrelles hauran de tenir més plantilla.

"Ens hem adonat de la fragilitat com a destí turístic amb el tall de l’RN-22"

Al setembre es reclassificaran tots els establiments. Hi haurà grans moviments d’estrelles? 
Es mourà alguna cosa, però la majoria intentarem mantenir la situació que tenim. A nivell de l’AHA crec que no es mourà gran cosa. Però això va a criteri dels propietaris, perquè hi ha inversions importants que requereix la nova classificació que abans de fer-les hauran de valorar molt bé si els reporten suficient. A més, depèn de la seva capacitat financera, de l’edat del propietari i del possible relleu, i de les perspectives que l’establiment té de recuperar la inversió feta.

També es començarà a aplicar la reputació ‘online’. Ja hi estan preparats?
Avui ja l’hem de tenir en compte, vulguem o no vulguem. És cert que són portals als quals hem de pagar comissió però, en contrapartida, treballem menys  amb agències, amb les quals sempre hem tingut impagaments. L’avantatge és que amb aquests portals et paguen al moment, t’ajuden a posicionar-te, i t’obliguen a estar sempre al dia amb les pàgines web, les xarxes socials... Només demanem al Govern que siguin curosos a l’hora de buscar l’empresa que calcularà la nota, per assegurar que les opinions venen de persones que s’han allotjat a l’establiment.

Un altre dels aspectes més difícils de complir de la nova classificació seran els requisits per als recepcionistes?
Aquest és un problema etern. Si vols anar millorant la qualitat cal apostar per la formació interna. Molts tenim gent que no estaven formats pel lloc de treball que ocupen, però s’han format dins de les empreses. Cada dia es valoren més els diplomes de turisme, de formació professional. 

Cal més oferta formativa per als treballadors de l’hostaleria?
Sabem que el ministeri d’Educació hi ha treballat. S’ha fet una bona labor els últims anys. Això s’agraeix perquè és necessari. Som un país turístic on ja era hora que hi hagués formació d’aquesta mena.

Això resoldria el problema de la recerca de personal?
Sí. Acabo de fer un contracte de treball a un jove andorrà. Això era una cosa que anys enrere no veies. Són professions que potser no estan correctament valorades, però hi ha llocs de treball molt ben remunerats. També pots fer carrera dins de l’hostaleria.

"El turisme rus està pràcticament desaparegut. És força residual"

Una de les grans reclamacions és la creació de nous atractius. Un d’aquests hauria estat el casino, però està aturat.
Una mica és el que es retreu al Govern, que va venir amb uns projectes i després de dues legislatures amb majoria s’esperava que tant l’heliport com el casino estarien fets o força avançats. Andorra necessita atractius, i el casino és un atractiu que pot atraure un tipus de turisme que és el que reclama des de fa anys Autèntics Hotels d’Andorra. És un turisme que ens ajudarà a anar omplint aquestes temporades baixes. És per això que quan des del ministeri es va començar a parlar d’una taxa turística vam demanar de fer-la servir per fer venir un altre tipus de turisme que fugi de les èpoques d’alta afluència. Són gent que fa menys bulto però gasta més. Era un turisme que teníem i això s’ha perdut.

I el Cirque du Soleil? Ha de continuar?
Ja forma part de la marca Andorra. És un esdeveniment que ens porta gent, tot i que no notem tant el seu retorn econòmic com se’ns diu des del ministeri que s’hauria de notar. 

Estan d’acord amb la implantació d’una taxa turística?
Davant la sensació de desgavell, demanem que es faci un pla nacional de turisme que obligui el Govern i comuns a centralitzar esforços, i tot coordinat des del ministeri. Estem d’acord a pagar aquesta taxa, però no de qualsevol manera. Creiem que hi ha d’haver una interacció important amb el sector turístic privat, valorar les inversions que es podrien fer amb aquesta taxa i quin tipus de turisme s’ha d’anar a buscar. I si existeix aquesta col·laboració entre el ministeri i el sector per anar valorant les inversions que s’han fet amb la taxa, creiem que tot es pot parlar. Però el fet que ens vulguin fer servir d’eina recaptadora una vegada més sense uns objectius clars, se’ns fa difícil.

Què hauria de recollir el pla?
Tenim la sensació que es dupliquen coses a nivell nacional i comunal, que s’estan fent moltes coses que no es promouen de forma suficient, no s’unifiquen certes publicacions. Cal mantenir la promoció de parròquia, però coordinada des del Govern per evitar la duplicitat, per centralitzar millor la informació. 

"Als restaurants costa notar els residents passius, que són consumidors locals"

Hi ha relleu a l’hoteleria?
En principi, sí. De totes maneres, una de les lleis aprovades a finals de legislatura dona sortida als hotels familiars que no tenen relleu i que necessiten una inversió important per convertir-los en apartaments sense necessitat de tenir aparcament. Anant bé les coses, l’empresa hotelera és conscient que una inversió forta cal preveure 30 o 40 anys per recuperar-la. Però si, a banda de la crisi, el sector té un problema estructural a nivell de preus i amb un operador que ha estat molt temps sense regulació, com són els apartaments, això encara ho accentua més.

S’ha aturat el creixement d’apartaments?
Estan entrant edificis sencers cada any. No s’ha aturat i veig difícil que la xifra es pugui reduir. Ara estan regulats i a partir d’aquí caldrà veure si els mitjans que s’hi posen per controlar-los són suficients.

“Seguim retraient l’aposta pel turisme ‘low cost’ perquè és la realitat que palpem a les empreses”

Quin balanç fa de l’actuació de Francesc Camp com a ministre de Turisme?
Nosaltres vam néixer durant el seu mandat i hem tingut moments en què la comunicació ha passat millor i moments en què ha passat pitjor. Ens va reconèixer com un interlocutor del sector, i creiem que això ja queda establert per a pròxims ministres. Des del principi retraiem que des d’Andorra Turisme s’aposti per un turisme low cost i ens mantenim en aquesta sensació perquè és la realitat que palpem a les nostres empreses. L’activitat es limita a dos dies per setmana, treballem en pics, passant de tot a res i de res a tot. Sabem que serà difícil canviar d’esquema, però voldríem buscar uns mínims durant tot l’any. Veiem com les estacions han venut els mateixos forfets que l’any passat, que va ser una temporada de neu esplèndida, i en canvi el sector hoteler no segueix el ritme. El nivell d’ocupació dels hotels a peu de pista no ha estat proporcional al nivell de vendes de forfets. Si l’estació funciona, ells haurien d’estar plens, però no està passant. Els apartaments estan creixent. És segurament l’únic establiment del sector que creix. He sentit xifres del 20% i 25% d’ocupació i facturació als apartaments, mentre que la Unió Hotelera parla d’un 10% menys i nosaltres entre un 10% i 15%.

El fet de ser un any de poca neu també pot haver afectat.
Ens hem adonat de la nostra fragilitat com a destí turístic. Ho hem vist amb el tall de l’RN-22, que ha fet mal a tot el Principat. Si això hagués passat al gener o febrer hauríem tingut un problema econòmic important. També ho hem vist aquest hivern, en què les reserves van caure en picat fins que no va nevar. Aquí Andorra Turisme hauria d’haver reaccionat dient que Andorra tenia neu.

I les demandes per a la nova ministra de Turisme?
Tenim la intenció de continuar col·laborant i incidir en la necessitat de marcar uns objectius a curt, mitjà i llarg termini per optimitzar tots els recursos que tenim i per saber vendre aquesta Andorra com a destí en la qual creiem tots. Ens hauríem de posar d’acord perquè tots vivim d’això.

Tenen algun projecte com a Autèntics Hotels d’Andorra?
Els últims anys ens hem dedicat a fer-nos valdre com una associació més, recordar que hi ha moltes maneres de fer hostaleria i que també hi ha hostaleria familiar a Andorra, i reunir sinergies entre nosaltres. A partir d’ara, volem desenvolupar la marca Autèntics Hotels d’Andorra i que la gent l’associï a un segell de qualitat, això no vol dir que siguem tots hotels de cinc estrelles ni hotels de les mateixes dimensions. En aquest segell compta el servei, la qualitat, l’atenció al client... Això ha de ser l’objectiu principal dels establiments que pertanyen a Autèntics Hotels d’Andorra. Hem posat en marxa un web nou i estem desenvolupant l’aspecte més comercial de la marca. També fem participar altres agents del país, com ara el comerç, per tal de poder compartir clientela. Es tracta de fer una mica de club entre nosaltres i donar al client valor afegit. En breu el client ho palparà. A més, l’objectiu és créixer en associats amb els quals compartim valors, però de forma controlada. 

Cristina Canut
Número de vots: 113
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic