Diari digital d'Andorra Bondia

Miquel Àngel Quiñones: “Les notes d’Interior ajudaran a aplicar la llei de la seguretat en el treball”


Escrit per: 
Julià Rodríguez

El director de Principat Qualipreven, Miquel Àngel Quiñones, valora molt positivament les reunions mantingudes pels membres del sector amb el ministeri de Justícia i Interior per aclarir conceptes en l’aplicació de la Llei de la seguretat i la salut en el treball. “Ja no és necessari que cadascú tingui una interpretació diferent, sinó que amb aquestes notes tècniques podem anar tots a l’una en l’aplicació de la llei”, va explicar Quiñones.

¿Què us van semblar les directrius que ha elaborat el ministeri de Justícia i Interior per millorar l’aplicació de la Llei de la seguretat i la salut en el treball?
La llei és de difícil aplicació, tot i que és molt positiva perquè contribueix a reduir els riscos en les empreses. El que s’ha fet des del Govern és molt positiu perquè és per ajudar-nos amb unes recomanacions tècniques sobre l’aplicació de la llei en determinats aspectes, per exemple, en empreses petites que tinguin riscos molt baixos, o com organitzar les formacions o fer la vigilància de la salut dels treballadors.

¿Què és el que es facilita ara amb aquestes directrius?
El que s’ha fet és marcar una pauta de treball i el que es guanya és que amb una llei de difícil aplicació en què ens hem trobat  un munt de dubtes, ara estan quedant una mica clarificats. Ja no és necessari que cadascú tingui una interpretació diferent, ja que amb totes aquestes notes tècniques s’ajuda totes les empreses de prevenció del país a anar a l’una, a anar pel mateix camí. Això és molt positiu perquè per molt que la llei sigui similar a la dels països veïns, evidentment s’ha d’adaptar a la idiosincràsia d’Andorra i, per tant, no podem importar d’Espanya aspectes per aplicar-los aquí. El que hem de fer és funcionar tots a l’una, i tirar cap endavant.

O sigui, que aquestes notes tècniques són facilitadores de l’aplicació de la llei...
Ajudaran. El fet d’haver disposat de quatre anys per poder implantar la llei tranquil·lament és molt bo perquè permet marcar-te unes pautes de treball. S’ha de tenir en compte que hi ha molts sectors econòmics i es va fent camí de mica en mica. Penso que si s’han fet ara aquestes notes és perquè a partir del mes d’abril el compliment de la llei ha de ser al cent per cent i per tant s’han clarificat les coses.

¿Com està en aquests moments l’aplicació de la Llei de la seguretat i la salut en el treball?
A poc a poc totes les empreses estan demanant informació per complir en aquest àmbit. Però des d’una empresa de prevenció no tenim aquestes dades perquè tens un mercat i no pots saber el grau d’implantació que hi ha. Crec que no hi ha hagut reticències per part de les empreses a l’hora d’aplicar la llei, sinó que potser el que hi ha hagut ha estat manca d’informació perquè realment ens hem trobat en algun lloc, per exemple, que s’ha confós amb una assegurança.
Al final, el missatge ha d’arribar a les persones que han d’aplicar qualsevol llei i a vegades no tenim la capacitat suficient per assimilar tants reglaments i lleis. Però de totes formes la implantació, fins ara, és molt bona i molt positiva. Cada vegada hi ha més trucades d’empreses interessades a tenir informació sobre el que han de fer. El Govern, en aquest sentit, ha fet molta tasca informativa, igual que altres entitats com la Cambra de Comerç o la Confederació Empresarial, que han informat els seus associats.

Pel que fa a l’obligatorietat dels exàmens mèdics als treballadors, el termini per als quals acaba el 21 d’abril, ¿s’està anant a bon ritme?
En aquesta data entra en vigor al cent per cent la llei. En aquest sentit, les empreses també estan fent els exàmens i no parem. L’objectiu és la millora contínua perquè el que es pretén és millorar les condicions de treball de la persona a la seva activitat laboral. Pel que sabem, hi ha moviment i les empreses s’estan posant al dia.

¿Creu que hi ha conscienciació suficient en el teixit empresarial que invertir en seguretat convé perquè només pot representar avantatges per a les empreses?
Nosaltres vam ser una de les primeres que van treballar a Andorra en l’àmbit de la prevenció, i ja fa dotze anys. Per exemple, el primer sector que va implantar el control i seguiment dels riscos laborals va ser el de la construcció i al principi hi havia moltes mancances, i es pot afirmar que s’ha passat de l’època prehistòrica a la contemporània. Abans sí que es feien coses, però de manera molt limitada.

¿No ha faltat informació sobre l’aplicació de la llei?
Des del ministeri sempre s’ha informat i recordo que es van fer jornades amb aquesta finalitat. Es tracta d’un procés i no es pot demanar que una setmana després que hagi sortit la llei la gent ja sàpiga de què va. La situació actual és que totes les empreses saben que s’han de posar al dia en aquesta matèria i es pot fer qualsevol consulta a través del servei d’Inspecció de Treball.

¿Ha estat un problema en l’aplicació de la llei el fet que no s’hagin fet tots els reglaments que s’hi contemplen?
Encara s’està treballant en aquest tema. Crec que fins ara se n’han aprovat cinc i suposo que, a poc a poc, s’aniran elaborant. El fet és que ja disposem d’una bona reglamentació per aplicar en el camp de la seguretat laboral. Això no significa que hi hagi també altres regulacions en què trobem aspectes que es poden aplicar en el terreny de la prevenció, com per exemple la llei de qualitat i seguretat industrial. Suposo que en breu sortiran més reglaments, tot i que no tinc més informació respecte d’això.

¿Els requisits a partir d’ara seran menors d’alguna manera per a les petites empreses?
La llei s’ha d’aplicar igual independentment de si una empresa és petita o gran. Per exemple, una empresa de dos treballadors que es dediqui a una activitat amb un risc molt greu tindrà la mateixa probabilitat de tenir un accident que una altra en què treballin quinze persones. Per tant, el criteri d’aplicació de la llei ha de ser el mateix. Crec, però, que des dels serveis de prevenció s’ha d’ajudar una mica les empreses petites que tenen uns recursos limitats perquè puguin implantar d’igual manera la llei que una empresa gran. El grau d’exigència ha de ser el mateix.

¿El cost econòmic de l’aplicació de la llei en una situació de crisi com l’actual és el que més frena les empreses a l’hora de posar-se al dia en aquesta matèria?
La situació econòmica no hi ajuda. D’aquesta manera, el que intentem és ajustar els preus tant com podem perquè l’estat actual de la crisi no hi ajuda. No es pot fer una mala prevenció perquè hi hagi crisi econòmica, sinó que el que intentem és ajustar-nos a les necessitats dels clients i als recursos de què disposen. Hem de donar la mateixa qualitat, i d’acord amb els recursos que les empreses tenen per destinar a aquest àmbit.

¿Està garantida una formació homogènia a tots els treballadors independentment del servei de prevenció aliè que l’hagi impartit perquè no s’hagin de tornar a formar si canvien d’empresa?
Si una persona canvia d’empresa però no canvia de sector, i continua fent la mateixa activitat, si ja ha fet una formació adequada li ha de continuar servint. Si hi ha riscos nous, se l’ha de formar de nou en aquests però no en la resta, si no és que s’opta per fer també jornades formatives de conscienciació en algun element de seguretat. Es tracta de tornar a insistir en com s’han de fer les coses. De totes maneres, com ja he dit, es tracta d’insistir en la millora contínua. I si en un mateix centre de treball coincideixen treballadors de diverses empreses, aleshores hi ha d’haver coordinació, és a dir, informació mútua dels riscos.

¿Creu que és la llei la que ha contribuït en gran mesura que hi hagi menys accidents laborals o hi ha influït més la baixada de treballadors?
Jo no tinc les dades dels accidents d’Andorra. El que sí que puc dir és que a les empreses que nosaltres assessorem sí que hem detectat que s’ha reduït la sinistralitat. Això és veritat, però no tinc dades sobre la sinistralitat al país. Si hi ha hagut una baixada en la sinistralitat, un factor molt important perquè això s’hagi aconseguit és que les empreses estan treballant cada vegada més en l’àmbit de la seguretat. Això vol dir que la llei funciona.

“Amb l’associació volem evitar que el sector pugui ser un element de confusió en l’aplicació de la llei”

¿Com es troba la constitució d’una associació per part dels serveis de prevenció aliens (SPA) que funcionen al país?
Ara estem acabant de preparar els estatuts per iniciar els tràmits d’inscriure l’associació al registre i donar-la d’alta, amb la qual cosa es podria constituir ja de manera oficial d’aquí un mes aproximadament. A partir d’aquí començarem a treballar els associats en diverses idees que estan sobre la taula i que volem posar en pràctica. En primer lloc s’ha de dir que estem pràcticament totes les empreses del sector com a membres de l’associació. El que volem és tenir un vincle amb l’administració per intentar sobretot millorar la seguretat laboral en el país, que és l’objectiu principal.

De fet, encara no s’ha constituït l’associació però ja us heu convertit en un interlocutor del Govern perquè heu fet diverses reunions amb el ministeri de Justícia i Interior per parlar sobre l’aplicació de la llei.
Ha estat una casualitat, aquesta coincidència entre la formació de l’associació i les reunions mantingudes amb el Govern. Al final aquestes reunions han estat molt positives perquè tots els dubtes que teníem pel que fa a l’aplicació de la llei s’han aclarit, i així podrem anar tots pel mateix camí sense que cadascú interpreti la norma d’una manera diferent.

¿Hi ha nous contactes previstos amb el ministeri de Justícia i Interior a part dels que recentment heu mantingut?
Ara, de moment no hi ha prevista cap nova reunió amb el ministeri. Però el que sí que esperem des de l’associació és que en un futur puguem mantenir contactes periòdics amb els organismes de l’administració, si així és necessari. Al cap i a la fi nosaltres hi som per ajudar a la implantació de la llei.

¿Ha estat complicat que tots arribessin a veure clara la necessitat d’una associació d’aquest tipus?
Ha estat molt fàcil perquè hi ha hagut unanimitat de tothom per posar en marxa l’associació, perquè així tenim una força. El que volem sobretot és evitar que el nostre sector es pugui convertir en un element de confusió de cara a la implantació de la llei. Per això crec que és bo que existeixi una associació i que tothom s’hi hagi volgut integrar. D’aquesta manera també es podran canalitzar les idees que tinguin els diferents membres del sector. I és que no és el mateix fer propostes des d’una sola empresa que des d’una associació que agrupi a tothom. Quan ens constituïm oficialment com a associació, els membres podran expressar les seves inquietuds i determinarem les actuacions que portarem
a terme.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic