Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de Miquel Huguet

Miquel Huguet

Empresari, emprenedor i inversor

 

 

Anàlisi de la innovació d'un projecte emprenedor (III): valoració de la innovació




El mes passat us parlàvem de la segona fase de l’anàlisi de la innovació o de la tecnologia, que consisteix en la recollida i l’avaluació de dades. Avui ho farem de la tercera, la valoració de la innovació. Aquestes són les tendències del futur:

–Estudi de la disposició o inclinació natural cap a un comportament determinat.

–Per a una sòlida valoració de la innovació cal fer un estudi de tendències dintre del sector de treball per objectivar-hi un millor encaix de la innovació. Sobre el mercat actual i sobre el mercat potencial (estudi de mercat) convé fer-se les següents preguntes:

–Quins compradors podrien estar interessats en aquesta innovació (target potencial)?

–Quin grau de desenvolupament cal perquè aquesta innovació sigui atractiva per als compradors (és a dir, que es pugui materialitzar el pla de negoci) i consegüentment, atreure inversors? –Rang de preus potencials. Pel que fa a la valoració i segmentació del mercat objectiu:

–Barreres d’entrada (impediments perquè tercers puguin replicar el model de negoci: de vegades són patents o registres, en ocasions la seniority de l’equip fa impossible que el model es pugui replicar amb èxit).

–Barreres de sortida: impediments perquè els treballadors o emprenedors abandonin el projecte (es pot donar el cas de professors o catedràtics que demanen excedències temporals per donar suport a un projecte i que després, vista la dificultat o complexitat, hi renunciïn per tornar a la feina anterior deixant els inversors en una situació compromesa).

No és la meva intenció dictaminar que és millor innovar en els sectors tradicionals que en els estrictament científics o tecnològics. El meu objectiu sí que és demostrar que les innovacions en sectors tradicionals poden ser igualment rendibles i fins i tot més que les dels sectors anomenats tecnològics. De fet, innovar en qualsevol sector pot donar-nos un gran impuls competitiu i potenciar el creixement empresarial fins i tot en el cas d’empreses de petites dimensions. Avaluació del projecte de desenvolupament: ens servirà per conèixer fefaentment la situació del procés d’innovació:

–És fonamental en el moment de la due diligence definir clarament la situació en què es troba el projecte d’innovació. No ens cansarem mai de dir la quantitat de vegades que hem sentit els fons de capital risc i també les institucions que inverteixen diners a fons perdut o amb préstecs amb condicions especialment generoses queixar-se que els arriben moltes “idees” però pocs “projectes”. És a dir, encara que un projecte es trobi en fase embrionària, cal identificar clarament i objectivament cadascun dels objectius per portar el projecte a bon port, o per arribar a construir el prototip, i dir clarament i objectivament en quin moment del procés ens trobem.

Quins punts clau no estan resolts:

–Han de quedar clarament definides les passes o fites que li falten al projecte per arribar al final, i la manera de complir-los. L’equip promotor ha de saber el camí que cal recórrer, els elements que falten, fins i tot les persones i els perfils que ens poden ajudar a aconseguir el nostre objectiu, i on trobar-los. Segons la nostra experiència, en aquest punt de la due diligence és on es manifesten les primeres necessitats financeres, que són les mateixes amb què esperem materialitzar el projecte.

Planificació de temps i recursos:

–Sota aquest concepte trobem el planograma de les necessitats expressades segons el temps i el cost per aconseguir els objectius. Normalment consisteix en un full de càlcul que expressa les fites, el calendari en què s’espera aconseguir-les i, és clar, el cost.

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic