Dimecres de la setmana vinent la selecció s’enfrontarà en un amistós a Alzira amb Indonèsia. Un matx entre dos combinats nacionals, que es disputa fora de dates FIFA i que ha despertat algunes suspicàcies pels moviments de diners que es poden fer a través de les cases d’apostes asiàtiques. Aquest fet provoca que estigui especialment controlat pels màxims organismes per si es produeix qualsevol tipus d’irregularitat en les apostes clandestines.
El matx es disputa en terres valencianes perquè Indonèsia hi realitza una estada per preparar una competició internacional. El dia 29 jugarà un altre amistós amb Cuba i espera tancar-ne un tercer amb un altre conjunt. Jugar fora de dates FIFA i entre seleccions que no es troben ni en un primer ni un segon nivell futbolístic provoca que hagi aixecat sospites per possibles apostes il·legals. Aquestes cases clandestines asiàtiques mouen importants sumes de diners i són més difícils de controlar que les legals en moure’s per canals paral·lels als oficials.
Però jugar fora de dates en el calendari no és un fet inhabitual. Andorra en té diferents precedents, com els partits jugats amb la Xina el 14 d’abril del 2004 a Peralada (Espanya), amb Lituània l’11 de febrer del 2011 a Albufeira (Portugal) i amb Moldàvia el 9 de febrer del 2011 a Lagos (Portugal). És normal que les seleccions realitzin estades en països on el clima és més benigne, i en ser fora de les dates oficials de la FIFA per a partits amistosos és més fàcil trobar rivals de menys entitat que no pas seleccions de primer nivell. “En ser fora d’aquestes dates, les grans seleccions no alliberen els seus jugadors. És més fàcil poder comptar amb seleccions com la nostra, amb jugadors que no són professionals”, assenyala David Rodrigo, director tècnic de la Federació Andorrana de Futbol (FAF).
Aquest amistós és reconegut per la FIFA i la UEFA i és puntuable per als seus rànquings. En ser entre dos conjunts de diferents confederacions és la FIFA qui hi dóna el vistiplau. La FAF té l’aprovació del màxim organisme mundial, així com de la Reial Federació Espanyola de Futbol, ja que es necessita el permís de l’ens nacional quan es juga al seu territori. Les converses per disputar l’amistós es van mantenir entre les federacions andorrana i indonèsia, així que no hi han pres part intermediaris que podrien portar dubtes sobre les apostes. “Vam contactar directament les dues federacions, sense terceres parts.”
La FAF està segura que el partit és net. “Si notéssim alguna cosa rara actuaríem ràpidament i no aniríem a jugar. I si fos durant el partit o després n’informaríem immediatament la UEFA”, afirma Rodrigo. El partit es jugarà el dia 26 a l’estadi Luis Suñer Picó, on juga la UD Alzira, a les dues del migdia. El desenvolupament del matx i el seu resultat tindrien una atenció mediàtica minsa fora dels dos països participants, però en presentar-se les suspicàcies tindran un focus d’atenció més gran. Els organismes internacionals vigilaran que no hi hagi cap mena de fet estrany durant el partit i tots els moviments en les apostes que es produeixin al seu voltant.