Diari digital d'Andorra Bondia

L'opinió de...

imatge de LRiba

Landry Riba

Secretari d'Estat d'Afers Europeus

 

 

Andorra i la UE, parlem-ne...




Fa pocs dies completàvem la darrera d’una nova sèrie d’accions comunicatives sobre la negociació de l’Acord d’associació. A diferència de la primera ronda de reunions públiques Andorra i la UE, parlem-ne..., dutes a terme a la tardor de l’any passat i centrades en els aspectes més generals de l’acord, en aquesta ocasió la temàtica ha estat molt més específica: la lliure circulació de mercaderies dins l’Acord d’associació. La situació sanitària actual no ha permès repetir un format presencial i mantenir un diàleg franc amb els assistents. No obstant això, amb la col·laboració d’Actua i d’Andorra Televisió hem pogut organitzar un webinar i en un programa especial a ATV. 
Voldria, però, destacar novament els tres elements principals d’aquesta temàtica: què és la lliure circulació de mercaderies, què es preveu que aporti l’Acord d’associació, i per què, tot i això, es preveu que es mantinguin les fronteres físiques.

Què és la lliure circulació de mercaderies?
La lliure circulació de mercaderies és una de les quatre llibertats fonamentals del mercat interior europeu. Dins de la UE, les mercaderies circulen lliurement d’un país a un altre. Aquesta llibertat es fonamenta en dos conceptes: d’una banda l’aixecament de barreres tarifàries (que no fiscals), quantitatives i altres mesures amb un efecte equivalent, i de l’altra, garantir la conformitat dels productes amb els estàndards qualitatius europeus. 

Què ha d’aportar l’Acord d’associació?
De forma molt resumida, el projecte d’acord aporta tres elements. Primer, manté el contingut de l’encara vigent Acord comercial del 1990, conegut com a Acord duaner, incloses les franquícies de viatgers, però amplia el règim d’Unió Duanera als productes agrícoles i preveu una solució específica per al tabac. Segon, aporta l’equivalència tècnica necessària per poder dur a terme intercanvis comercials amb els països de la UE. I tercer, el projecte d’Acord d’associació incorpora polítiques complementàries necessàries per garantir la igualtat de condicions entre els operadors econòmics (com la competència, les ajudes d’Estat o la contractació pública).
 
Per què es mantindran les fronteres físiques?
Tal com ja hem apuntat, la lliure circulació de mercaderies s’ha d’entendre des d’un punt de vista tarifari (no fiscal) i de conformitat tècnica. És a dir, que la UE i Andorra no s’aplicaran aranzels duaners ni qüestionaran la conformitat tècnica de les mercaderies que s’intercanviïn. El 1993, la UE va fer un pas endavant en matèria d’integració econòmica eliminant les fronteres interiors en els intercanvis comercials entre estats membres i afegint a la lliure circulació de mercaderies ja existent un inici d’harmonització de la fiscalitat indirecta (IVA i impostos especials) de tots els estats membres. Així, els estats membres han d’aplicar un tipus normal mínim d’IVA del 15%. Prescindir de les fronteres físiques portaria associada la necessitat de procedir a una homologació fiscal i doncs, de portar el nostre IGI fins a un tipus mínim del 15%.
El manteniment de fronteres físiques és doncs conseqüència de la ferma voluntat del Govern d’excloure la fiscalitat del projecte d’Acord d’associació, i mantenir l’autonomia fiscal que garanteix una competitivitat i un atractiu significatius per al conjunt de l’economia andorrana.
Soc conscient que un futur Acord d’associació pot generar dubtes o neguits entre la ciutadania, especialment entre els operadors econòmics. Per aquest motiu voldria reiterar la disposició de la Secretaria d’Estat d’Afers Europeus per resoldre’ls a través del correu electrònic 
(andorraue@govern.ad).
Voldria recordar també que tots els continguts relacionats amb les reunions públiques estan disponibles a https://www.govern.ad/reunions-publiques. 

Comentaris: 0

Contacta amb nosaltres

Baixada del Molí, 5
AD500 Andorra la Vella
Principat d'Andorra

Telèfon: + 376 80 88 88 · Fax: + 376 82 88 88

Envian'ns un correu electrònic