Diari digital d'Andorra Bondia
La presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra.
La presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra.

Sònia Yebra: “Ara mateix el comerç està sobredimensionat per la població que tenim”


Escrit per: 
Meritxell Prat / Foto: BonDia

La presidenta de The Shopping Mile parla de la delicada situació que viu el comerç en plena crisi sanitària. Amb la major part de les botigues tancades i sense ingressos, augura ERTOs, acomiadaments i tancaments, alhora que els preocupa la incertesa en la reobertura.

Com estan vivint la situació d’emergència sanitària els comerços de l’eix centra?

Estem molt preocupats i amb unes perspectives molt poc positives. La situació està sent difícil, portem 6 setmanes i les perspectives no són bones. Hi ha moltes empreses que patiran, moltes tancaran, en altres es faran acomiadaments encara que puguem fer ERTO, però al final el que està clar és que ara mateix Andorra, el comerç està sobredimensionat per la població que tenim i tampoc tenim clar què passarà en el futur amb els turistes.

Diu que serà molt complicat i que segurament tancaran comerços i hi haurà acomiadaments. Tenen alguna previsió?

No ho hem calculat perquè és impossible, la particularitat de cada empresa se la sap ell mateix i això és molt difícil de valorar, però sí que és cert que la situació és complicada, s’acaba el mes i hem de fer front a les nòmines. Al maig han de poder començar els ERTOs, però també en pagarem una part, hem de veure l’activitat quan es reiniciï com es reinicia, perquè aquest és l’altre tema totalment incert, que és quan començarà la reactivació econòmica, perquè una cosa és la reactivació a nivell intern i l’altra els turistes. Nosaltres, el que és eix central, depenem molt més del turista que no pas altres zones comercials del país i això és quelcom que desconeixem totalment, perquè depenem de l’evolució de la crisi sanitària als països veïns i de l’evolució dels seu desconfinament, de la seva economia, de la seva possibilitat de despesa, tantes coses que realment serà molt complicat.

El comerç és un dels sectors que més crèdits tous han demanat. Hauran sigut d’ajuda?

Hoteleria, restauració i comerç són els més relacionats amb el turisme i seran els més afectats. El crèdit tou et serveix per tirar endavant a curt termini, però l’has de tornar. Però si la teva activitat no es reprèn, com tornarem aquest crèdit? Si no tenim ingressos o són molt petits, està clar que el retorn d’aquest crèdit serà molt complex i possiblement s’allargui en el temps. Pensem que els terminis de retorn són molt curts vista la situació econòmica que es preveu.

Els ERTOs arriben massa tard?

Sí, a més vam demanar que es poguessin fer efectius a l’1 d’abril i efectivament arriben massa tard. Per les empreses arriba massa tard, perquè aquest abril hem de fer front al 100% de les nòmines i per una empresa això és un desemborsament molt important i més en una situació sense ingressos. Crec que molta gent no s’ha fet a la idea que les empreses tenen ingressos zero i que estem fent front a pagaments que en realitat no tenim capacitat per fer-los, perquè també hem de pagar proveïdors, no són només les nòmines. Cal fer front als compromisos adquirits.

Han començat a mirar els requeriments que hauran de complir per fer els ERTO i els papers que caldrà presentar?

Realment la llei no especifica massa, és molt genèrica i és complicat perquè no diu específicament el tipus de documentació ni com l’has de presentar. I aquest és el problema. Perquè l’ERTO sigui efectiu l’1 de maig, la documentació s’hauria de presentar com a molt el 30 d’abril i encara no tenim els formularis, per la qual cosa haurem d’anar tots a corre-cuita a l’últim moment. I espero que tinguem temps... esperem que demà els formularis estiguin disponibles per començar a buscar la informació i emplenar el formulari.

Es faran a tot el comerç?

Sí, tot el que està tancat i una part dels que fan guàrdies o permanències. Potser en aquest cas no a tota la plantilla, però tampoc tenen ingressos per aguantar. En canvi, altres sectors com les farmàcies, em consta que amb els horaris que han d’estar oberts necessiten tota la plantilla. Hi ha casos concrets. Però el que està tancat és el 95% del comerç i s’acollirà al tema dels ERTOs i amb la previsió d’obertures anirem veient com es va incorporant la gent als punts de venda.

El fet que durant el primer mes de tancament estigués activa la venda en línia de fora del país i aquí no es permetés, ha perjudicat?

A veure, crec que el perjudici no ha sigut tan a nivell econòmic, que és difícil de valorar i segur que hi ha una part, però potser ha sigut també pel tema dels hàbits i d’imatge. Al final la gent del país ha estat comprant a plataformes i webs de fora i això ha perjudicat. La gent s’habitua a visitar webs i plataformes que no són andorranes i és un tema que hem d’assumir i això serà més difícil de canviar. Hi ha una part econòmica, però la part més complexa a mitjà termini és l’hàbit de compra.

Ara ja està disponible.  El comerç estava preparant per fer front a la venda ‘online’?

L’avantatge de l’empresari andorrà és que sempre s’ha adaptat a les situacions, som empresaris que realment som capaços de lluitar contra aquestes adversitats. Em consta que moltes botigues petites estan fent venda online, les gran també per tant hi ha capacitat d’adaptar-se a la situació. Cadascú a la seva manera, potser no és la perfecta, però com a mínim s’ha pogut donar servei als clients i intentar que la gent estigués contenta i facilitar-los els productes que necessiten.

El comerç electrònic sempre ha sigut una reivindicació des de la patronal.

Sí, però sobretot per la venda online fora del país. Dins del país tenim sistemes que ens permeten el pagament i les fórmules són més fàcils. El tema és la venda fora, que requereix burocràcia, paperassa, això no ha avançat i és un tema que està pendent i sobre la taula.

La situació ha portat ha haver d’afrontar temes que potser fins ara s’havien deixat més de banda.

Sí, potser hi ha coses que no es creien prioritàries i ara ha canviat, com els hàbits de compra i fins i tot la prioritat del consumidor canviarà. Quan puguin sortir de casa potser les seves eleccions seran diferents. També els punts de venda canviaran, l’aforament, les normes d’higiene de seguretat, tot canviarà. Vaig llegir un article que ho comparava amb l’11-S, que va canviar la forma de viatjar i les normes i ara serà una mica el mateix.

Anant a casos concrets i pensant en la reobertura. Les botigues de roba, per exemple. Si s’utilitzen els emprovadors s’hauran de desinfectar i la roba que fem servir per provar, què fem després? Pot ser un problema?

Són coses que desconeixem i hem de gestionar. Més que un problema, és que no tenim certeses. Quant de temps pot estar el virus a la roba? Una opció pot ser fer un espai de quarantena per la roba que la gent es prova i deixem el producte durant un dia apartat i al cap de 24 hores el tornem a posar a la venda. Però tampoc estem segurs que funcioni. A Itàlia sembla que treballen amb màquines per desinfectar la roba, però no serà d’avui per demà. Hi ha màquines per ulleres, eines de perruqueria o manicura, hi ha màquines d’ozó que desinfecten, però per la roba no estava pensat. El problema més que quan podrem obrir és com. En el cas de les botigues de roba, per exemple, si no podem vendre el producte perquè no hi ha certa seguretat de cara al client, què passarà? No els podem dir que comprin sense provar.

I amb les devolucions com es fa? Perquè ara mateix la venda per internet està oberta a tots els sectors. Si compro roba i sabates i les he de tornar, què passa?

Es torna i s’ha de deixar en quarantena. Tot i que el temps que triga a tornar, ja pràcticament és la quarantena. Però a mitjà termini no sabem què passarà, de moment es fa així. De moment és l’única eina que tenim per poder-ho fer. De fet és el que estan fent els online a nivell internacional.

Són situacions que fins ara ni tan sols hi pensàvem.

És que és normal. Jo tinc botiga de roba i el primer que vaig pensar és això. I vaig pensar de posar una barra i que la gent ho vegi. De fet, ha de ser molt transparent perquè la gent tingui confiança. Ens haurem de reinventar a mesura que les coses es vagin produint.

Més enllà d’aquestes situacions, preveuen un canvi de model més profund en el país? Comerç i turisme tal com havia sigut fins ara, no sabem si es mantindrà.

Serà un tema que s’haurà de tractar a nivell estratègic i la diversificació de l’economia cap a altres sectors s’haurà d’accelerar i ens haurem de redimensionar.. Però ara és complicat.

Andorra
Yebra
comerç
shopping mile
sobredimensionat
ERTO
Covid-19
coronavirus
crisi
sanitària

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte