Diari digital d'Andorra Bondia
L'impulsor d'Andorra Sobirana, Eusebi Nomen.
L'impulsor d'Andorra Sobirana, Eusebi Nomen.

Eusebi Nomen: “El problema de la política és la impunitat a la corrupció que tenim”


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

L’impulsor d’Andorra Sobirana, Eusebi Nomen, parla de la manca d’independència dels actuals representants polítics, que no actuen per l’interès general. Lamenta que la política de DA ha destruït la capacitat d’Andorra de crear riquesa i diu tenir les solucions per revertir aquesta situació. També aposta per introduir sistemes de democràcia directa i una modificació de l’article del Codi penal referent a l’avortament.

Què l’ha portat a impulsar una candidatura per a les eleccions generals?
Andorra necessita solucions en aquest moment i nosaltres presentem una candidatura que se centrarà a donar solucions als problemes actuals.

Per què necessita solucions?
Perquè es van fer unes apostes especulatives sobre uns discursos comprats d’homologacions que ens havien d’obrir uns camins meravellosos, i el resultat és que Andorra ha perdut la seva capacitat de creació de riquesa. I això ho paga el ciutadà.

Ha comentat que no són ni de dretes ni d’esquerres.
És una qualificació que avui deixa de tenir sentit. S’ha de separar entre els polítics corruptes i els no corruptes. I nosaltres estem dins del grup dels no corruptes. Perquè el problema de la política avui és la impunitat a la corrupció que tenim aquí Andorra. Només cal llegir els diaris.

També ha volgut fer molt èmfasi en el fet que no hi ha ningú al darrere.
Som tot persones del carrer, no representem cap lobby. Ni el tradicional lobby bancari, ni el tradicional lobby d’un determinat sector econòmic. Som gent independent econòmicament. 

Per què ha insistit tant en la independència d’Andorra Sobirana?
Perquè avui pots veure persones que estan al Consell General, que callen molt, però les rotondes es fan davant del seu supermercat i es treuran del supermercat de la competència. I d’això se’n diu dependència.

Vol dir que els representants polítics actuals no actuen per l’interès general.
Molts d’ells, i pesos molt pesants de la política, és així. És allò que un cap de Govern va anomenar la microcorrupció. Que avui és megacorrupció.

Finalment, Andorra Sobirana tindrà també llistes territorials?
En primer lloc, estarem presents amb una llista nacional i estem intentant unir forces en aquest projecte d’anticorrupció. I ens està costant molt. També pot ser que passin coses a nivell territorial, sí.

Quantes llistes? En quines parròquies?
No ho puc avançar. No és un tema tancat però hi poden haver llistes territorials. Hi ha una candidatura territorial clarís-sima.

Per què creu que els costa formar llistes parroquials?
Perquè hi ha massa interessos personals. El problema d’Andorra és que la política, des del 1993, s’ha convertit en un vehicle de canalització d’interessos personals. 

Vostè serà candidat a cap de Govern per Andorra Sobirana?
No necessàriament ha de ser així. Tota la llista està oberta. 

Seria estrany que no ho encapçalés.
No, perquè el nostre és un projecte de programa. Des del primer dia hem parlat de solucions molt clares i que ho porti la persona que hi pugui dedicar el màxim temps i energies i la persona adequada per liderar-ho. 

Però vostè ja és conegut.
I també hi ha moltes persones conegudes. A mi, la gent em coneix perquè el que dic ho faig. Amb mi no hi ha mentides ni falses promeses. I soc una persona que no té por de dir les coses clares. La gent m’ha vist actuar al Consell General i sap com soc. Però també hi ha altres persones que ho poden fer.

On i quan s’ha de decidir el cap de llista?
Ho decidirem per consens totes les persones de la candidatura, el dia abans de presentar les llistes.

Serà una llista paritària?
És un objectiu claríssim. A la societat, la meitat som homes i l’altra meitat dones, i evidentment que serà paritària. 

Quin seria un bon resultat?
Seria que tinguéssim prou veu al Consell General perquè les nostres solucions es puguin aplicar. Nosaltres anem a aplicar solucions en habitatge i generació de riquesa. I un cop solucionades aquestes qüestions bàsiques, pots entrar amb distribucions de justícia social. Primer cal generar riquesa i després crear valor social.

Per què és tan diferent el seu programa de la resta?
És totalment diferent. Aquests nois de DA no tenen sort, tot el que han fet ha acabat en fiasco, excepte la Seu de la Justícia, que és desproporcionada però quedarà petita degut a la conflictivitat judicial que han creat, i la plataforma de Soldeu. A banda d’això no han fet res més. Això demostra que les seves decisions en política fiscal, en política mercantil, en immigració, en l’obertura econòmica estaven totalment equivocades. Perquè cap d’aquestes coses ha funcionat. I les seves decisions sobre l’acord d’associació també estan equivocades i obsoletes. Aleshores, hem de tenir una posició totalment contrària. I també és important destacar que la gran majoria, per no dir totes, de legislacions que he mencionat es van aprovar al Consell General unànimement. Molts critiquen DA però ells van votar el mateix.

El tema BPA serà present a la campanya o ja és aigua passada?
És un tema no resolt. És més, tots els problemes que ens van dir que hi havia i que motivaven la destrucció que es va fer eren falsos. BPA estarà molt present a la pròxima legislatura, que és quan s’haurà de començar a pagar les factures de la destrossa que s’ha fet. Perquè, de moment, la justícia no ha trobat cap culpabilitat fora d’aquí. I aquí, el macrojudici no s’està fent. De moment, a BPA no hi ha cap culpable. El que hi ha és una actitud totalment desproporcionada del Govern. I s’ha destruït molt valor, molta riquesa i moltes vides. Crec que almenys es trigaran dues legislatures a saber de què haurem de morir.

I això tindrà repercussions per a l’Estat.
Andorra necessitarà una solució molt intel·ligent amb relació al tema BPA, perquè s’ha destruït molt i no s’ha trobat res que ho justifiqui. Nosaltres proposarem solucions intel·ligents.

Comenta que Andorra ha cedit massa. En què?
El principal patrimoni d’Andorra és la seva sobirania. I la llibertat és un bé que ha costat moltes vides i no es regala ni es dona a canvi d’amenaces. L’equip de DA no ha sabut gestionar la defensa del nostre honor i sobirania. Ho estem veient amb disbarats com el reconeixement de qui mana a Veneçuela, quan en paral·lel la nostra fiscalia està fent disbarats amb les relacions amb aquest país. Els nostres governants no prenen la seva decisió amb Veneçuela, sinó que estan pensant amb quina decisió Espanya, França i Brussel·les se sentiran més còmodes. Aquí es demostra que el govern de DA són uns veritables ninots. Quan DA l’encerta és quan calla, però això no passa mai, i per això tenim els problemes que tenim. No n’encerten ni una.

Proposa un tractat de lliure comerç en lloc d’un acord d’associació amb la UE. Com s’ha de procedir?
Brussel·les entrarà en eleccions coincidint amb el Brexit. És evident que les relacions entre Londres i Brussel·les no passaran per un acord d’associació. El que s’està negociant és una cosa similar a un acord de lliure comerç. Això permet mantenir la sobirania a la duana, a la frontera, controlar la política d’immigració i no t’obliga a assumir tot el cabal comunitari. És una bona solució per a Andorra. Això és una gran oportunitat per a Andorra, si se sap negociar bé. Estic parlant amb persones dels altres tres petits estats que em confirmen que no signaran l’acord d’associació. I estic explorant amb aquestes persones camins vers acords de lliure comerç de béns i serveis. L’altre camí és inviable, perquè no podem assumir el cabal comunitari. Això ja ho hem demostrat amb l’acord monetari.

No és tornar enrere?
Al contrari, és anar endavant. És el camí cap al qual estan anant les noves relacions d’Europa amb els països que l’envolten. L’acord d’associació és una pantalla passada.

Ha parlat de generació de riquesa. Quin model econòmic planteja?
Caldria reformular de forma integral el marc fiscal, societari i d’immigració. El nostre objectiu és atraure talent a Andorra. Per fer-ho cal seguretat jurídica, mercantil, administrativa... El model societari que s’ha creat ha estat severament penalitzat per la Unió Europea. Andorra ha estat a la llista grisa per culpa del model de societats que va crear DA. I si algú en dubta ja trauré les cartes del Govern que ho reconeixen davant de Brussel·les. Mònaco o Liechtenstein, contràriament a nosaltres, des del 2007 s’han recuperat extraordinàriament.

Vol acabar amb l’IRPF.
L’èxit que ha tingut en d’altres països ens dona la garantia. Eliminarem l’IRPF de forma progressiva. Només el paguen els assalariats i espanta les grans fortunes. Perquè cap gran fortuna vindrà a exposar-se a absoluts ignorants fiscals com els de la nostra administració, que a sobre creen el delicte fiscal.

I en immigració?
Demostrarem que l’OCDE considera el nostre model com un model de risc de cara al blanqueig. Presentarem un model d’èxit per atraure talent, les grans fortunes.

Derogarà la nova Llei de la Funció Pública?
Aquesta llei és una veritable vergonya. El problema de la Funció Pública són els enxufats que hi ha allà. El clientelisme polític, que des que ha entrat DA al Govern els sous han passat d’uns 90 milions a uns 130 milions però els funcionaris segueixen cobrant el mateix. Aquí hi ha entrat una allau d’enxufats que és una vergonya. Nosaltres farem net dels enxufats polítics de carrera i reforçarem tota la metodologia de la carrera professional del funcionari. La majoria de les lleis que s’han aprovat en aquesta legislació a l’engròs que s’ha fet a l’últim tram tornarà a passar pel legislatiu. En la pròxima legislatura hi haurà molta feina legislativa per endreçar el disbarat legislatiu que s’ha fet. S’han de reduir lleis, ho han fet tot massa complicat. Govern ha crescut massa a esquenes d’un ciutadà que ha esdevingut més petit. Nosaltres ho farem el revés.

“Instaurarem normes de responsabilitat política perquè es deixi de representar certs lobbies”

Ha denunciat l’existència del clientelisme polític. Com pensa acabar amb ell?
Si tens una democràcia directa, el poble participa en primera persona. Allà el clientelisme polític esdevé complicat. El clientelisme esdevé un problema gros quan tens una democràcia representativa en què el poble només participa cada quatre anys i quan no hi ha responsabilitat política. Això permet que un partit es presenti amb un programa i després fer el que li passi per la punta del nas, i aquí no hi ha responsabilitats. Aquí apareix el clientelisme polític, que són les persones amb prou poder per influir les decisions dels que haurien de ser representants del poble però poden esdevenir representants de certs lobbies. Per evitar-ho, obrirem progressivament la democràcia directa i instaurarem un paquet de normes de responsabilitat política perquè el representant del poble representi el poble i no interessos clientelistes.

En què s’inspiraran?
Als països nòrdics hi ha constants iniciatives d’aquest tipus i també a Islàndia. Hi ha països que qüestionen fins i tot al ciutadà si una cosa s’ha de fer o no.

Vot dels residents a les comunals?
A les nacionals, evidentment no. A les comunals és una qüestió a tractar quan sigui el moment de les comunals. També cal modificar la Llei electoral, que dona prioritat a la governabilitat i estableix les majories absolutes. Però hem vist que les majories absolutes per al que serveixen és per arribar a la situació de desgovern actual. Cal reformular l’assignació dels consellers comunals. Proposarem solucions per posar la representativitat com a primera prioritat.

Com vetllaran per la independència judicial?
Cal que la cúpula de la justícia no sigui un càrrec polític. Cal que sigui elegida per la judicatura. Avui l’ocupa gent que no sap ni dret. On s’ha vist això? I a més, opina.

I la sanitat, cal privatitzar-la?
No. El problema és que la sanitat està gestionada des del clientelisme polític. A la sanitat hi ha grans professionals i pèssims administradors. Cal posar les millors tècniques de gestió a la sanitat pública però amb models de gestió competitius com el d’algunes mútues privades, que són més econòmiques, donen un servei de primer nivell i no presenten dèficits.

També caldrà actuar a la CASS per garantir el sistema de pensions. 
Ha de pujar la creació de valor. Quan això succeeix, el problema de la CASS desapareix. No cal apujar el tipus de les cotitzacions. Cal apujar la massa salarial, però per això cal activitats de creació d’alt valor afegit. La resta és mentir. Mesures com allargar l’edat de jubilació són xapusses, impertinències a la ciutadania, provocades pels governs que han destruït els pilars econòmics. 

Els jubilats demanen pensions més altes.
En d’altres microestats, la gent té pensions més que dignes. I habitatges i atencions dignes. Allà poden tenir la dignitat social perquè generen riquesa. La situació d’Andorra és una vergonya, una situació fruit de la incompetència d’uns governants que són uns ignorants fiscals i mercantils farcits de pretensions.

Quina resposta donaran a la demanda de despenalitzar l’avortament?
A mi em fa vergonya que s’utilitzi l’avortament per passar d’un coprincipat a una república, perquè és una manca de respecte. Nosaltres presentarem una proposta per a la revisió de l’article 108.2 del Codi penal, que té recorregut. Però és un debat que s’ha de fer amb el consens de totes les institucions i des de la serenor i no des de l’estridència electoral. L’article diu unes paraules molt concretes, que es poden matisar. Cap dona estarà penalitzada per avortar. Cal tenir en compte que mai una dona ha estat penalitzada per avortar. Per això no pot ser que els països del voltant ens imposin les seves solucions. 

Eusebi Nomen: “El problema de la política és la impunitat a la corrupció que tenim”
Comentaris: 2

Comentaris

Ha ha repartint estopa a tort i a dret... a veure si això s'anima una mica i tots obrim els ulls ! (en el sentit més positiu possible).
Es el moment de comencar a pensar seriosament en el Pais I deixar de votar a fulanito o menguanito Ja n'hi a prou de Caciquisme. Siguem d'una vegada correctes. Ens hi juguem el nostre futur I el dels nostres fills.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic