Diari digital d'Andorra Bondia

Maite Mas: “Cal més flexibilitat en concedir finançament per comprar un cotxe”


Escrit per: 
Julià Rodríguez

La presidenta de l’Associació d’Importadors de Vehicles d’Andorra (AIVA), Maite Mas, està satisfeta que la posada en marxa del pla d’ajudes per revifar el sector sigui imminent.  Tot i així, afirma que el pla també ha d’estar lligat amb el finançament i, en aquest sentit, demana a les entitats bancàries que hi hagi “una mica més de flexibilitat a l’hora de concedir aquest finançament per comprar un automòbil”.

¿Quina és la situació del sector de l’automòbil en aquests moments?
La radiografia del sector ja fa un temps que està ben definida arran d’una crisi que va començar a finals del 2007 i principis del 2008. Des d’aquests moments vivim una situació de davallada contínua, tot i que hi ha hagut mesos en què puntualment hi ha hagut una certa recuperació, fet que no vol dir que això signifiqui que el sector s’hagi recuperat. A més, s’ha de dir que no totes les marques estan en la mateixa situació. Es pot afirmar que el sector està en aquests moments en un moment difícil i complicat perquè per una banda és evident que hi ha una crisi econòmica i, per una altra, també hi ha dificultats pel que respecta al finançament, fet que impedeix que s’avanci cap a una recuperació.

¿Quines han estat les conseqüències de tots aquests anys de crisi per al sector?
Els negocis hi són tots, i sortosament no s’ha registrat la baixa de cap marca a causa de la situació que comporta la crisi en la venda d’automòbils, però sí que s’han vist afectades algunes estructures, que abans eren molt més grans i s’han hagut de reduir. Això ha comportat en alguns casos fins i tot la reducció de personal o pel que fa a les inversions previstes o a l’hora de projectar unes infraestructures noves.

¿Seria possible d’alguna manera reduir el nombre de concessionaris que hi ha per fer front també d’aquesta manera a la crisi i reduir costos?
Seria l’ideal que estructures petites que no tenen el volum suficient per poder subsistir es poguessin agrupar, però això no és tan evident perquè no és responsabilitat nostra, sinó de les marques, que haurien d’estar d’acord. S’ha de tenir en compte que les marques volen mantenir la seva individualitat.

Com ha dit, la crisi no afecta igual totes les marques, com veiem en les estadístiques de vendes...
Potser les marques o els concessionaris que tenen uns vehicles de gamma alta no pateixen tant com altres marques, que han vist baixar les seves vendes d’una manera més important. No és que els concessionaris de vehicles de gamma alta no hagin patit aquesta crisi econòmica, però potser no han estat tan perjudicats com ha passat amb les altres.

Però l’any ha començat bé, amb creixement de les vendes al gener i febrer...
Sí, però com he dit abans, el fet que puntualment un mes es puguin recuperar les vendes amb relació a l’any anterior no vol dir que hi hagi realment una recuperació immediata del mercat, sinó que s’ha de veure quina és l’evolució. Als països veïns, per exemple, ja fa molts mesos que les vendes han crescut, però això ha estat també gràcies als plans d’ajudes que han posat en marxa els governs. Com dic, per veure si realment hi ha una recuperació s’ha de veure l’evolució de com a mínim uns quants mesos.

Finalment, sembla que molt aviat es donarà a conèixer el pla d’ajudes del Govern...
El Govern està preparant unes ajudes per incentivar la venda de vehicles eficients i que contaminin menys, i també perquè es puguin desballestar els vehicles amb més antiguitat del parc automobilístic, és a dir els que tinguin més d’un nombre concret d’anys. Crec que aquesta iniciativa s’ha de lligar amb la part financera, que com ja he esmentat abans també és important.

Vostè va dir que s’havia d’haver fet abans aquest pla perquè la crisi afecta el sector des de fa molt de temps...
És clar que s’havia d’haver fet abans aquest pla perquè en tots aquests anys de crisi, per exemple a Espanya, s’han establert uns plans d’ajuda i això ha tingut un resultat positiu en el sector. De totes maneres, si el pla arriba ara, doncs benvingut sigui. Crec que s’ha d’incentivar la venda de vehicles eficients, tal com vol fer el Govern, és a dir que estiguin dins d’uns valors d’emissió de CO2 determinats. Bàsicament el que ens han avançat des del Govern és que es tracta d’incentivar la venda de vehicles, però no gaire més de moment.
S’haurà de veure si el pla és efectiu perquè, com dic, s’ha de lligar a una ajuda al finançament perquè això s’aconsegueixi i, en aquest sentit, hi ha d’haver una participació entre tres parts: els concessionaris, el Govern i les entitats bancàries.

¿Fins a quin punt la manca de finançament està frenant les vendes de vehicles?
Un dels factors que impedeixen la venda és moltes vegades la manca de finançament per a l’adquisició dels vehicles, que els clients no poden aconseguir. I és que alguns concessionaris faciliten el seu propi finançament, però d’altres depenen exclusivament de les entitats bancàries, que hem vist que en els últims anys cada vegada han estat més exigents i restrictives a l’hora d’aprovar un crèdit. Del que es tractaria és que hi ha­gués una mica més de flexibilitat a l’hora de concedir aquest finançament per comprar un automòbil.

¿Hi ha confiança en el sector que aquest pla d’ajudes significarà una revifada?
Al pressupost del Govern per a aquest any estan previstos 750.000 euros per a aquestes ajudes i esperem que tota aquesta quantitat es pugui destinar íntegrament a facilitar operacions de venda de vehicles. Creiem que això pot servir per reactivar d’alguna manera el sector. Malgrat que la quantitat inicial que s’havia fixat era d’un milió d’euros, sempre seran millors aquests 750.000 euros que no fer res i esperem que enguany es faci una primera iniciativa d’aquest tipus però que pugui tenir continuïtat en els pròxims anys si realment funciona, com es fa en altres països, en què els plans d’ajuda es van renovant anualment.

¿Cal renovar realment el parc automobilístic al nostre país?
Hi ha una part del parc automobilístic que és vella i que necessita una renovació i per això és un dels aspectes que s’inclouen en aquest pla d’ajudes que es vol posar en marxa. Tot i així, si es compara amb altres països, no sabria dir si el nostre parc automobilístic és més vell o no, però és clar que també hi cal fer una renovació.

¿A la pràctica, com es materialitzaran aquestes ajudes per a la compra de vehicles?
Seran unes ajudes directes per a la compra de vehicles que siguin poc contaminants o amb una antiguitat determinada, que encara no s’ha fixat exactament, perquè es puguin desballestar.  Suposo que la quantitat que finalment aporti el Govern per cada vehicle que es vengui serà similar a la que aportin els mateixos concessionaris. En aquest sentit, s’ha de deixar clar que l’esforç és conjunt i no només del Govern, ja que els concessionaris hi contribuiran en la mateixa proporció.

¿Es podria demanar també algun tipus d’incentiu fiscal per al sector?
Crec que de moment és més important que hi hagi ajudes directes, tal com es preveu. Pel que fa als impostos, no ens podem queixar perquè el nostre sector ha passat de pagar més del 8,4% amb l’anterior impost a un 4,5%. En aquest sentit hem sortit beneficiats de la posada en funcionament de l’IGI, per això creiem que l’ideal és que hi hagi ajudes directes per incentivar les vendes.

El sector s’ha queixat també que amb l’última modificació de la regulació que permet entrar al país vehicles amb més antiguitat...
L’explicació del Govern és que es tracta d’una exigència dels països veïns, sobretot per la part espanyola, pel que fa a les taxes impositives. D’aquesta manera, s’ha volgut avançar cap a l’homogeneïtzació de la normativa europea respecte als béns usats. Això comporta que es poden importar lliurement vehicles de més de tres anys, però aquí ja no es pot reclamar cap canvi.

¿Els comuns també podrien ajudar d’alguna manera el sector?
Pel que fa als comuns, només podem dir que en alguns casos els concessionaris han de suportar uns impostos de radicació que no reflecteixen el que avui dia guanyen i han de suportar unes taxes que són massa elevades.

 

“L’afluència a la Fira de l’automòbil ha estat cada cop més baixa i aquesta és una raó per no fer-la”

Una decisió ja presa pel sector és que no se celebrarà la Fira de l’automòbil. ¿Per què?
Aquesta decisió que hem pres és conseqüència de la crisi econòmica que hi ha, perquè evidentment dues fires suposen doble despesa i, a més, darrerament hem vist que l’afluència de públic a aquesta fira de l’AIVA ha estat cada vegada més baixa. Per això de moment hem pres aquesta decisió per enguany, tot i que no es descarta que en el futur es pugui continuar organitzant de nou.

¿La intenció és mantenir només la d’Andorra la Vella?
S’ha de tenir en compte que les condicions no són les mateixes en totes dues fires i l’afluència de públic també és molt més gran en el cas de la Fira d’Andorra la Vella, tot i que l’espai no és el que voldríem. Si hem de valorar les condicions i el nombre de visitants, la d’Andorra la Vella és més interessant per al nostre sector.

¿En aquestes fires es tanquen operacions de venda o és més aviat com un aparador per mostrar les novetats de cada any?
Crec que la presència en les fires serveix per a les dues coses. Habitualment en una fira es mostren les darreres novetats i el públic té la possibilitat de poder gaudir de totes elles, i de totes les marques, en un mateix recinte. I a més, s’ofereixen també uns descomptes puntuals que fan més atractiva la venda per als clients.

Es parla molt dels vehicles elèctrics però a l’hora de la veritat sembla que de moment molt poca gent els compra...
Crec que totes les marques volen posar en marxa projectes de vehicles elèctrics, però penso que en el cas concret d’Andorra encara hi ha d’haver una evolució dels vehicles perquè realment siguin atractius. Ara per ara l’autonomia d’aquests vehicles està restringida i només serveixen per a l’interior del país. A més, tampoc no hi ha encara prou llocs de recàrrega. Per aquesta raó per ara els únics vehicles ecològics que funcionen i són factibles al país són els híbrids, és a dir, que fan servir l’electricitat i el combustible habitual. A banda, l’orografia especial d’Andorra també va en contra dels vehicles elèctrics.

¿Hi ha intrusisme al sector de l’automòbil?
Hi ha intrusisme com en tots els sectors de l’economia, i es dóna més en unes marques que en d’altres.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte