Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Alan Ward

Alan Ward

Enginyer

 

 

Aeroport, sí o no?




He estat seguint amb certa atenció les informacions als mitjans de comunicació relatius a un possible projecte aquí a Andorra. No és que hi tingui gens d’interès econòmic, però la possibilitat tecnològica és atraient. Deixem de banda els motius que alguns puguin tenir per invertir-hi: de ben segur que qui sigui que es presenti per fer-ho, de la Xina o bé d’aquest país, ho farà amb les seves pròpies intencions econòmiques o polítiques, com és del tot natural. Però existeixen, i en aquestes línies voldria fer dues lectures d’aquest fet. 
La primera és que hi ha gent que creu que aquest projecte és tècnicament possible. No en tinc cap dubte, tot i que el vol en altitud resulta especialment difícil pel que fa a la capacitat dels avions i pels perills molt reals que comporta, fa anys que existeixen aeroports d’alçada tant als Alps com al Nepal. Ara bé, tampoc tinc cap dubte que un aeroport d’aquestes característiques podria acollir avions relativament petits, pilotats per experts en vols de muntanya. Una altra qüestió, possiblement més complexa, seria si volguéssim fer arribar avions de gran capacitat, pilotats per pilots comercials normals: si bé tenen moltes hores de vol, els pot mancar l’experiència i la certificació necessària per fer aterratges a la muntanya. A més, no es pot garantir tenir les pistes obertes en cas de mal temps. Cada hivern s’han d’anul·lar uns vols en un aeroport relativament gran i situat en un terreny pla com és Alguaire, i podem sospitar que succeiria el mateix a Andorra. 
La segona lectura que en faig és que hi ha gent que considera que el projecte tindria possibilitats econòmiques. Aquest punt és bastant interessant, en un context en què molts aeroports regionals europeus són clarament deficitaris. Es mantenen en activitat amb suport públic, adduint que ajuden a dinamitzar l’economia local i a crear llocs de treball, arguments del tot vàlids, però dels quals podem dubtar si es podrien fer compatibles amb l’estat actual de les finances públiques andorranes. Alguns aeroports, com els de Reus o Girona, funcionen com a sobreeixidor de l’aeroport principal de l’àrea, tot oferint preus especialment interessants a empreses d’aviació de baix cost per poder-hi aterrar. Tampoc sé si seria ni factible, ni tan sols desitjable per al nostre país, anar invertint en turisme d’aquest estil.
Finalment, des d’un punt de vista gairebé filosòfic, el problema més gran seria la poca compatibilitat entre un mitjà de transport força car en energia i amb una gran implicació sobre el canvi climàtic, i una filosofia de país que sembla voler tendir cada vegada cap a mitjans de transport més sostenibles i amb menor impacte carbònic. De moment, no veig com es poden conciliar aquestes dues posicions.

Compartir via

Comentaris: 1

Comentaris

Si parlem del impacte sobre la natura, en el moment que aquesta aberració sigui una real.litat, no quedara paisatge ni prou natura per interessar a ningú. Si continuen amb aquesta rucada, megalomaniaca(una mes ), convocarem premsa i organitzacions de proteccio del entorn que facin caure la cara de vergonya als ''artifices'' d'aquesta burrada.
No us enganyeu, el volen aquest aeroport, igual que volen el Cramea i la plataforma, el que volen també es perdre la entrada mes maca de GV, en favor de Calbolandia i florentinworld. Vergonya haurieu de tindre, com diu l'article, la tendencia i obligació es de respectar la natura no esgarrar res mes.

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte