Diari digital d'Andorra Bondia
El director general d'Andorra Telecom, Jordi Nadal.
El director general d'Andorra Telecom, Jordi Nadal.

Jordi Nadal: “Prioritzem la qualitat i tenir els espais ben definits de cara al nou edifici”


Escrit per: 
M. P. A. / Foto: Andorra Telecom

Tot i la pandèmia, Andorra Telecom tanca el 2020 amb 41 projectes realitzats i 18 milions de beneficis, en preveien 20. Encara el 2021 amb la previsió de posar en marxa una sisena autopista de la comunicació que ha d’enfortir la connectivitat al país i dotar-se d’un nou espai que sigui un pol d’atracció per a ciutadans i turistes. 

Un balanç diferent per a un any complicat?
Com per a tothom el coronavirus ha estat un repte i una oportunitat per portar a la pràctica qüestions per a les quals estàs preparat però que no desitjaries haver de posar en marxa. Hem pogut mostrar la robustesa de les comunicacions. Nosaltres no tenim una estructura de xarxa pròpia d’una població de 77.000 habitants. Seria molt més lleugera. Tenim una xarxa pròpia d’un país i això ens ha permès respondre a la situació. Ens hi ha ajudat molt les autopistes que venien cap a fora, la interconnectivitat entre les parròquies. I això ha estat una prova de foc que hem pogut superar. No podíem fallar de cap manera i estem molt contents amb aquesta resiliència en les telecomunicacions.

Anem a pams, en l’àmbit més social, què destacaria?
Hem posat el nostre gra de sorra de diverses maneres. Quan ens vam tancar a casa tots, a mitjans de març, vam obrir els canals de televisió i va ser una cosa molt agraïda. Després van arribar immediatament les ajudes a empreses. Hem tancat l’any amb 1,6 milions d’euros en descomptes i n’estem molt contents. Gràcies al conveni que vam tancar amb Afers Socials, estem ajudant unes 700 famílies. Seguint amb les famílies, tot i que només sortíem per avaries, amb l’escola vam fer l’excepció amb 33 famílies amb nens en edat escolar que si no hi anàvem no podien fer la teleescola. També vam anar més enllà i vam portar 100.000 mascaretes. Ara tothom en té, però en aquells moments no era tan obvi. Amb la col·laboració de Huawei ho vam poder fer. Ens hi vam bolcar. 

Els beneficis, però, no han anat com esperaven.
Nosaltres som una font d’ingressos per al Govern i en som conscients. Teníem l’objectiu de donar 20 milions d’euros de benefici al Govern. El gener i febrer del 2020 tot estava anant molt bé, però quan va arribar el 15 de març, mare meva, el panorama va canviar radicalment. Sense turistes, tenim uns acords de roaming amb els operadors, no cobrem de cada turista, cobrem una tarifa plana i cada operador fa el que vol. Si no entrava gent, els operadors no estaven disposats a acceptar aquestes tarifes planes, deien que no podia ser. I llavors vam dibuixar diversos escenaris, érem molt pessimistes. Primer vam preveure que el benefici cauria uns 5 milions d’euros. 
L’estiu va ser un brot d’oxigen, especialment pel roaming. Pensem que el consum dels francesos a Andorra de gener a setembre va ser més elevat que l’any anterior i ens va donar un optimisme molt generalitzat. Vam tornar a fer previsions, ja no eren tan pessimistes. Ens vam apretar el cinturó al màxim dels màxims, vam racionalitzar les inversions. Al novembre va tornar el pessimisme, però els mercats financers no han anat tan malament i en comptes de 20 milions, l’hem tancat amb 18 milions. I ha estat una satisfacció molt gran perquè pensàvem perdre’n 5 i han estat 2. El panorama del novembre i desembre no ha estat bo i el gener està sent força dolent a nivell del roaming.

Així que la previsió per al 2021, es podrà complir?
Hem previst 18,9 milions d’euros de benefici. Vam ser una mica agosarats. Vam fer el pressupost a l’octubre sobre la premissa que vindrien turistes. Comencem l’any pitjor del que ens imaginàvem. Si al març començar a enlairar, ens en sortirem. A mesura que les empreses es recuperin se les haurà d’ajudar menys. Hi ha partides que quasi desapareixen i hem de racionalitzar les inversions. Serà un any d’estrènyer-se el cinturó. Els resultats vindran condicionats per l’arribada de turistes. Que la gent vingui a comprar i a esquiar és el millor que pot passar a Andorra Telecom. 

I a nivell intern, com s’han organitzat?
En el nostre cas el teletreball és molt factible, excepte per a les persones que estan a l’agència comercial i els tècnics de camp, uns 50. Els altres 220 treballadors podíem i havíem de fer teletreball i vetllar perquè les persones no se sentissin malament. Vam canviar molts hàbits. Hem instaurat coses que ja es quedaran per sempre. Cada dia abans de començar el treball hi ha una xerrada de 15 o 20 minuts per explicar les coses del dia i el que ha passat el dia anterior; i un cop al mes amb tots els empleats. Això permet que no hi hagi ningú de l’empresa que es quedi sol. El nostre departament de recursos humans feia trucades contínues a tots els treballadors per saber com es trobaven per una qüestió no només purament laboral, sinó anímica.

Vam fer un desplegament per evitar que ningú se sentís malament. Quan ens van permetre tornar a la feina, ho hem fet el 50% per si ens contagiàvem. Vam fer torns. I quan ens han recomanat fer una altra vegada teletreball ho hem fet. Hem procurat que l’empresa es mantingués sana. No hem tingut cap brot, sí gent contagiada, però per sota de la mitjana.

Quant als projectes, alguns s’hauran vist frenats?
Tot i les dificultats ha estat l’any que més projectes hem tancat. Normalment, en un mal any tancàvem 25 projectes i un bon any, 32. El 2020 n’hem tancat 41, una demostració que la màquina no ha parat.
Hem hagut de desprioritzar projectes, això sí. Tots els que feien referència a la digitalització, els havíem de prioritzar. Hem gestionat totes les comandes per telèfon, de manera que el client només recull i se’n va. Hem potenciat tot el que es pot fer amb l’aplicació i la pàgina web. I això anirà a més. Per exemple, hem intentat que els temporers no hagin de venir per donar-se d’alta. Vam llançar una SIM que no és física i per tant la pots telecarregar. L’hàndicap és que només ho suporten un 15-20% de les terminals, el 80% no. Ara, a mesura que les terminals siguin més noves ho podrem fer més en remot.

De cara al 2021-2022, què posaran en marxa?
Andorra Telecom està connectada amb el món a través de cinc autopistes. En tenim tres de  diferents cap a Espanya i dos cap a França. Ara hem acordat amb una empresa filial d’EDF que ens obrin un tercer camí. Així arribarem als sis i creiem que és una xifra que ens dona prou seguretat. És un projecte llarg. Durarà un any i mig. En paral·lel, transformarem les autopistes en superautopistes, de manera que la capacitat de connexió cap a l’estranger sigui significativament més elevada. Ara passem dels 10 gigabits per segon i volem arribar a triplicar-ho. Això ens dona molta robustesa i passi el que passi amb algun dels nostres proveïdors el país no se’n ressentirà. També continuarem treballant molt el tema dels canals digitals. Volem aconseguir que per donar-se d’alta dels nostres serveis es pugui fer totalment digital. Estem treballant per resoldre el que ho impedeix a nivell de routers i suport de SIMs.

I del nou edifici, què me’n diu, serà una prioritat?
Estem treballant perquè quedin molt ben definits tots els espais i farem un concurs d’idees perquè els arquitectes d’Andorra facin propostes per resoldre les necessitats que tenim. L’agència comercial la volem posar a la part del darrere, passar les oficines, volem maximitzar el seu rendiment a nivell de país, no econòmic ni de superfície. A la part de davant, que donarà a Meritxell,  sí que es buscarà un element de caràcter atractiu per als turistes, que tingui activitat cultural, sobretot al cap de setmana. Es vol respectar que tingui espais oberts, tant davant com darrere. S’hi vol afegir alguna altra institució propera a Andorra Telecom, amb caràcter d’innovació. Els pròxims passos són signar i concretar l’acord amb el Comú sobre com ha de quedar l’entorn urbà. Està molt avançat i amb molt bona sintonia. No tenim pressa, no ens volem precipitar. Prioritzem la qualitat i tenir les coses ben definides abans de convocar el concurs.

Jordi Nadal
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic