Conegut com el Beogradski derbi, el duel entre Partizan i l'Estrella Roja és un xoc on les diferències polítiques i socials colpegen amb força un dels partits més impressionants de l'esport, i el bàsquet no n'és aliè. El curs vinent, amb dos ex-BCA, Peñarroya i Ibon. 

El 2022, l'Eurolliga –la màxima competició europea a escala de clubs, que no pas la competició domèstica de cada país– va viure el primer Beogradski derbi, és a dir, el batejat com a Derbi Etern de Belgrad. Tot plegat a la mítica sala Pionir, i no va decebre, ja que és una manera de viure. Un públic enfervoritzat, esbroncades des del minut 1 i, en aquella època, dos mítics a les banquetes: el serbi Željko Obradović, que també va ser jugador del Partizan del 1984 al 1991, i a l'altra banqueta el montenegrí Duško Ivanović, aquest ex de la Jugoplastika de Split. La Ciutat Blanca, com així és coneguda Belgrad, acull un dels derbis més passionals que es poden viure. I el curs vinent tindrà un duel de pissarres de dos vells coneguts: Joan Peñarroya contra Ibon Navarro. Els dos entrenadors que han deixat més bon record per la seva longevitat a la banqueta del Bàsquet Club MoraBanc Andorra. L'egarenc, de 57 anys, va dirigir durant vuit temporades el BCA i va portar l'equip des de LEB Plata fins a la Lliga ACB. Quan va deixar el país, va emigrar cap a Manresa i després va passar dues temporades al San Pablo Burgos. Després ja li va tocar dirigir tres grans de la Lliga ACB com el València Basket, el Baskonia i el Barça. Tot aquest trajecte el va portar al desembre del 2025, i després de ser destituït del club blaugrana, al Partizan de Belgrad per substituir tot un mític, Željko Obradović. Té contracte fins al 30 de juny del 2027 i a Belgrad va aconseguir rescabalar-se després del patiment al club blaugrana. A més a més, va viure la seva primera experiència lluny del bàsquet espanyol amb força èxit, tot i perdre a la final de l'ABA League contra el Dubai Basketball i ser 15è a l'Eurolliga. Per tant, Joan Peñarroya ja té experiència en el Derbi Etern. El curs passat, l'Estrella Roja va estar dirigit per Milan Tomić com a interí després de la destitució de Saša Obradović. Joan Peñarroya es tornarà a veure les cares amb Ibon Navarro. El vitorià va ser el tècnic que va substituir l'egarenc a la banqueta del BC MoraBanc. Va arribar procedent de l'UCAM Múrcia i, després de tres temporades i mitja, va ser destituït el gener del 2022. Va ser en aquella temporada quan el BC MoraBanc va baixar a LEB Or. Això sí, amb Ibon Navarro a la banqueta es van jugar unes semifinals de la Copa del Rei, unes semifinals de l'EuroCup i la disputa d’un play-off per al títol. Ibon Navarro va passar d'estar a l'atur a construir un projecte guanyador a l'Unicaja Màlaga, on va romandre durant quatre temporades i mitja amb set títols: dues Copes del Rei, dues Basketball Champions League (BCL), una Supercopa ACB, una Copa Andalusia i un Trofeu Costa del Sol. El vitorià va ser presentat ahir de manera oficial al KK Crvena zvezda Meridianbet, és a dir, a l'Estrella Roja de Belgrad, i viurà la seva primera experiència lluny de les banquetes espanyoles. Allà tindrà tot un mític com Miloš Teodosić; l'exbase s'hi estrena com a director esportiu. L'egarenc i el vitorià, amb passat al Poliesportiu d'Andorra –ara Pavelló Toni Martí– es retrobaran al lloc on la ciutat de Belgrad es divideix. Aquesta rivalitat va més enllà de l'esport: qüestions polítiques, com la desaparició de Iugoslàvia i els conflictes que va patir; i socials, que fan que s'odiïn de manera gairebé malaltissa. La rivalitat entre ambdós clubs té arrels en diferents aspectes. En primer lloc, existeix una rivalitat històrica i política. Durant la Segona Guerra Mundial, la ciutat de Belgrad va patir l'ocupació nazi i va ser alliberada per la resistència iugoslava, que es va dividir en dues faccions: el Partizan, vinculat al moviment comunista liderat per Josip Broz Tito, i l'Estrella Roja, associat a l'Exèrcit Popular d'Alliberament iugoslau. Aquesta divisió política es va reflectir en els clubs esportius i es va convertir en una rivalitat arrelada a la identitat dels seguidors.
A més a més, l'Estrella Roja i el Partizan representen identitats culturals i socials. Els primers s'associen de manera tradicional als sectors populars i obrers. El Partizan té una base de seguidors que inclou la intel·lectualitat i la classe mitjana de Belgrad. Aquesta divisió socioeconòmica ha alimentat la rivalitat entre els dos clubs, ja que els aficionats s'identifiquen amb les seves respectives identitats com a símbols de la seva posició social i cultural. Tot i la rivalitat i les tensions, el Derbi Etern de Belgrad també ha unit les persones de la ciutat, ja que l'esport té el poder de generar pertinença; tot i les diferències, els aficionats dels dos clubs comparteixen una passió comuna i han pogut crear una tradició única a la capital de Sèrbia. Joan Peñarroya i Ibon Navarro, ex-MoraBanc, compartiran rivalitat en les atmosferes que es viuen al Pionir o a l'Stark Arena, que no s'allunyen de les que es viuen al Maracaná serbi, el Rajko Mitić Stadium o a l'Estadi Partizan. Dos vells coneguts del país cara a cara i en un dels derbis més passionals que existeixen a Europa.

Andrew Albicy, un ex-MoraBanc, torna al seu país i jugarà al Limoges

Va ser un dels primers fitxatges del binomi format per Francesc Solana i Joan Peñarroya. Andrew Albicy, base francès, va fitxar pel BC MoraBanc l'estiu del 2016 procedent del BCM Gravelines. El de Sèvres, internacional pel seu país, va jugar aquí durant tres temporades i el va fitxar el Zenit St. Petersburg que dirigia un altre vell conegut, Joan Plaza. Només va estar una temporada i va tornar a la Lliga ACB per incorporar-se al Dreamland Gran Canària. Amb els canaris, va arribar a ser capità, i va disputar un total de 308 partits amb 1.281 assistències, una xifra que el situa com a líder històric de l'equip per davant d'Albert Oliver, Tomás Bellas i Marcus Norris. Ara torna al seu país i fitxa per dues temporades pel Limoges CSP, un clàssic de les pretemporades del Pas de la Casa.