Diari digital d'Andorra Bondia
La presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra.
La presidenta de The Shopping Mile, Sònia Yebra.

Sònia Yebra: “Ens agradaria que es reprengués el projecte de la font de llums i colors”


Escrit per: 
Pepa Gallego/Foto: Jonathan Gil

La portaveu de l’eix central comercial d’Andorra ens explica la delicada situació per la qual passa el sector del comerç, sobretot perquè no és evident, diu, saber el que s’ha de fer per reinventar-se. Ens fa un repàs de tots aquells entrebancs amb què es troba el sector i de tot allò que des de The Shopping Mile s’està treballant a nivell privat i de la mà del govern per millorar la situació d’un dels puntals de l’economia del país. 

Fem un balanç del primer estiu de The Shopping Mile.
L’estiu no ha estat bo. Ha estat pitjor que l’any passat per als comerciants, malgrat que al 2018 veníem d’un període d’obres sobretot a l’avinguda Meritxell i hi havia una mica de neguit perquè just s’acabava d’obrir l’avinguda nova i la part peatonalitzada entre el carrer de la Unió i la rotonda. No estem contents amb els resultats d’aquest estiu.

Pot xifrar aquests resultats que diu que són negatius?
No. Nosaltres encara no tenim una fórmula per recaptar dades i xifrar la baixada en un percentatge. Diria que la baixada de vendes no és gaire gran, però sí que és significativa perquè ja fa molt de temps que estem en la tendència a la baixa. És veritat que al comerç hi ha sectors que pateixen més i d’altres menys, però la majoria hi perd.

Parlem de sectors: quina part del comerç està més tocada?
Diria que la part de moda està més afectada, perquè en el moment que hi ha temporades i que tenim les rebaixes ens afecta més que a un sector que no té temporades, com pot ser la perfumeria, la farmàcia o l’electrònica. I sobretot per les rebaixes perquè competim amb altres països veïns amb l’online i tenim més ofertes de diferent import, i aleshores és una guerra de preus. 

Parlant de l’estiu i ara que es qüestiona la continuïtat del Cirque du Soleil, per quina fórmula aposta The Shopping Mile per continuar atraient turisme al juliol i l’agost?
Des de The Shopping Mile tenim molt clar que el Cirque du Soleil és una acció que volem que continuï. És veritat que es pot estudiar una fórmula diferent i amb més innovació, però creiem que és important que continuï perquè és una acció que dura tot un mes i que ara mateix si en prescindíssim estic segura que baixaria l’afluència i repercutiria en una baixada de vendes, això és evident. És cert que en els primers anys el Cirque du Soleil les vendes del comerç van augmentar i que els últims anys s’han estabilitzat. Això vol dir que el que s’ha de fer és estudiar i millorar el model actual que tenim amb el Cirque, però creiem que és important mantenir-lo.

La tardor és temporada baixa al Principat?
No. Realment a Andorra potser la temporada baixa és al mes de novembre, però cada vegada menys, perquè ja s’iguala amb altres mesos, i també febrer és un mes una mica més fluix. Diria que la temporada baixa al Principat és la primavera: maig i juny són difícils.

Quina és la previsió que fa doncs de cara als propers mesos l’eix central comercial del país?
No crec que millori respecte de l’any passat. L’entorn econòmic i polític del nostre voltant, sobretot a Espanya, sense govern, no és bo, i el nostre client majoritàriament és espanyol, sobretot si parlem de turistes d’un dia, i això ens afecta. Per la incertesa que hi ha a Espanya, la gent té més por de consumir. A l’estiu el turisme també ha baixat, i això significa que a l’hivern ens afectarà perquè quan hi ha un bon estiu tenim un bon hivern, i aquest any no ha sigut una bona temporada turística a Espanya. Esperem que arribi la neu d’hora perquè això sempre anima.

Què destacaria de la primera posada en contacte amb el ministre de la Presidència Economia i Empresa, Jordi Gallardo i amb la ministra de Turisme, Verònica Canals?
Molt bé. Estan disposats a col·laborar i treballar conjuntament i hem quedat per una altra reunió per tractar el seguiment del pla estratègic del turisme de compres, el Cirque du Soleil, també el tema de duanes, de l’IGI, d’intentar reforçar el consum intern, i altres punts, com el centre multifuncional. 

Què pensa The Shopping Mile sobre el centre multifuncional?
Des de The Shopping Mile creiem que és important que Andorra tingui un espai per celebrar diferents accions de qualitat perquè el que tenim clar és que hem d’atreure gent en temes d’oci i per això cal un espai adient tant a nivell d’espai com de clima per a tot l’any. Seria ideal 365 dies, 365 accions. Sabem que això és utòpic però sí que s’ha de créixer en esdeveniments i oferta d’oci, perquè el client es mou per experiències i això ens ajuda a fer créixer la venda. 

Els ministres li han dit que aquesta gran inversió està a l’agenda?
Sí, els dos ministres tenen clar que és una aposta per part del Govern. 

I del pla estratègic de turisme de compres quines són les properes accions?
El que hem fet és proposar una reunió per analitzar quines accions s’han fet fins ara, quines estan en procés i quines són les prioritàries a curt termini.

Com a presidenta de l’associació comercial més important quines accions haurien de ser prioritàries?
N’hi ha moltes. Jo crec que hem de valorar la inversió des del punt de vista privat i públic. El que és clar és que s’ha de fer un esforç en l’organització i inversió d’esdeveniments, i en accions d’atreure l’oci i comunicació exterior. 

Han vist algun canvi en els ministres actuals respecte als anteriors?
Hem vist una gran disposició a treballar però bastant en la mateixa línia del govern anterior.

Es parla d’allò que el comerç s’ha de reinventar, i que ha canviat el concepte de client. Això ho té clar i assumit el comerciant andorrà?
Crec que hi ha una part a qui costa assumir aquesta realitat, però la majoria estem perfectament conscienciats que hem de canviar i que les coses s’han de fer d’una manera diferent, però de vegades la dificultat és saber com s’han de fer. 

El segell de qualitat Andorra Comerç Excel·lent, impulsat per la Cambra de Comerç, servirà en aquest sentit.
Sí, jo crec que sí. Al final tot el que sigui sumar per millorar servei, imatge i oferta, és important.

Quins són els principals entrebancs que es troba el comerciant per reformular la seva venda?
Hi ha dues vessants. La de què fer i la del cost que suposa. Cal remarcar que no és tan evident què és el que s’ha de fer. Si tu saps què has de fer i després tens un problema econòmic aleshores només tens un problema. El mes de maig passat vam ser amb Actua al World Retail Congress on es van reunir a nivell mundial diferents figures parlant de la venda al detall, de les tendències, etc. i el problema que tenim a Andorra és global. Els problemes que té el comerç aquí a Andorra de reinventar-se el té el sector a tot el món. 

Poder tenir un personal preparat també suposa un problema per al comerç?
Sí, també és un punt difícil.

Això ho han parlat amb el ministre per poder tenir més facilitat per accedir al personal preparat?
Encara no hem abordat el tema, però des de The Shopping Mile volem, per una banda, millorar el que és la formació al país. Ja vam demanar a l’anterior Govern una formació professional de comerç, perquè tenim molta gent jove que comença a treballar al comerç sense cap tipus de formació i creiem que és important. I per l’altra, millorar la formació que tenim per a la gent que ja hi treballa i que també ho fa la Cambra de Comerç. L’altra estratègia seria portar gent de fora que aportin valor afegit pel que fa a la qualitat. Quan ha de venir algú de fora es troba amb la dificultat de poder accedir a l’habitatge i això és un impediment perquè els empleats puguin venir de fora.

La peatonalització de l’eix central també ofereix una experiència al client. 
El que està clar és que des que s’han reformat les avingudes, tant Meritxell com Carlemany, hem millorat i hem fet un salt espectacular pel que fa a l’espai. Dins del pla estratègic ara queda la millora de retolació i de façanes i d’aparador, que volem abordar amb els dos comuns, per incentivar la millora estètica. Aquesta és una acció a curt termini. Ho hem d’acordar amb els comuns. 

En la reforma de Meritxell queda algun serrell?
Falta enquadrar tota la normativa de terrasses i algunes zones verdes. També queda un punt pendent important, que ja s’ha parlat amb el Comú d’Andorra la Vella, que és la reforma de la plaça de la Rotonda, que és el nexe d’unió de les dues parts de Meritxell i, segons ens han dit des de la corporació, això es treballarà dins del proper mandat.Tenen clar que això s’ha de fer.

Com creu The Shopping Mile que hauria de ser aquest disseny de la plaça Rotonda, part important de l’eix central?
A nosaltres ens encantaria que el trànsit es pogués soterrar, no només d’una part, de les dues bandes. Però també que estèticament es convertís en un pol d’atracció i ens agradaria que es reprengués el projecte de les fonts de llum i colors que es va parlar de fer en aquesta part del riu i que cada hora es pogués fer un espectacle d’aigua i llums com es pot veure en altres parts del món. Pensem que això atrauria clients. Creiem que ha de ser una acció més de The Shopping Mile, i volem que sigui un espai lúdic.

Què els ha dit la ministra de Turisme respecte a la font d’aigua i llum?
Sí. Aquest és un projecte mixt entre el Govern i el comú i sabem que està sobre la taula.

The Shopping Mile ja compta amb gerent. Quins projectes han engegat?
Sí, és Stella Canturri, que també col·labora amb la Cambra de Comerç i amb qui ja estem treballant temes interns com l’elaboració d’una pàgina web per promocionar The Shopping Mile, de promocionar tots els socis, també a través d’Andorra Turisme. Estem treballant també en un canvi de concepte de The Shopping Festival. Ara encara treballem amb el pressupost, i no puc concretar-te, però sí que et diré que volem fer quatre o cinc accions de cara al 2020: volem incrementar el nombre de socis, d’accions internes, i també interactuar millor amb ells, així com organitzar formacions. També treballem amb Actua en l’àmbit de com es recapten les dades a nivell de país, i també s’està treballant la possibilitat d’estar presents a Fitur com una destinació de compres.

Quina redefinició volen fer de The Shopping Festival?
Estem treballant amb Andorra Turisme perquè sigui un concepte més d’implicar el comerç i la venda i d’oferir experiències de cara al turista. Són accions més enfocades als espais de compra. Ens agradaria crear un espai VIP per als clients i altres accions enfocades a les famílies i incrementar més la participació dels comerços dins de les botigues i no tant al carrer.

“Perfumeria i farmàcia són els sectors que s’han reinventat més”

Una assignatura pendent és el comerç online?
Andorra per la idiosincràsia que té i pel fet de no formar part de la UE es veu obligada i s’hi veurà sempre, encara que tingui l’acord d’associació, a fer un trànsit duaner. Això suposa un sistema burocràtic, i des de l’anterior govern s’està treballant per fer-lo més àgil. Un cop se solucioni això tindrem més agilitat per treure productes fora de les nostres fronteres. 

Què li ha dit el ministre de com s’està avançant en aquest tema?
S’està treballant amb un software a través de Bèlgica i esperem que en breu es pugui solucionar. Ja hem parlat amb el ministre Jordi Gallardo d’aquest tema i hem de parlar amb el ministre Èric Jover perquè realment és un tema de duana i de tributs, però el problema és que encara no hi ha una solució del tema burocràtic. A més, ara la duana està col·lapsada a nivell de gestió i la venda en línia és una venda lenta que a més té un cost. Tot el que té a veure amb el trànsit duaner té un cost.

Per tant, és menys competitiva Andorra?
Sí, però és que això no ho solucionarem. No som un país comunitari, ni ho serem. I tal com s’està plantejant l’acord d’associació seguirem tenint fronteres i aquest cost continuarà existint.

Per tant, cap a on ha d’anar la redefinició del comerç?
El que hem de buscar en l’àmbit de Govern pel que fa al trànsit duaner és aconseguir el menor cost per a les empreses per poder ser al màxim de competitives. I després hi ha el cost del transport; Andorra és un petit país i ens costa més sortir a l’exterior. I a més a més, no només parlem de costos sinó de notorietat, de donar-nos a conèixer, i en l’àmbit en línia necessites un posicionament.

S’atreviria a anomenar alguns comerços que sí que han fet ja un canvi?
A Andorra sí que hi ha establiments que han fet el canvi. No diré noms, però sí que hi ha sectors que s’han reinventat més que d’altres i trobes comerços que ofereixen experiències diferents a les que pots trobar fora d’Andorra. Els sectors de perfumeria i farmàcia són els que s’han reinventat més.

Sònia Yebra: “Ens agradaria que es reprengués el projecte de la font de llums i colors”
Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic