La vicepresidenta de l’Associació d’Agències de Viatges d’Andorra, Maica Terrones, remarca que calen ajudes per al sector, tenint en compte que no es preveu una reactivació de l’activitat fins al març o l’abril del 2021. Defensa també com a prioritat fer sortir Andorra de les llistes de destinacions no segures i treballar per atraure turisme llunyà.
La Covid ens porta a imaginar que l’activitat a les agències de viatges és zero.
Estem pràcticament aturats. Les agències de viatges emissores estem treballant el mínim. Fem alguna coseta de sortides de proximitat, algun tema de billetatge per a viatges d’empresa que comencen a bellugar-se una mica, i coses esporàdiques. Quant a les agències receptives, no estan aturades però estan treballant de cara a la previsió del 2021, perquè treballen normalment a llarg termini. Amb tot, ara es troben que pel que fa a les reserves per a la temporada d’hivern del 2020 en tenen alguna d’activa però a mesura que s’acosten les dates es van cancel·lant.
El futur es veu negre?
Al principi de la crisi sanitària no ens esperàvem que a dia d’avui ens trobaríem això. La primera previsió era que a l’estiu ja es podria remuntar fins al setembre. Som al setembre i gairebé estem pitjor que estàvem. Però mai hem de perdre l’esperança i cal ser positius.
Estem parlant de la pitjor crisi del sector?
Fa 25 anys que estic en aquest negoci i mai havia viscut una situació com aquesta. Mai a la vida. Vam patir la crisi del 2008, però no té res a veure. Paralitzar les empreses com estan ara, mai. És una situació tan atípica... Les agències hem patit bastants fenòmens, tant naturals com atemptats. El més fort va ser l’atemptat de les Torres Bessones, quan pràcticament es va paralitzar el món i la gent va deixar de viatjar. Va ser una situació força crítica. Però finalment hi ha la resiliència, la gent va assumint la situació.
Com pot passar avui.
Ara hi ha nous protocols per viatjar però abans dels atemptats dels Estats Units viatjar era molt senzill, amb normes de seguretat molt bàsiques. A partir d’aquest atemptat es van establir normes com ara la prohibició dels líquids als avions, controls superexhaustius als aeroports. Va ser un xoc per als viatgers, però avui és una cosa molt normal. Crec que ara estem en un altre període de canvi, i que són canvis que es quedaran.
L’actual crisi fa difícil la viabilitat de les empreses?
Preveiem una reactivació a partir del mes de març o l’abril del 2021, però tant el gener com el febrer seran crítics. És per aquest motiu que demanem al Govern l’ampliació dels ERTOs, perquè si no potser hi haurà agències que no tornaran a obrir portes.
Podrien haver-hi tancaments?
Probablement. Algunes empreses hauran de fer un plantejament. Un dels hàndicaps que tenim és que el personal de les agències, normalment, sol fer temps que treballa a l’empresa. És un sector que tenim manca de professionals amb experiència i és per això que és un percentatge alt que fa temps que hi treballa. Això vol dir que si s’ha d’acomiadar la indemnització serà força elevada. Però si no s’acomiada difícilment es podran assumir les nòmines.
Calen altres mesures a banda d’allargar els ERTOs?
De cara a l’exterior s’ha de fer una campanya molt intensa a través d’Andorra Turisme i el ministeri, que em consta que s’està fent. Però s’ha d’insistir molt més en la seguretat sanitària de la destinació Andorra. Ens han de treure d’aquestes llistes i s’ha de fer més ressò perquè la gent no tingui por de venir i els governs no ens tinguin vetats.
Les campanyes se centren massa en els mercats de proximitat?
Tenint en compte les restriccions de mobilitat amb alguns països, ara no tindria sentit fer campanya en un país llunyà que està totalment tancat. Però de cara a un futur proper, caldria incidir en els països que han començat a obrir l’accés per una situació epidemiològica favorable perquè vinguin a Andorra.
No només del turisme de proximitat vivim.
Al juliol i agost les avingudes estaven plenes. I també Pessons i Tristaina. Aquest era turisme de proximitat, que benvingut sigui perquè ha permès salvar l’estiu. Però el gruix important del turisme a Andorra no és el de proximitat. El que ens deixa el benefici al país és el turista que ve de més lluny, sobretot dels països nòrdics, Regne Unit, Alemanya, Holanda, i en menor mesura Rússia. Aquest client és el que realment deixa un important benefici al país. Pensi que les agències receptives de l’associació justament fan arribar aproximadament el 17% del turisme que entra al país. I des del final del confinament fins ara constatem una caiguda respecte de l’any passat del 90%.
Una bona estratègia per atraure turistes seria fer-los proves de la Covid-19?
No ha quedat clar com es podrien fer aquestes proves. Als que vinguin amb cotxe els paren a la frontera i els fan allà les proves? I els que vinguin amb autobús? S’ha parlat i estaria bé, però de quina forma?
Sembla que ha quedat clar que el Govern no ho finançarà. El sector ho podria assumir?
Potser es podria trobar una fórmula en què contribuís el sector públic i el privat a parts iguals. Assumir-ho tot el sector privat crec que no seria convenient. El sector privat està per fer remuntar i refer el país. Tampoc ha de recaure tota la responsabilitat en el sector privat.
Viatjar a Andorra i trobar part dels establiments tancats també ofereix una imatge depriment. El sector privat hauria de fer un esforç per obrir?
És un factor important. Que el turista vegi que al país hi ha moviment, hi ha vida, la imatge canvia totalment. Alguns clients que han viatjat a les Balears ens diuen que hotels i restaurants tancats donen una imatge pessimista i no gaire agradable. Canvia molt de cara al turista.
La crisi ha fet baixar els preus dels viatges?
Hi ha moltes ofertes. Les destinacions que obren l’accés al turisme estan fent ofertes força interessants per potenciar que la gent torni a viatjar-hi. La gent que no té por i que té la possibilitat de viatjar és un bon moment, fins i tot per gestionar les reserves del 2021 perquè estan donant moltes facilitats i moltes ofertes per a la gent que contracti ara les vacances per al 2021. I això sense cap risc.
Em tornaran els diners si no hi puc anar l’any que ve?
La gent que reservi ara no corre el perill de perdre els diners en cas que no pugui fer el viatge perquè ha canviat la flexibilitat a l’hora de fer les reserves i ara tots els paquets d’agències emissores i receptives tenen una flexibilitat molt alta en cas d’anul·lacions. Es pot reservar per a l’abril o maig del 2021 i fins a una setmana abans es pot cancel·lar sense cap tipus de recàrrec. I mentrestant t’has beneficiat de les condicions que estan aplicant ara quant a descomptes i preus força assequibles.
Ha comentat que els protocols per viatjar han canviat. Què hauré de fer?
Depèn de la destinació, però la majoria demanen PCR tres dies abans de marxar i fan omplir uns formularis de control sanitari i per tenir localitzats els clients en cas d’haver-hi de contactar.
Fa una mica de por viatjar ara...
De cara a Nadal hi ha destinacions on es pot viatjar amb tranquil·litat perquè hem comprovat que les normes de seguretat i protocol s’estan portant molt bé i donen molta seguretat. De llarga distància hi ha Maldives, Kenya, Tanzània i Zanzíbar. Hem tingut gent que ha viatjat i quan ha tornat ens diuen que és només quan han estat allà que han deixat de sentir a parlar de la pandèmia.
Això també és bo per a la salut!
Animo que perdi la por la gent que pot viatjar, perquè també som conscients que hi ha molta gent que s’ha vist afectada per aquesta pandèmia. Però a les agències estem fent esforços molt importants per facilitar que la gent que ho vulgui pugui viatjar, que no tingui por, que tenim totes les mesures de seguretat que hi pugui haver i que mai n’havíem tingut tantes, que les agències estan informades al dia de totes les situacions que es produeixen a cada país –que canvien cada dia– i, a banda, ara tenen l’avantatge que hi ha molts bons preus tant per viatjar durant l’últim període de l’any com de cara al 2021.
Accions per recuperar-se.
Les companyies aèries estan fent moltes ofertes, als receptius dels països els interessa tornar a recuperar el seu client i estan fent ofertes molt interessants. S’ha de veure la part positiva i aprofitar la situació per gaudir de les vacances.