Molt més que esport. Tots porten una medalla d’or penjada al coll abans de competir. No hi ha tensió a la recerca d’un bon resultat ni tampoc joc brut per intentar ser millor que el rival. Ells no van parar de somriure, d’aixecar els braços, de ballar, d’aplaudir, d’emocionar-se i també de fer-se selfies –les famoses autofotos d’abans– amb els seus companys tant d’equip com els que es trobaran a partir d’avui a l’altre costat. El Poliesportiu d’Andorra es va omplir de somriures, d’il·lusions, d’històries de superació i de molta vida... Allà tothom era igual en les dues hores llargues que va durar l’emotiva i l’espectacular cerimònia d’inauguració. Francesc Martínez de Foix, fundador dels Special Olympics a Espanya, s’ho devia estar mirant allà on estigués amb un somriure. Al 1992 va impulsar els primers Jocs Special Olympics a Catalunya que van significar un avanç en el reconeixement de les persones amb discapacitat intelectual. Va morir als 63 anys al 2017 i per ell va anar dedicada aquesta inaguració. De fet, el seu germà Joan Martínez de Foix va recollir una placa d’una persona que és força recordada. Des del 1992 i cada quatre anys se celebren aquests Jocs dels Specials Olympics i des d’avui Andorra la Vella i la Seu d’Urgell seran les seus d’una nova cita olímpica. Més de 2.700 persones: 1.500 esportistes i 1.200 persones de públic van passar una estona força divertida amb actuacions d’Elena Gadel, Beth, Gisela, Josep Fadó, Jofre Bardají i Mónica Green. També el Cor dels Petits Cantors d’Andorra i la presència de les mascotes Nuc i Bruna. L’acte va estar presentat per Marc de las Heras, presentador d’El lloc dels fets de TV3 i l’actriu Marta Bayarri. A més a més, durant l’entrada de les delegacions també va haver-hi persones conegudes. Amb la delegació de Tarragona va entrar el periodista esportiu de TV3, Xavier Valls, i amb Barcelona, el resident i exfutbolista del FC Barcelona i el Reial Madrid, l’argentí Javier Saviola. “Moltes gràcies esportistes pels somriures infinits, per les abraçades de veritat. Tenim clar el nostre lema: Millor és qui ho intenta i vosaltres així ho feu des del cor. Tots sou campions”, va assegurar l’exjugador de bàsquet i actualment president dels Special Olympics.
No només va haver actuacions musicals, sinó que també va haver-hi espectacle esportiu amb els Crazy Dunkers que anaven amb les samarretes del Cadí La Seu i del Bàsquet Club MoraBanc Andorra en un homenatge als dos equips èlits de les dos seus dels Jocs Special Olympics.
L’últim relleu de la torxa el va fer Marc Vílchez acompanyat per l’extennista Sergi Bruguera. Encesa del pebeter i inici dels Jocs de la gran festa de l’esport inclusiu. “Els esportistes que veniu d’arreu tots tenim clar que ens ensenyareu moltíssimes coses i una d’elles és que ho intentareu molt i ens fareu millor a tots”, va dir l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla.
També va parlar Gerard Figueres, secretari general de l’Esport de la Generalitat de Catalunya. No va assistir com estava previst inicialment el president de la Generalitat, Quim Torra. “Fa uns quants dies la flama va arribar per mar a Barcelona i ara ja és aquí en els nostres estimats Pirineus. Aquí tots els vostres somnis es faran realitat”. El cap de Govern, Antoni Martí, va ser el següent en el torn dels parlaments. “Durant quatre dies celebrarem la inclusió, la diversitat, l’esperit olímpic i la solidaritat. No només hauria de ser avui, sinó que hauria de ser sempre, és a dir, que la solidaritat estigui en cada gest. Tots nosaltres hauríem d’agafar aquesta lliçó de senzillesa i honradesa que doneu tots vosaltres. Defenseu un valor universal, que tots som iguals”.
La cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, també va parlar a tots els presents. “Fa dies que aquesta il·lusió vostra va arribar aquí. Tots vosaltres sou els grans protagonistes. Tots sou campions d’aquesta festa de l’esport inclusiu”. La festa va acabar amb una actuació conjunta d’Elena Gadel, Beth, Gisela, Josep Fadó, Jofre Bardají i Mónica Green i també la sorpresa del carismàtic Cristian de Sousa. Ell va aixecar divendres passat l’afició del BC MoraBanc i ahir també va tancar la festa de la cerimònia d’inauguració. Va ballar i va fer de mestre de cerimònies. Tots ells ja tenen la medalla penjada.
FOTO: Isma Monfort