Diari digital d'Andorra Bondia

“Suposo que durant uns quants anys no es farà grans inversions”


Escrit per: 
Redacció


La directora de Ski Andorra, Marta Rotés, valora les xifres aconseguides aquesta temporada i manifesta que caldrà mantenir la clientela que ja tenen les estacions i intentaran obrir-se a nous mercats, com el nòrdic.

Pel que fa a les inversions, assenyala que segurament caldrà passar uns anys marcats per la contenció. El treball junt amb Andorra Turisme i la promoció conjunta són altres aspectes que considera que cal fomentar.

Fa tot just una setmana que es va tancar la temporada. ¿Quin balanç es fa de les dades des de Ski Andorra?
Crec que són positives, que hem fet una temporada que podríem qualificar de correcta, sobretot perquè no teníem gens clar com aniria, no sabíem quina podia ser la tendència de l’esquiador, si continuaria venint, si continuaria gastant el mateix en coses de lleure... Al final la gent ha continuant sortint i nosaltres haurem tancat amb un 1% més en una estació i un 2% més a l’altra, i les tendències a França, que he pogut veure, van en la mateixa línia que nosaltres; és a dir, dificultats al principi, amb poca neu, unes vacances escolars que han coincidit molt malament a França i després una tendència de neu força regular, que ha permès que l’esquiador continués venint.

¿I quins han estat els punts clau d’aquest increment?
Hem tingut un increment del client rus i s’ha mantingut, gràcies a totes les accions que s’ha anat fent, l’anglès, i això és favorable ja que hi havia un cert temor, fins i tot, que algun operador turístic es pogués retirar. S’ha fet esforços junt amb Andorra Turisme i els operadors turístics i s’ha aconseguit, si més no, mantenir la mateixa xifra que l’any passat, ja que algun operador l’ha augmentat i algun altre l’ha baixat.
Pel que fa als portuguesos, crec que els han coincidit molt bé les vacances amb les nostres, perquè de fet vénen en dates molt concretes, com és Nadal, el febrer i passada la Setmana Santa. És un client bo, que nosaltres intentem cuidar perquè ve amb la família i passa uns dies al país. L’espanyol, aquest any, crec que ha estat força nombrós i a més hem tingut la sort que en determinats moments les nostres estacions han estat més ben innivades que algunes altres dels Pirineus català i  francès, cosa que ens ha afavorit, ja que l’any passat vam tenir molt bona neu tots i els clients es van repartir més.

Precisament, en el darrer Congrés de turisme de neu i muntanya es va incidir en la necessitat de potenciar aquests clients de proximitat…
El que passa és que si són molt propers vénen i tornen el mateix dia, i a nosaltres ja ens va bé, però per als hotelers i les botigues potser és més favorable tenir una clientela que s’està aquí uns dies, que gasta i que pernocta, que no pas una clientela que ve, esquia i se’n va. A les estacions, òbviament, ja ens va bé, ja que compren el forfet de dia, però per a la resta del país és millor que puguem portar clients de quatre-cinc dies; els anglesos, per exemple, i els russos, que fins i tot s’hi estan més dies. De fet, els russos vénen vuit-deu dies i, en canvi, n’esquien cinc, i per tant els hotels compten amb aquests dies de pernoctació. Si podem portar gent que pernocti, millor per a tothom, per al país en general.

¿Com es planteja el treball de cara a la temporada vinent pel que fa a la promoció?
D’aquí molt pocs dies ja començarem a treballar en la següent i crec que la tendència serà la mateixa, és a dir, parlar d’interessos en comú i unir esforços amb Andorra Turisme, siguin econòmics o de logística, per poder optimitzar al màxim els costos i arribar més lluny. Com a Ski Andorra de vegades fem coses de manera individual, com anar a fires monogràfiques de neu, però també assistim a les fires que es fan de turisme en general i procurem que les nostres accions conjuntes siguin als països que ens interessen a tots.
Entre les promocions que fem conjuntament amb Andorra Turisme i les que fem de manera individual, l’objectiu és arribar al màxim de turistes possibles, perquè el que ens interessa és vendre destinació i, de fet, quan anem com a Ski Andorra no anem a vendre estacions d’esquí en solitari sinó que venem el país, la marca Andorra. Si podem fer accions conjuntes, molt millor perquè podem arribar molt més lluny.


¿Heu notat un canvi en la manera de funcionar des que es va crear Andorra Turisme? ¿Quin ha estat l’impacte?
Andorra Turisme, de fet, es va crear per ser més àgils, perquè a vegades amb el departament de Turisme era més complicat, i precisament la missió d’aquesta entitat és fer que les coses siguin més ràpides. Però crec que també són molt importants les persones que conformen l’entitat i també el ministre de Turisme. De fet, Andorra Turisme es va crear quan hi havia de ministre Juli Minoves i ha ajudat força en l’obertura cap a fora, a solucionar el problema que hi havia amb el mercat britànic. I de fet, s’ha anat seguint aquesta línia que es va marcar. Andorra Turisme es va crear perquè les coses no fossin tan feixugues, com passava amb el departament de Turisme, i crec que aquesta agilitat s’està aconseguint, tot i que de vegades ens agradaria que les coses fossin fins i tot més ràpides.


¿I com valoreu el fet que s’hagi nomenat un ministre dedicat de manera exclusiva al turisme?
Jo crec que és important, perquè el turisme és el gran potencial del país. La relació que vam tenir amb Pere López va ser boníssima, però entenem que portava moltíssimes coses, tot i que sempre ens va atendre quan el vam necessitar i ens ha ajudat molt en el mercat britànic i en altres qüestions. Però és molt millor tenir una persona dedicada de manera exclusiva al turisme que no pas una persona amb moltes altres carteres.

Per tant, ¿quina serà la línia que fareu servir per promocionar-vos aquesta temporada?
La mateixa que hem seguit darrerament. De fet, sobretot hem de fidelitzar el mercat que tenim i, tal com s’ha plantejat, el francès i l’espanyol, que és el que tenim més a prop, i de fet podem anar cap al nord, a Madrid, al sud; és a dir, treballar més enllà de Catalunya i també a França. Seguirem lluitant també per la clientela britànica, perquè s’estabilitzi si més no, i també volem començar a treballar amb el mercat nòrdic, en què ja fa temps que volem entrar.
Podem començar, tot i que calen molts recursos, però en aquest sentit cal destacar que ja hi ha algun operador interessat en Andorra, que ja va començar a venir l’any passat, i hem d’intentar que vingui aquest tipus de clientela perquè el nostre producte els resulta interessant. Tenim una temperatura menys freda que la que tenen ells, els podem oferir compres... També volem començar a treballar amb els mercats de l’Est, però ens calen més recursos i també temps.

¿I quin és l’impacte que té la crisi en aquest objectiu?
És per això que abans deia que com més coses fem de manera conjunta, millor, perquè tots els pressupostos que s’inverteix en fires i promocions no són gaire alts, i per tant, si podem unir esforços amb el sector i anar tots a l’una jo crec que ara és el moment de fer-ho. El que no podem és anar uns per una banda i els altres per una altra. Crec que ara cal unir esforços més que mai.

Precisament, ja s’ha començat a fer accions conjuntes com les guies de les Valls del Nord o de les Valls Orient...
El que és absurd és que, considerant la nostra petitesa, cadascú vagi per la seva banda i que cadascú faci un catàleg. Nos­altres l’any passat vam fer un catàleg conjunt de tot Andorra per al mercat britànic i rus i aquest any la tendència és continuar amb aquests dos i també fer-ne un de conjunt amb el mercat portuguès i el francès. És a dir, les estacions no portaran cap catàleg i es difondrà el de Ski Andorra perquè de fet estem venent el mateix, estem posant en una sola publicació les dues valls i el client es trobarà en un sol imprès la informació de les dues estacions. Per a ell és millor i per a nosaltres també, perquè d’aquesta manera no s’haurà de fer dos catàlegs separats. Jo crec que la crisi en aquest sentit ha tingut coses positives, perquè intentes pensar en el total, en el producte final que vens, que és Andorra i les estacions en conjunt, i un cop aquí el client ja anirà allà on l’interessi més. Per tant, l’any passat vam fer dos catàlegs i aquest ja en farem quatre.

Parlant d’unir esforços, ¿es tornarà a posar sobre la taula la unió dels dominis amb un sol forfet?
El forfet únic en realitat ja existeix, ja el tenim de temporada i també de cinc dies. No té sentit fer-lo per un dia perquè una persona no anirà al Pas i al mateix temps a Pal... Sí que es pot fer molts més productes, però el forfet de cinc dies, que ja compra molt l’esquiador més llunyà, està funcionant. A partir d’aquí, es podria pensar en altres productes... El que estem pensant és que ara com ara va en suport paper i estem intentant que en facin un que sigui com el de temporada perquè la clientela no hagi de passar per la taquilla i canviar el forfet per un de dia. És incòmode per als clients.

Pel que fa a les inversions, ¿com es plantegen en temps de crisi?
Encara no tenim les dades exactes de les inversions que es faran a les estacions, però això és complicat. Suposo que durant uns anys no es farà grans inversions i que s’anirà mantenint, per exemple, les que s’ha fet en canons de neu, que la temporada passada van ser importants perquè aquí sí que no podem endarrerir-nos. De fet, Andorra és capdavantera pel que fa als canons i ens haurem de limitar segurament a fer determinades renovacions dels restaurants, serveis, però segurament no es farà inversions en nous remuntadors... De fet, els que tenim són força moderns i estem força ben equipats en aquest sentit. Jo crec que se seguirà una política de contenció.

Els comuns han plasmat les dificultats econòmiques i han demanat una implicació del Govern. ¿Com es valora aquest fet des de Ski Andorra?
És difícil. Cal tenir en compte que durant anys s’ha invertit molt, s’ha fet un veritable esforç inversor i segurament a partir d’ara ja no el podrem continuar fent d’aquesta manera. El problema és que el Govern tampoc no té diners; els comuns demanen diners a l’executiu, però també està en una situació greu. No sé realment com es pot sortir d’aquesta situació, però crec que limitant despeses com s’està fent, fent inversions que siguin estrictament necessàries... i que passi aquest període de crisi i després ja veurem què podem fer.


¿I l’entrada de capital privat?

Sí, són opcions, però no sé si a hores d’ara els privats estan també per fer inversions.

¿Com ha funcionat el programa per donar feina a persones que estaven desocupades?
Aquest any hem agafat molta més gent que l’any passat i ara s’està valorant com ha funcionat. Sé que els cursos de formació van anar molt bé, amb moltes inscripcions, i que després a moltes d’aquestes persones les van contractar.

¿I com es planteja la temporada d’estiu?
El repte és captar cada dia més clients, perquè tenim moltes coses a oferir, no tan sols les estacions. El que passa és que no ens perceben gaire com a país de muntanya. Costa que la gent pensi en l’oferta que hi ha a les estacions durant l’estiu, però potser cal fer també més promoció d’aquesta oferta. Estem molt preparats.

 

 

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte