Diari digital d'Andorra Bondia

Marta Rotés: “Som uns privilegiats perquè podem oferir molt més que altres destinacions”


Escrit per: 
M. F.

La temporada ha arrencat amb nevades importants que han fet que els primers resultats portin un cert optimisme. La directora d’Ski Andorra destaca que el país pot oferir molt més que altres destinacions, cosa que el fa molt atractiu. Remarca que l’acord amb Andorra Turisme pot servir per fer més accions i consolidar mercats que Ski Andorra havia iniciat, com el brasiler. També valora la col·laboració amb Ocupació i l’augment de treballadors del país.

La temporada ha començat amb bon peu, ¿quines expectatives teniu?
Les expectatives semblen bones perquè hem tingut la neu quan és millor, a mitjan novembre, quan és freda i dóna una base ferma per a la resta de la temporada. A més, quan la gent veu aquestes nevades també s’anima més a venir. Quan és un any de poca neu la gent s’ho pensa més a l’hora de fer la despesa. En canvi, quan hi ha molta neu acaben venint. Cal pensar que a casa nostra hi ha molt ambient de neu.

La dificultat és que cal competir amb més destinacions… ¿Què pot oferir Andorra que no tinguin altres destinacions?
Crec que som uns privilegiats perquè podem oferir molt més que altres destinacions. Tenim tot un país al voltant de les estacions d’esquí. La nostra gran diferència, per tant, són totes les activitats al voltant de les pistes, tota la complementarietat de la neu amb la cultura, amb el shopping, amb el wellness....

L’oferta que tenim ¿és suficient o caldria potenciar-la més?
És molt àmplia: tens museus (que són únics), la gastronomia, tota l’oferta cultural… 

Aquest estiu es va signar el conveni entre Andorra Turisme i Ski Andorra, ¿què suposa?
Va ser un acord de col·laboració en tota la part de promoció que fins ara portava Ski Andorra. Nosaltres quan hem sortit fora no hem fet mai promoció només d’esquí, sinó de país; estàvem, per exemple, venent tota aquesta complementarietat de què parlava. Per això vam pensar que seria positiu que ens ajudessin des d’Andorra Turisme, amb totes les despeses que això suposava. Vam fer una avaluació de tot el que fèiem nosaltres des d’Ski Andorra, tant de fires, com de presentacions, promocions per a agències de viatges… i vam arribar a uns acords de col·laboració, d’ajuda, en què ells suporten les dues terceres parts i nosaltres una tercera part del pressupost global que es posa per a aquest tipus de promoció. Ara anem junt sota la marca d’Andorra Turisme. Nosaltres, a més, fem promoció de la seva pàgina web www.visitandorra.com i sobretot donant més importància a les marques Vallnord i Grandvalira.

 

¿Quins són els objectius d’aquest acord?
Unificar sinergies i, si el pressupost és més alt, arribar més lluny perquè nosaltres tenim el pressupost que és el que era (bastant alt) i amb Andorra Turisme encara ho pot ser més i, per tant, es poden fer més accions o més importants, que tinguin un cost més alt i els resultats haurien de ser millor. Nosaltres aportem el nostre saber fer fruit de l’experiència que hem anat adquirint i ells el seu i també recursos en comú. Per tant, per un cantó optimitzem despeses i de l’altre tenim més pressupost per arribar a més llocs.

S’ha parlat de treballar en nous mercats com el Brasil i incidir més en altres com el rus, ¿com valoreu vosaltres aquesta línia de treball?
Aquests mercats que esmentes són els que vam iniciar des d’Ski Andorra. El turisme anglès fa molts anys que l’estem impulsant i a Brasil també hi vam anar fa tres o quatre anys, però amb uns pressupostos que de vegades no són gaire elevats. La primera vegada que es va anar a Rússia, fa molts anys, hi vam anar sota el paraigua d’Ski Andorra i al cap d’un any hi va anar el ministeri de Turisme.  Crec que de vegades som els impulsors d’aquest món que coneixem molt i iniciem la feina tot i que després potser no tenim prou mitjans per seguir-la. Perquè anar a una fira és important però després cal molta més feina. I si disposes de molt més pressupost pots continuar-la i és molt més efectiva. És el que estem fent ara amb el mercat rus.
Evidentment, si es posen més mitjans es podran fer més coses. És bo que nosaltres iniciem la feina i si veiem que hi ha possibilitats s’hi posi Andorra Turisme, que aglutina la resta de sectors i no només l’esquí, perquè si, per exemple, un brasiler ve aquí no vindrà exclusivament per esquiar. A més els agrada moltíssim el país i els costa el mateix que anar, per exemple, als Estats Units. A més hi ha la complementarietat d’activitats que fa que vinguin i la resta del país se’n beneficia. Per tant, hi ha d’apostar tothom.

Els nous mercats, però necessiten d’una feina perllongada…
Sí, caldrà temps i recursos perquè nosaltres tenim allà uns operadors turístics que estan fent la feina i és un canal que és molt més directe. Tanmateix, has d’anar fent presentacions, fer que aquesta gent vingui aquí, aconseguir que es parli del país, contactar amb periodistes… Es necessiten uns recursos perquè sigui efectiu.

A més amb el handicap que has de competir amb moltíssimes més destinacions…
Sí, però nosaltres com a país som molt atractius perquè no competim només amb una estació d’esquí sinó que vénen aquí i en un espai molt reduït de quilòmetres troben moltes coses… A més tenim l’avantatge de la proximitat amb Barcelona, molts dels que ens vénen a veure fan el combinat Barcelona-Andorra. És fàcil que vinguin fins a Barcelona, que s’hi estiguin una o dues nits i vénen a Andorra i esquien i tenen a més tota l’oferta. Això no ho trobaran en altres llocs.

Tota aquesta feina d’obrir-se a nous mercats s’ha de conjugar amb la consolidació i la feina en aquells en què Andorra ja està present. ¿A Anglaterra, quines expectatives teniu aquest any?
Pel que ens han dit els operadors turístics, sembla que estan venent una mica més que l’any passat. Tampoc en vindran gaires més perquè ells agafen unes places en els avions i la xifra que estan venent és aquesta. Però estem fent també accions amb les pistes indoor a Anglaterra i ens han dit que hi ha molta més animació dels clients, sobretot demanant per Andorra. Es va perdre client anglès en part per la crisi i també perquè alguns van apostar per estacions de Bulgària o altres països i ara s’han adonat que són estacions que no els poden oferir tant com les d’Andorra i estan tornant. Ens estem estabilitzant en aquest mercat, és a dir, que no estem baixant. Potser és difícil fer-los venir, però una vegada ens coneixen el grau de satisfacció és molt alt i de fidelització també. És a dir, quan un anglès ve no ho fa una sola vegada i el mateix passa per exemple amb els russos. És a dir, quan vénen els agrada el que troben i això de vegades és més important que no pas que vinguin molts però no tornin.

¿Creieu que la gent és prou conscient de la importància de l’atenció a aquests turistes?
Això és importantíssim. Tu estàs fent unes inversions molt importants a pistes perquè aquell turista estigui en unes pistes molt ben preparades però si l’atenció a l’hotel o a un restaurant no és bona, la percepció que tindrà d’Andorra serà dolenta encara que s’hagi trobat unes bones pistes, o al revés. El conjunt de l’oferta ha de ser correcta. Nosaltres som molt crítics però en principi els de fora puntuen millor la nostra oferta que nosaltres. Estem vivint del turisme i el client l’hauríem de tractar bé, hauríem de ser ambaixadors del nostre país. 

Heu tornat a col·laborar amb el Servei d’Ocupació ¿això ha servit perquè s’hagin fet algunes contractacions?
Fa temps que col·laborem amb ells, hi ha una bona entesa i nosaltres els fem les peticions molt d’hora. De fet, quan acabem una temporada ja els diem quines seran les necessitats per a la propera. De totes maneres, des de fa dos o tres anys s’està agafant moltíssim personal del país i s’ha invertit la tendència. Si abans hi havia un 65%-70% de personal de fora, ara és al revés, hi ha un 65% del país per un 35%-40% de fora. Anem incorporant cada vegada més gent del país però de vegades no tenen la formació suficient per a alguns llocs de treball.
Aquest any hem fet la formació d’agent d’explotació que ha tingut èxit, perquè s’hi van inscriure més de 100 persones. Malauradament no es poden agafar tots però se n’han contractat bastants i si bé abans una persona del país començava i a mitja temporada ho deixava perquè no li agradava, ara, acaben tots. La llàstima és que nosaltres podem agafar el personal de novembre o desembre i fins a l’abril i es tornen a quedar sense feina a l’abril. És per això que també s’agafava gent de fora, d’altres continent, perquè els anava bé, i a més és gent amb titulació, i que treballaven aquí i als seus països. Al país? Doncs ara també hi ha persones a les quals els surt a compte perquè malauradament hi ha gent sense feina. S’està agafant força gent del país sobretot per a taquilles, restauració...

També caldria que poguessin rebre una formació específica...
La primera formació que nosaltres fem és la d’agent d’explotació, que és la que et dóna accés, i una vegada ets dins ja pots fer formacions més específiques, com per exemple de conductor de telesquí. Necessites un temps d’experiència i pots anar fent formacions superiors. Nosaltres incitem que la gent es formi i ja hi ha qui comença a formar-se.

¿Quin impacte ha tingut la crisi, en això?
Crec que la gent veu que és una cosa bastant fixa, dins l’estacionalitat, i si a més a més pots tenir una altra feina en què t’agafin a l’estiu, pots anar fent. La llàstima és aquesta estacionalitat ja que hi ha persones que treballen molt bé però a l’abril els has de dir que han de plegar, perquè el personal fix és molt inferior al temporer.

Tot i que les estacions també fomenten cada vegada més les ofertes d’estiu...
Sí, està agafant més pes, hi ha més ginys i restaurants oberts però tot i així és un mínim que queda cobert, sovint, pel personal fix de l’estació.

Hi ha una aposta clara, precisament, per l’estiu...
Ho intentem per optimitzar també tota la despesa que suporta una estació d’esquí, que és molt gran, i poder tenir obert també a l’estiu i donar servei. La bicicleta de muntanya està experimentat un increment molt important a les dues valls i Andorra es comença a conèixer també a fora per l’estiu, per aquesta oferta de bicicleta... Les estacions tenen moltes activitats d’estiu i la llàstima és que moltes no són prou conegudes. Jo crec que un 70% de la gent la percepció que té d’Andorra és de botigues i no tenen tan present que tenim una muntanya amb tot un seguit de camins, de llacs i d’activitats que s’hi poden fer, a banda de tota l’oferta complementària. Andorra a l’estiu encara és la gran desconeguda. 

També s’està fent un esforç molt important per atraure grans esdeveniments...
Això ens situa, ens posiciona en el mapa. Totes les competicions són importants per posicionar-nos a nivell internacional. 

D’altra banda, aquests dies es parla de l’IGI de les estacions, ¿com quedaria? i ¿permetrà que torni Saetde a Ski Andorra?
Sembla que hi ha la intenció de fer un IGI reduït si més no per a la part de remuntadors, d’explotació.  I pel que fa a Saetde, jo crec que està tot lligat, considero que si això arriba a una solució, tornarà a l’associació.

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte