Diari digital d'Andorra Bondia
Jean-Paul Cuberes, president del Sindicat de Funcionaris de Duana.
Jean-Paul Cuberes, president del Sindicat de Funcionaris de Duana.

Jean-Paul Cuberes: “Els que estem treballant dins notem que la duana està parada”


Escrit per: 
M.S.C. / Foto: Jonathan Gil

El president del Sindicat de Funcionaris de Duana, Jean-Paul Cuberes, parla de la necessitat d’ampliar la plantilla i de resoldre els problemes amb el sistema informàtic, ja que això els impedeix fer prou controls. Lamenta la manca d’informació que han patit durant els darrers anys, principalment amb relació a l’acord d’associació amb la UE, i defensa que cal invertir en formacions perquè els agents es puguin reciclar. 

Una de les reclamacions històriques del cos ha estat la incorporació de més personal. Encara en manca?
Està en vies de resolució. Fa quatre mesos hi va haver un edicte de vuit places del qual n’han quedat tres que ja estan fent la formació. Està previst complementar aquest edicte amb deu agents més, però això seria de cara al 2020. En total seran 13 incorporacions.

Això ja és suficient?
És justet. El 2010, quan es va canviar a torns de 12 hores, es van calcular per 44 agents i ara som 32. Si entren aquests 13 estarem justets, però d’aquí que entrin potser es jubilaran entre dues i tres persones. En tot cas estarem molt millor que ara. Cal tenir present que des del 2008 no ha entrat cap agent de duana i que els pròxims deu anys es jubilaran unes quinze persones.

El sistema informàtic implementat a la duana també ha estat molt criticat.
En això no hi ha canvis però hi ha moltes promeses. Ens hem trobat amb tots els caps de llista a les darreres eleccions generals i cada vegada ha sortit aquest tema. És evident que tots ells volen una duana àgil i molt més ràpida. Sembla que el problema no és amb el sistema informàtic, sinó amb les línies o els servidors del Govern. El sistema permet moltes més aplicacions de les que s’estan fent ara.

Quin és el problema amb aquest sistema?
És molt lent. Els agents de duana han d’entrar declaracions quan la nostra feina no és bàsicament aquesta, sinó també controlar vehicles, camions, mercaderia, diners... Es perd molt temps perquè el sistema es penja. De mitjana són quatre o cinc minuts per cada declaració manual. Això és una bestiesa. Al dia potser estem parlant de 1.000 o 2.000 declaracions, tot i que no totes són manuals. El sistema funciona des del 2014 i estava previst implementar-lo en diferents fases. El Govern sempre ens diu que a la pròxima fase serà millor, però fa quatre anys que esperem 

Això permetria fer més controls als vehicles.
Si en lloc de quatre agents de duana al mostrador, que tarden hores a fer declaracions, els tens a l’aparcament controlant els camions és evident que fas millor la teva feina. S’evita millor el frau. Això no vol dir que no es facin controls, però se’n podrien fer molts més. Tot això va lligat amb la manca de personal, i per tant, hi ha setmanes que a Sant Julià de Lòria som quatre agents i dos comandaments i s’ha de cobrir l’entrada i la sortida del país, la sortida del pàrquing dels camions... No pot ser.

Es fan prou esforços en formació del cos?
Ens vam queixar perquè s’han fet poquíssimes formacions. El senyor Cinca va dir que havíem fet unes 1.000 hores però 1.000 hores dividit per 50 agents són 20 hores a l’any. Però tenint en compte que al departament de Tributs i Fronteres som 100 persones, són 10 hores a l’any. Això és una misèria. Ens fa falta més formació. Però a l’hora de fer-la també ens trobem amb el problema que suposa treballar amb una plantilla insuficient. Aleshores es fan les formacions en descansos. Això no és l’ideal.

Reivindiquen fer les formacions en horari laboral.
Tinc entès que la resta de cossos ho fan en horari laboral, però per a nosaltres és impossible. Necessitem un reciclatge en temes duaners. 

Actualment el cos està poc al dia?
Està parat. Els que estem dins notem que la duana està parada. El problema gros que sempre hi ha hagut a la duana és que al final del dia es fa la caixa. Hi ha diners i al final de l’any encara més. Per això es deixen sense resoldre aquestes demandes. Mentre la roda va girant no importen els engranatges. Perquè l’any 2010 érem 44 agents i ara 32 però es fa la mateixa feina. El problema és que es podria fer més. Nosaltres voldríem fer més de duaners que d’administratius.

Una de les seves demandes és poder portar pistola. Per què?
És una demanda que hem fet a tots els partits polítics i els ha semblat molt bé. El Codi de duana hi fa referència i som l’única duana al món que no porta arma. Reivindiquem el port d’arma per la seguretat. A Espanya i França estan en un nivell elevat d’alerta i nosaltres estem al carrer, amb un esprai de defensa, unes manilles i un bastó de defensa. Tenim clar que la duana ha d’estar armada, però això implica unes formacions de tir, de seguretat, jurídiques, uns psicotècnics, cal comprar armes, un espai per deixar-les... No estem parlant d’una gran quantitat de diners, però.

Han viscut situacions de risc a la duana?
No, però podrien passar perquè quan atures un vehicle no saps què trobaràs dintre ni qui hi trobaràs. Pensi que estem les 24 hores a la duana, dia i nit, i molt sovint estem sols. 

Confien que la reivindicació es faci realitat després de parlar amb els candidats?
Sí, tots ens van assegurar que farien el que podrien amb tothom qui pugui portar arma –perquè cal uns psicotècnics–.

Com els ha afectat la cooperació amb França en la lluita contra el contraban de tabac?
Aquesta tasca l’assumeix el servei de Frau de la duana. És una minibrigada, perquè també els falta gent –són quatre–. És per això que si hi hagués més efectius es podria cooperar molt més.

Ara s’està negociant l’acord d’associació amb la Unió Europea. Hi ha neguit pel futur de la duana?
Sí, perquè no tenim informació ni ningú ens explica res. Tot i així, tots els caps de llista, excepte el senyor Nomen, ens van dir que no havíem de patir, que la duana no desapareixerà perquè és el pilar de l’acord. Ens van dir que l’acord no deixa de ser una ampliació del que ja tenim avui i, per tant, podria donar més atribucions a la duana. El problema és que fins ara teníem molt poca informació. Es parlava de lliure circulació de mercaderies, lliure circulació de persones... Què farem nosaltres? La informació  ha vingut amb les eleccions i ha estat de paraula, però jo me’ls crec. 

Han demanat un diàleg més fluid mentre duri la negociació?
Les paraules dels candidats ens han tranquil·litzat. Confio que tots ells volen aconseguir el millor acord i que el país funcioni millor, perquè si no serien uns polítics nefastos.

I el clima laboral ja ha millorat?
Ara està tot en una situació de canvi, però darrerament s’havia notat la voluntat d’explicar més les coses. En tot cas, mesos enrere, des del Govern i la direcció no costava res fer una reunió general per explicar l’acord d’associació. A banda de la manca d’explicacions també hi ha els problemes que comporta la falta de gent. Per exemple, els duaners es veuen obligats a fer moltes més nits, es treballa amb estrès perquè s’han d’assumir més coses... Si fóssim més l’ambient milloraria.

Hi ha alguna mancança a nivell reglamentari?
No tenim cap reglament d’especialitats, que altres cossos tenen, tot i que d’especialistes també en tenim. Tenim formadors de formadors, monitors de tir... Cal regular-ho. Hi ha agents especialistes en codificació, en trànsit informatitzat –un document duaner que arriba via informàtica i que permet viatjar arreu–, els monitors de tir, els formadors de formadors, de gemmologia, de falsificació de diners i de mercaderia, de primers auxilis, investigació i anàlisi de risc... Per tot això, però, aquestes persones no cobren. També faltaria el reglament de port d’arma. A banda, una demanda que vam fer als candidats va ser la necessitat d’unificar els espais de l’Agència Fiscal i el despatx central de Duana, on hi ha el departament de Recaptació. Avui es mareja l’usuari d’un edifici a l’altre. Així mateix en aquests serveis també els falta personal.

Ara estan modificant els estatuts del sindicat per ampliar-lo a tot el departament. Per què aquest canvi?
Nosaltres som el Sindicat de Funcionaris de Duana i ara estem canviant els estatuts per encabir tot el personal del departament de Tributs i Fronteres. Ells no són duaners ni cos especial, però ja que som un departament de Tributs i Fronteres vam pensar obrir el sindicat a tots, perquè tots som de la mateixa casa, cadascun amb les seves especificitats. Canviarem el nom a Sindicat de Funcionaris de Duana i Tributs. 

Després dels resultats de les eleccions, confien que es pugui introduir algun canvi en la Llei de la Funció Pública?
No ho crec. Perquè el senyor Espot ja ens va dir molt clar que aquesta llei i la de jubilació no la tocaria, si bé es podria matisar. En tot cas caldrà esperar que es formi el Govern.

Això podria fer que els sindicats es tornessin a replantejar mesures en contra del text?
Esperem parlar amb el pròxim cap de Govern i poder canviar alguna cosa. Perquè a la llei hi ha punts molt negatius, com la reubicació amb el 80% del sou, les sancions administratives, caldrà fer molts reglaments... Esperem que el fet de no tenir majoria permeti introduir algun canvi. Mentre hi hagi diàleg...

L’han trobat a faltar aquests darrers anys?
Amb vuit anys, el nostre ministre [Jordi Cinca] l’hem vist una vegada en una reunió general a la qual ens van convocar i que va ser a finals del 2014. Allà ens va anunciar que ens canviava la nostra jubilació.

Només per això.
Només l’hem vist per a això i en una visita que van fer amb el cap de Govern al despatx central abans de les eleccions –a les duanes no s’hi van desplaçar–. Nosaltres no demanem que se’ns convoqui cada setmana, però abans hi havia la diada de la duana. Tenia lloc cada any i ens reunia a tots per fer-nos un resum de l’activitat i cap on s’anava. La manca d’aquesta diada genera incertesa, la sensació que ens han descuidat. A més, fa més temps, es feia almenys una reunió general a l’any amb els ministres i la direcció, però es va acabar. 

Seria interessant recuperar-ho.
Sí. Diàleg i explicacions. Tinc la sensació que la duana s’estanca des del punt de vista humanament, perquè a nivell de números funciona sola. I la diada de la duana també s’hauria de recuperar encara que s’eliminés arran del boicot dels agents pels canvis introduïts en la jubilació.

Finalment els canvis en la jubilació arribaran a Estrasburg?
Encara estem valorant si ho portem a Estrasburg o no, perquè suposa un cost important. Ara per ara, però, no és una qüestió prioritària, encara que no deixa de ser una privatització de la jubilació quan ja teníem uns drets.

Jean-Paul Cuberes: “Els que estem treballant dins notem que la duana està parada”
Número de vots: 269
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic