Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de JFernandez

Júlia Fernández

Bibliotecària

 

 

Alfabetització digital a les biblioteques




Un dels aspectes que més va canviar durant la pandèmia fou la forma d’interactuar amb els serveis d’ús habitual. El fet de no poder-nos desplaçar amb llibertat va afavorir el desenvolupament de plataformes i aplicacions digitals d’allò més diverses. En aquells moments la transició del model analògic al digital ens va semblar la forma més natural de fer front a una situació nova i incerta. L’experiment va resultar rendible per a moltes empreses i la majoria van inclinar-se clarament per aquesta nova forma d’oferir serveis.

Ara que de mica en mica tornem a la normalitat ens adonem que una part de la població ha quedat en situació d’exclusió social a causa de la manca d’integració en aquesta nova revolució tecnològica. L’anomenada escletxa digital és més evident a mesura que passa el temps. Sabem que l’evolució és imparable, i que difícilment tornarem a implantar sistemes presencials, ni tan sols híbrids, la qual cosa fa necessària una transició pautada i amigable per a tota la població. 

Les biblioteques han estat sempre centres de promoció de l’alfabetització. Els vincles evidents amb el sector educatiu i la relació de confiança i proximitat que estableix amb la ciutadania faciliten el desenvolupament de programes d’alfabetització informacional a diferents nivells, on es treballa tant el foment de la comprensió lectora com la motivació del pensament crític. 

Pel que fa a l’entorn digital, les biblioteques van iniciar-se de la forma més senzilla, tot adquirint ordinadors per poder oferir accés a les xarxes, quan una part de la població no disposava d’aquestes eines i les anomenades TIC irrompien en la majoria d’àmbits de la nostra vida quotidiana. Actualment, les necessitats han canviat i, més enllà de disposar d’aparells electrònics per connectar-se, els usuaris han d’aprendre com fer-ho, adquirint coneixements per utilitzar, avaluar, compartir i fins i tot produir informació. Aquest fet que ara ens sembla tan evident fou un pas endavant en el desenvolupament de nous rols professionals avui imprescindibles. 

El concepte d’alfabetització digital va originar-se a partir de la necessitat de capacitar digitalment la població en la nova societat de la informació. És en aquest context que les biblioteques van començar a oferir serveis per construir comunitats digitalment inclusives: posant a disposició dels usuaris tot tipus de dispositius electrònics, creant eines que seleccionin els continguts més adients per a la seva comunitat  i oferint programes i serveis en àrees del seu interès, que els ajudin a trobar, interpretar i crear continguts digitals. 

Un bon exemple d’alfabetització digital l’ofereix la Xarxa de Biblioteques Municipals de Barcelona. El programa d’activitats permet obtenir assessorament gratuït per fer qualsevol gestió digital, fer compres en línia amb seguretat i aprendre a fer servir les aplicacions disponibles als telèfons mòbils, entre d’altres.  

Compartir via

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Formulari de contacte